John-B Skrevet 10. august 2020 Del Skrevet 10. august 2020 Jeg har vært så dum at jeg benyttet meg av et tilbud på Dagbladet Pluss for 1 kr som jeg naturligvis avsluttet før neste periode. I løpet av perioden mottok jeg en SMS med et nytt tilbud. Jeg har ikke sagt ja til at de kunne sende meg reklame. Dette ble rapportert til forbrukerombudet. For noen uker siden bad jeg de deaktivere abonnementet mitt, og SLETTE ALLE MINE DATA. I dag ble jeg imidlertid oppringt fra Dagbladet. Dette må etter min mening være et ganske grovt brudd på datalagrings-loven? Ikke bare har de uten tillatelse brukt nummeret mitt til markedsføring, men de skal jo overhode ikke ha nummeret mitt lagret noe sted en gang. Noen som vet hvordan en rapporterer dette? Søkte på datatilsynet men fant ikke noe form for rapportering av brudd der. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 10. august 2020 Del Skrevet 10. august 2020 Den første SMS'en var det vel ingen grunn til å klage på, da du hadde et kundeforhold på det tidspunktet Ref. reservasjonsregisteret: Quote Du vil imidlertid fortsatt kunne få reklame fra dem du har et eksisterende kundeforhold til (bank, forsikring, bokklubb m.m.). Har du registrert deg i det ovennevnte registeret? Hvis ikke, så må du regne med markedsføring uten aktivt samtykke. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. august 2020 Del Skrevet 10. august 2020 2 minutes ago, BearCat said: Den første SMS'en var det vel ingen grunn til å klage på, da du hadde et kundeforhold på det tidspunktet Nei, ifølge Forbrukerombudet er det ikke nok med ett enkelt kjøp for å kunne kalle det et "aktivt kundeforhold". Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 10. august 2020 Del Skrevet 10. august 2020 John-B skrev (50 minutter siden): Jeg har vært så dum at jeg benyttet meg av et tilbud på Dagbladet Pluss for 1 kr som jeg naturligvis avsluttet før neste periode. I løpet av perioden mottok jeg en SMS med et nytt tilbud. Jeg har ikke sagt ja til at de kunne sende meg reklame. Dette ble rapportert til forbrukerombudet. For noen uker siden bad jeg de deaktivere abonnementet mitt, og SLETTE ALLE MINE DATA. I dag ble jeg imidlertid oppringt fra Dagbladet. Dette må etter min mening være et ganske grovt brudd på datalagrings-loven? Ikke bare har de uten tillatelse brukt nummeret mitt til markedsføring, men de skal jo overhode ikke ha nummeret mitt lagret noe sted en gang. Noen som vet hvordan en rapporterer dette? Søkte på datatilsynet men fant ikke noe form for rapportering av brudd der. Skal vi se. Du har fått en SMS mens du var kunde og en telefonsamtale etter du avsluttet kundeforholdet. Jeg tror du skal undersøke hva å spammes betyr. Dette er på ingen måte spamming. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2020 Del Skrevet 10. august 2020 Aetius skrev (38 minutter siden): Nei, ifølge Forbrukerombudet er det ikke nok med ett enkelt kjøp for å kunne kalle det et "aktivt kundeforhold". Men dette er jo ikke et enkeltstående kjøp, men tegning av et abonnement. (Som så avbrytes) 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 10. august 2020 Del Skrevet 10. august 2020 (endret) Trådstarter nevner ingenting om tider som har løpt heller. GDPR sier vel at data skal fjernes innen nn dager, gjør det ikke vel? Dessuten så kan det vel være enkelte registre som man ikke får fjernet alt som er innlevert tidligere om en, men muligens kun får fjernet persontilknytningen. La oss si at du frivillig tidligere var del av en innsamling av data om noe, da vil det jo ødelegge datasettet om man skulle fjernet alt vel? Bare som et eksempel. Har ikke for god greie på GDPR jeg. Men er det kommet noen nye regler om at et forlatt kundeforhold, så kan ikke tjenesteyter drive med aktiv tilbakeinnverving igjen? Typisk telefoniabonnement, forsikringer.. Endret 10. august 2020 av G Lenke til kommentar
John-B Skrevet 10. august 2020 Forfatter Del Skrevet 10. august 2020 (endret) Innholdet i SMS-en var et "Supertilbud" på fysiske aviser. Det hadde altså ingenting med abonnementet mitt å gjøre, f.eks. et tilbud på å videreføre abonnentet. 1 hour ago, BearCat said: Den første SMS'en var det vel ingen grunn til å klage på, da du hadde et kundeforhold på det tidspunktet Det er da ikke tillatt å sende reklame, uten at det er opplyst på forhånd om at de kommer til å sende meg det, og gi meg muligheten for å avstå? Hvis det er tillatt, hva skulle poenget være med å hente inn samtykke ala "Klikk for å godta å motta markedsføring/nyhetsbrev"? 1 hour ago, RaptorStrike said: Skal vi se. Du har fått en SMS mens du var kunde og en telefonsamtale etter du avsluttet kundeforholdet. Jeg tror du skal undersøke hva å spammes betyr. Dette er på ingen måte spamming. Selvfølgelig er det spam. Jeg har ikke gitt aksept for noen av delene, dermed er det uønsket reklame = spam. Hvorvidt de har lov juridisk å sende dette, endrer ikke på hvorvidt det er spam. Men poenget mitt her var jo uansett at Dagbladet har ringt til mitt telefonnummer, etter at jeg har bedt de slette dataene mine. Endret 10. august 2020 av John-B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå