Gå til innhold

Hyundai gjør Ioniq til eget bilmerke. Skal lansere tre nye elbiler


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Sier ikke man faktisk låser hjulene. Men det kreves ikke store bremseskiver for å gi tilstrekkelig bremseeffekt til å gjøre det.

Antiskrens gir mye mer varmeutvikling i bremseskivene enn låsing av hjulene, så jeg er helt enig der.

Personbiler som de i artikkelen dimmensjoneres nok ut fra nødbremsing fra topphastighet, ikke for aktiv banekjøring. Det er jo derfor man ser at personbiler som moddes til banekjøring får større bremser. Økt felgstørrelse kan hjelpe til å gi rom for større bremser, samt at større felger gir fastere styring som også er en fordel på bane.

Større dekk (rullediameter og bredde) krever større hjulbrønner som igjen går ut over innvendig plass. Brede styrehjul gir litt mer slitasje enn smale. Større diameter gir litt bedre forsering av huller i veien. Brede dekk gir litt bedre veigrep. Lavprofil gir fastere styring, med en del ulemper med på kjøpet.

Trendmessig burde vel skjerm over bakhjulene bli mer vanlig på personbiler for å øke rekkevidda. Smalere dekk hjelper også på, mens rullediameteren økes av samme grunn.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Simen1 said:

Personbiler som de i artikkelen dimmensjoneres nok ut fra nødbremsing fra topphastighet, ikke for aktiv banekjøring. Det er jo derfor man ser at personbiler som moddes til banekjøring får større bremser. Økt felgstørrelse kan hjelpe til å gi rom for større bremser, samt at større felger gir fastere styring som også er en fordel på bane.

Enig at de mest sannsynlig vil få bremser som ikke er dimensjonert for spesielt aktiv kjøring. Og utifra de store felgene man da kan se på konseptskissene kan man da egentlig forvente små bremser i store felger. Da er det ikke noe problem å gå ned på felgstørrelse betraktelig. Grunnen til at konseptskissene har så store hjul/felger er stort sett kun pga utseende.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Grunnen til at konseptskissene har så store hjul/felger er stort sett kun pga utseende.

Grunnen til stor diameter og dermed muligheten for store felger ligger jo til å oppnå lengre rekkevidde. Det at man utnytter mulig felgstørrelse hos en ny bil er jo ikke noe nytt. Det gjøres hele tiden. 

Det er kun 1'st bilene som har faste størrelser på felgene. Etter den lille batchen med biler, så kan man velge og vrake felger og størrelser som man vil. Altså fra 18" til 20". 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Grunnen til stor diameter og dermed muligheten for store felger ligger jo til å oppnå lengre rekkevidde. Det at man utnytter mulig felgstørrelse hos en ny bil er jo ikke noe nytt. Det gjøres hele tiden. 

Det er kun 1'st bilene som har faste størrelser på felgene. Etter den lille batchen med biler, så kan man velge og vrake felger og størrelser som man vil. Altså fra 18" til 20". 

Store felger reduserer rekkevidden. Om rekkevidde var prioriten skulle bilene hatt store smale hjul, med små felger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Hva er den fysiske årsaken til det? (gitt at vi sammenligner samme rullediameter og samme bredde i mm)

Høyere vekt og mer luftmotstand. Det er i hvert fall mer luftmotstand om ikke det er snakk om veldig aerodynamiske felger, altså minst like aerodynamisk som sideveggen til et dekk. Det vil nok også gjøre at bilens dempere må jobbe hardere, altså mer varmeutvikling/tap i disse.

Forsåvidt også høyere treghetsmoment, ettersom mer av hjulets masse forskyves mot ytterkanten. Det betyr mer tap ved endring av hastighet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Store felger reduserer rekkevidden. Om rekkevidde var prioriten skulle bilene hatt store smale hjul, med små felger.

Du motsier deg jo litt selv da. Store felger kan gi mindre vekt totalt sett av dekk/felg i samme diameter. Så det er ingen regel i seg selv at store felger reduserer rekkevidden. Jeg antar du mener diameter og ikke bredde. 


 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Du motsier deg jo litt selv da. Stort diameter betyr jo store felger, uten at man trenger kaste inn at bredden som vil berøre rullemotstanden nødvendigvis må bli bredere med større diameter i felgene. 

Man må ikke ha større felger med større hjul. Man kan bare ha mer gummi. Og man trenger ikke øke bredden. Men det handler så klart om å finne en balanse. For mye gummi på for smale hjul gir veldig dårlig kjøreegenskaper.

Men når det gjelder konseptskissene, så er det ikke noe tvil om at det er mulig å gå ned noen størrelser på felgene, før det skulle være noe problem.

Det er ikke uvanlig at på veien fra konsept til leveranseklart produkt, så krymper både hjul og felger. Og jeg er ganske sikker på at det er tilfelle her også.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Man må ikke ha større felger med større hjul. Man kan bare ha mer gummi. Og man trenger ikke øke bredden. Men det handler så klart om å finne en balanse. For mye gummi på for smale hjul gir veldig dårlig kjøreegenskaper.

Ja, og det er fullt mulig å fjerne vekt fra kombinasjonen dekk/felg med lettmetallsfelger på samme diameter. 

Dog er enig i at generellt sett, så vil større diameter i felgene gi mer vekt i kombinasjonen dekk/felg på samme totale rullediameter. Men man skal være forsiktig med å si det som en regel. 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Men når det gjelder konseptskissene, så er det ikke noe tvil om at det er mulig å gå ned noen størrelser på felgene, før det skulle være noe problem.

18" er minste man får der av det som er blitt sagt til nå i hvertfall. Om man vil, så kan man jo kjøpe 18" både til sommer og vinter felger. 
Men som sagt, så vil det nok være mulig å kjøpe lettmetallsfelger på 20" senere som totaltsett kan fjerne mer vekt i kombinasjonen dekk/felg enn å bruke 18". Men det er lite trolig å putte slikt på en ID.3. ^^ 

Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at på veien fra konsept til leveranseklart produkt, så krymper både hjul og felger. Og jeg er ganske sikker på at det er tilfelle her også.

Nei, de felgene som er kastet inn her i tråden, er endelige felger. Etterhvert vil man ha muligheten til flere tilvalg dog. F.eks de hvite detaljene kan være lakkert i bilens farge f.eks. Eller som jeg viste tidligere, gull med gull-list og detaljer. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

18" er minste man får der av det som er blitt sagt til nå i hvertfall. Om man vil, så kan man jo kjøpe 18" både til sommer og vinter felger. 
Men som sagt, så vil det nok være mulig å kjøpe lettmetallsfelger på 20" senere som totaltsett kan fjerne mer vekt i kombinasjonen dekk/felg enn å bruke 18". Men det er lite trolig å putte slikt på en ID.3. ^^ 

Nei, de felgene som er kastet inn her i tråden, er endelige felger. Etterhvert vil man ha muligheten til flere tilvalg dog. F.eks de hvite detaljene kan være lakkert i bilens farge f.eks. Eller som jeg viste tidligere, gull med gull-list og detaljer. 

Jeg snakker ikke om ID.3. Jeg snakker om Ioniq 5 og Ioniq 6, som avbildet i artikkelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (28 minutter siden):

Ja, og det er fullt mulig å fjerne vekt fra kombinasjonen dekk/felg med lettmetallsfelger på samme diameter. 

Men som sagt, så vil det nok være mulig å kjøpe lettmetallsfelger på 20" senere som totaltsett kan fjerne mer vekt i kombinasjonen dekk/felg enn å bruke 18". Men det er lite trolig å putte slikt på en ID.3. ^^ 

Nå er det jo i praksis svært lite vektforskjell på en stålfelg og en lettmetallsfelg. Riktignok er aluminium lettere, men det er mer av den. Du ender også opp merd mer aluminum for å lage en lengre felgbunn og vil raskt spise opp den svært lille besparelsen av litt gummi om du skal opp i dimensjon.

Lenke til kommentar

Et tykt dekk som deformerer seg over en liten hump har lavere rullemotstand enn et tynt dekk som gjør at hele hjulet spretter opp av samme humpen. Luftmotstanden og rullemotstanden blir nok høyere med bredere dekk. Felger kan lett designes aerodynamiske, så det er ingen iboende grunn til at store felger trenger å ha mer luftmotstand på sidene.

Grunnen til at vi ikke lenger bruker 13" felger har nok en del med bremser å gjøre. Store felger har plass til gode bremser.

Jeg har lyst til å lage karbonfiberkapsler til hjulene på min V50 og dekke til bakhjulene slik som på gamle Citroën for å se om jeg får lavere forbruk. Bakstøtfangeren har også mye luftmotstand da den ofte fungerer som en bremseskjerm, som er grunnen til at de borer digre hull i den for racing. en plate under bilen for å føre luften forbi bakfangeren vil sikkert ha en effekt.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (4 timer siden):

Nå er det jo i praksis svært lite vektforskjell på en stålfelg og en lettmetallsfelg. Riktignok er aluminium lettere, men det er mer av den. Du ender også opp merd mer aluminum for å lage en lengre felgbunn og vil raskt spise opp den svært lille besparelsen av litt gummi om du skal opp i dimensjon.

Gå opp et hakk til karbonfiber felger, så blir det annerledes. Om du har løftet ei slik felg før, vs et dekk og stål eller aluminiums-felg, så ser man kjapt at det er vekt å tjene på å ha mer felg enn dekk, noen ganger. Men som sagt så trur jeg neppe dette gjelder for elbilene, så her er nok utseende mer å si enn dette. ^^ 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (11 timer siden):

Det er ingen direkte sammenheng mellom store felger og lavprofil. Kan ha lavprofil på 13" om så. En må selvsagt opp i felgstørrelse om en skal endre til lavprofil.

Antar at det er snakk om større felger på samme totale diameter (inkl. gummi), det var det jeg mente i alle fall. Jeg foretrekke større felger og lavere profil vs omvendt, jeg syns det er bedre å kjøre med :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (På 10.8.2020 den 18.56):

.. artigere å kjøre med lavprofil da, det skal sies :)

Du om det. Noen av oss liker duvingen bare gode _gamle_ Citroën kan gi ❤️

Lenke til kommentar

Bare gi oss noe annet enn SUV og crossover så er jeg en happy camper.

Jeg er også skeptisk til å bedømme produksjonsmodeller ut ifra konseptmodeller, og konsept-faktoren på bildet her ser særdeles høy ut. Dette gjelder også felgdimensjon, så jeg føler at diskusjonen her inne er litt i overkant prematur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

De gamle paddene er noe litt annet ja ?

Du finn lett ut av kjøreegenskaper ved å søke litt på nett. Performans utgaven til Tesla er jo bare dritt, - 4 km i forhold til ordinær utgave (penger ut glaset) ?

Ref: https://teknikensvarld.se/algtest/

 

Litt dekksider er ikke så værst til litt mer aktiv kjøring heller. Er Du i tvil søk råd:

Ref: https://www.youtube.com/watch?v=uFj5uLRJKB8

 

Har selv kjørt 6,5´ / 100 på 17,5 toms felger, helt greit under 120 km/t og 3 tonn på frammaksel, lett overstyrt.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (20 timer siden):

maxresdefault.jpg

Enkel grei måte å skaffe seg SUV på, dette å ha et større deksett i dei tilfeller man treng ekstra markfrigang (foreksempel om Du må radrenske noen rotvekster i hagen) .

 

Selv ville eg nok gått for Citroën BX 19 GTI 4x4 break (stasjonsvogn), som gjør noen tommer bare ved å flytte en hendel.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...