Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slåss med kompis

Gjest 64199...610

Anbefalte innlegg

Gjest 64199...610

Havnet i slåsskamp med en kompis. Han var den truende parten og jeg prøvde bare å legge han i bakken uten å gjøre noe skade. Det var alkohol innblandet og det var egentlig ingen krangling eller noe før det plutselig svartnet helt for han. Som følge av dette endte jeg opp med en regning på 1000 kroner fra legevakta. Han har beklaget seg og sagt han skal betale dette, men er litt skeptisk til om dette kommer til å skje, det er en liten stund siden og det har ikke kommet noen penger enda. Vi er ikke på talefot lenger, så vurderer å bare politianmelde han hvis han ikke betaler, men sånn i utgangspunktet ville jeg unngå dette da det som sagt egentlig er en kompis og han egentlig ikke visste hva han drev med når dette skjedde pga veldig høy promille osv. Er det noen regler for hvor lenge jeg kan vente med å eventuelt politianmelde? For alt jeg vet kan det være at han er blakk eller noe og vet han sliter litt fra før så vil egentlig ikke dytte han lenger ned i søla, men igjen føler jeg at han burde ta ansvar for det han har gjort om det så ikke var med vilje. Hvordan ville dere gått frem her?

Anonymous poster hash: 64199...610

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem ann på kva som er formålet.
I forhold til straffelova så er det to års foreldelsesfrist for forhold som har strafferamme på bøter eller fengsel under 1 år.

For sjølve pengekravet er den alminnelege foreldelsesfristen 3 år om skuldnaren ikkje erkjenner sin forpliktelse eller du iverksetter rettslege skritt for å kreve inn pengane.

Eit tips i fyrste omgang er rett og slett å sende eit betalingskrav på Vipps. Det kan være at kompisen din har gløymt det eller har tenkt at du ikkje meinte det seriøst at han skulle betale.
Om du fortsatt ikkje får pengane så ville eg snakka med kompisen og rett og slett forklart at du vurderer å anmelde for å få hjelp til å kreve inn betalingskravet, men at du er klar over at dette vil gi uheldige konsekvensar for kompisen din. Du bør då også ha ein tidsfrist som kompisen din har å forholde seg til.
Om betalingsevnen er dårleg så får du heller vurdere om du vil være samarbeidsvillig og la kompisen din få meir tid eller starte med nedbetaling, eller om du går rett til å starte prosessen med å kreve inn pengane.
Dersom det er aktuelt å bruke nedbetaling så vil det for begge partar være hensiktsmessig å bruke f.eks. Vipps for å få loggført alle betalingane. Husk også at du har adgang til å kreve forsinkelsesrenter, særleg om det drar ut i tid så vil det være aktuelt å også kreve renter.

Lenke til kommentar

Jeg ville latt tiden gå litt, kanskje en uke, så ville jeg spurt igjen. Så latt tiden gå igjen, 2 uker, spurt igjen. Og en siste gang om ca 2 uker igjen. Etter det ville jeg latt det være. Subtilt og vennlig press over tid har gjerne den beste effekten, med mindre du skal true med polisanmeldelse, det kan virke, men det øker risiko for større konsekvenser for han da, for da kan det hende han forteller det til foreldre og det blir bare mer kødd. 1000 kr er akkurat der hvor jeg kan gidde å betale det sjøl. Hadde det vært mer, si 1500 og oppover, så ville jeg ikke slutta å mase.

Du kan be'n betale 100 kr i måneden eller uka.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg ville nok bare betalt regningen selv, og deretter funnet meg en ny venn. Man kan sloss med en kompis og så gjøre det godt igjen senere, men uprovosert promillevold hadde ikke jeg orket å forholde meg til blant egne venner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...