Gårby Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Fikk beskjed fra Norton om at jeg hadde fått et virus som heter Trojan.StartPage! Sletta det - tror jeg ihvertfall. Nå er d bare enn fil i " Virus history" mappa som heter "Soundmx.exe". Vet ikke om d er den samme greia. Den er merket med et rødt kryss. Det betyr at den er "Infected". Hva gjør jeg da? Jeg har den nyeste oppdateringa til Norton. Og jeg lasta ned Ad-aware. Den fant 22 filer. De sletta jeg og fjernet. Men ennå så "herjer" viruset slik jeg har lest "Trojan.StartPage" gjør. Den forandrer Startsiden i IE. Også kommer det opp pop-up vinduer av og til. Av og til får jeg også beskjed om at IE må lukkes. Noen som har anelse om hva som må gjøres! Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Ska' vi sjå. Stakk en liten tur innom Trendmicro.com og gikk på virusleksikonet der Gikk utfra at TROJ_STARTPADE.A er den riktige, for den fant jeg på søket, jo det er den. Eneste denne gjør er visst å skifte startiside til en med masse ads. Så slik fjerner du den. Manuelt: 1: Start opp i sikkerhetsmodus 2: Trykk ctrl+alt+del og gå til prosseser, finn trojanen og terminate den. Gjør dette til den er helt borte fra task manager. 3:Trykk win+r-->Skriv inn regedit 4: Følg denne banen i menyen til venstre: HKEY_LOCAL_MACHINE>Software>Microsoft> Windows>CurrentVersion>Run 5: Slett denne nøkkelen: <malware_file_name> = ?%System%\<malware_file_name>? NB: %System% er banen til system-mappa de. Har du XP er det C:Windows/System32, er det 98 er det C:Windows/System. 6: Gå ut av Regedit. 7: Restart pcen og gå igjennom samme prossesen for å sjekke om den er borte. Anbefales å kjøre en kestra runde Ad-Aware etterpå for å få vekk adsene. Automatisk: Kjør Trendmicro's Housecall, den fjerner den automatisk. Så kjører du Ad-Aware igjen. Hvis noe her ikke stemte så kan du bare lese her Lenke til kommentar
Gårby Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Takk for hjelpa! Valgte den automatiske fordi jeg ikke skjønner meg nok på dette til å ta den manuelle. Fant ikke virus. Når æ kjørte ad-ware fant han 6 filer. Trykte "Removed". De ble satt i karantene. Betyr d at jeg kanskje ikke bør slette dem? Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Takk for hjelpa!Valgte den automatiske fordi jeg ikke skjønner meg nok på dette til å ta den manuelle. Fant ikke virus. Når æ kjørte ad-ware fant han 6 filer. Trykte "Removed". De ble satt i karantene. Betyr d at jeg kanskje ikke bør slette dem? De du fjenret med Ad-Aware var ads som den trojanen hadde hatt med seg. Ellers siden du har norton kan du gjøre som dem ber deg om: Disable System Restore (Windows Me/XP). Update the virus definitions. Restart the computer in Safe mode or VGA mode Run a full system scan and delete all the files detected as Trojan.StartPage. Reset the Internet Explorer home page. Lenke til kommentar
Gårby Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Takk så mye for at følger opp opp Eiriksen. Jeg kjørte den greia med System Restore tidligere. Win update osv. Greia er at jeg ikke lenger finner noe virus. Det eneste sporet er at i Norton så ligger i "Virus history" en fil som heter "soundmx.exe." Den har ett kryss-symbol foran seg som sier at den er "Infected". Det jeg nå lurer på er om d er den som gjør at Startsiden i IE ENNÅ endrer seg??? Uansett hvorhen jeg søker så finner jeg ikke virus. Er det bare å gi opp?? Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 4. januar 2004 Del Skrevet 4. januar 2004 Tror at du må gjøre en liten siste ting 1: Åpne opp IE 2: Verktøy-->Alternativer for internett-->Gå på fanekoret avansert 3: Trykk på knappen som heter "Bruk standard" Lenke til kommentar
Gårby Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Takk igjen! Gjorde som du sa. Men d nytter altså ikke. Kan funke en stund. Men når jeg åpner IE på nytt så har den igjen skiftet til startsiden : res://mshp.dll/index.html#22776. Jeg valgte "bruk standard" i arket "avansert" som du skrev. En annen ting som er rart er at selv etter at jeg velger; 1. Alternativer for internett 2. Programmer 3. Tilbakestill Web-innstillinger så endrer url´en hvis jeg i "Alternativer for internett" - "Generelt" trykker "Bruk standard". Hvis jeg åpner et nytt IE vindu og trykker "Bruk standard" i "generelt" så endrer adressen seg til : http://%69%6e%2e%77%65%62%63%6f%75%6e%74%65%72%2e%63%63/%2d/?%79%64%74%66%73 PS! Jeg skjønner hvis du nå "gir opp" Eiriksen! Men takk likevel... mvh Steve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå