Millennium-Blå Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Jeg ønsker ikke å såre brukere av nynorsk, men jeg hater nynorsk. Det er forferdelig! Det kan hende jeg såret noen nynorskbrukere, men det for så være. Hva er grunnen til at vi har nynorsk i dette landet? Mange elever hater nynorsk. Det er forståelig. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Svaret på dette lærte du på skolen. ? 7 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Mye bedre om vi lærte Svensk Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 For å komme oss vekk fra Dansk. 1 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 (endret) Nynorsk er egentlig det norske språket da norsk er inspirert av dansk Endret 8. august 2020 av spetter 2 Lenke til kommentar
Gofisk Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Blåbanan skrev (1 time siden): Jeg ønsker ikke å såre brukere av nynorsk, men jeg hater nynorsk. Det er forferdelig! Det kan hende jeg såret noen nynorskbrukere, men det for så være. Hva er grunnen til at vi har nynorsk i dette landet? Mange elever hater nynorsk. Det er forståelig. Ubetydelig norsk kultur. Så ubetydelig at ingen bryr seg. Må vere en gammel lov eller noe. Det er ikke politisk riktig en gang. Må vere prinsipp eller noe. Har ingen gått sammen om og få det bort, så skall det bli jo. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 spetter skrev (14 minutter siden): Nynorsk er egentlig det norske språket da norsk er inspirert av dansk og hva er galt med dansk når det blir uttalt rett? Dansk dialekt er helt forjævlig, men det er lett å lese Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Dubious skrev (4 timer siden): og hva er galt med dansk når det blir uttalt rett? Dansk dialekt er helt forjævlig, men det er lett å lese og hva er galt med Nynorsk når det er dagligtalen til masse av folk? 1 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 5 minutes ago, Softis12 said: og hva er galt med Nynorsk når det er dagligtalen til masse av folk? Er vel strengt tatt ingen som snakker nynorsk. Det er et skriftspråk 1 Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 Mumriken skrev (8 minutter siden): Er vel strengt tatt ingen som snakker nynorsk. Det er et skriftspråk som igjen er basert på norsk dagligtale 1 Lenke til kommentar
ili Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 (endret) Det burde bare vært et norsk språk der både bokmål og nynorsk formene er lov. Hadde gjort ting mye lettere. Endret 9. august 2020 av ili Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 9. august 2020 Del Skrevet 9. august 2020 (endret) Både Nynorsk og Norsk Bokmål er vell versjoner av det danske språket (Bogmål) som har blitt tilpasset hendholdsvis vestlands- og østlandsdialekt gjennom de siste 150 årene. Hvorfor ikke bare kvittet oss med begge de Danske språkene og f.eks ha Engelsk som nasjonalt språk også kan vi kvitte oss med flagget med korset i samme slengen. Endret 9. august 2020 av andr3as Lenke til kommentar
overwatch Skrevet 9. august 2020 Del Skrevet 9. august 2020 (endret) Problemet er at nynorsk blir pushet på bokmålbrukere. Det er fryktelig vanskelig for mange å begynne og skrive to forskjellige morsmål, som skriftspråk. Jeg fikk 2 på eksamen i nynorsk på videregående, og jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det gir meg absolutt null mening å lære meg å skrive nynorsk, derav karakteren jeg fikk fordi jeg ikke klarte å bry meg. Nynorsk burde kun undervises for de som vil ha det frivillig, da det ikke tjener noe praktisk formål for folk flest, å lære dette skriftspråket. Det virker som om nynorsk blir pushet på ren sentimental nostalgi. Og noen sitter med mye konservativ makt på hva vi skal lære, og kan fortsette å pushe det på oss. Endret 9. august 2020 av overwatch Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 9. august 2020 Del Skrevet 9. august 2020 10 hours ago, overwatch said: Problemet er at nynorsk blir pushet på bokmålbrukere. Det er fryktelig vanskelig for mange å begynne og skrive to forskjellige morsmål, som skriftspråk. Jeg fikk 2 på eksamen i nynorsk på videregående, og jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det gir meg absolutt null mening å lære meg å skrive nynorsk, derav karakteren jeg fikk fordi jeg ikke klarte å bry meg. Nynorsk burde kun undervises for de som vil ha det frivillig, da det ikke tjener noe praktisk formål for folk flest, å lære dette skriftspråket. Det virker som om nynorsk blir pushet på ren sentimental nostalgi. Og noen sitter med mye konservativ makt på hva vi skal lære, og kan fortsette å pushe det på oss. Blir ikke Nynorskbrukerne pushet på Norsk Bokmål på samme måte , er det noe bedre for de enn for oss andre? 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 9. august 2020 Del Skrevet 9. august 2020 Burde ikkje Noreg bytte over te kun nynorsk? Det er jo samling av alle norske dialekter. Nynorsk er norsk. Bokmål er så å si dansk. 4 Lenke til kommentar
Millennium-Blå Skrevet 9. august 2020 Forfatter Del Skrevet 9. august 2020 Jeg tror den eneste grunnen til at vi har ynorsk, er å beholde historien. Lenke til kommentar
Millennium-Blå Skrevet 9. august 2020 Forfatter Del Skrevet 9. august 2020 aomt skrev (45 minutter siden): Burde ikkje Noreg bytte over te kun nynorsk? Det er jo samling av alle norske dialekter. Nynorsk er norsk. Bokmål er så å si dansk. Liker skriftlig dansk bedre enn muntlig nynorsk. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 9. august 2020 Del Skrevet 9. august 2020 Jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå all klagingen på nynorsk. Med alle klammeformene som er tillatt i nynorsk er de to skriftspråkene veldig like. At det er upraktisk og dyrt å ha to offisielle skriftspråk som attpåtil er så like hverandre, se det er en debatt som er verdt å ta. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 9. august 2020 Del Skrevet 9. august 2020 aomt skrev (1 time siden): Burde ikkje Noreg bytte over te kun nynorsk? Det er jo samling av alle norske dialekter. Nynorsk er norsk. Bokmål er så å si dansk. Aasen hoppet bevisst over det sentrale østlandet fordi han mente dialektene her var for påvirket av dansk. Så, hadde han bare vurdert annerledes den gangen ville vi kanskje hatt ett felles skriftspråk i dag. Bittert. Lenke til kommentar
Millennium-Blå Skrevet 9. august 2020 Forfatter Del Skrevet 9. august 2020 :utakt skrev (6 minutter siden): Aasen hoppet bevisst over det sentrale østlandet fordi han mente dialektene her var for påvirket av dansk. Så, hadde han bare vurdert annerledes den gangen ville vi kanskje hatt ett felles skriftspråk i dag. Bittert. Ivar Aasen hatet dansk. Synd han fikk lov å lage sitt eget skriftspråk. Vi kunne jo bare ha fortsatt å skrive dansk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå