The Avatar Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 SirOwen skrev (7 timer siden): Hehe, kjøpt og betalt en vare som da pr definisjon tilhører kjøperen, men kan allikevel ikke hente den kjøpte og betalte varen feks kl 19 på kvelden. En praksis som utfordrer alt som heter sunn fornuft. Det er vell ikkje ein stor forskjell frå vanlege pakkar? Pakken kan ligge kjøpt og betalt på posten, men har posten stengt for kvelden så må du likevel vente til neste morgen før du får hente pakken. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 The Avatar skrev (3 minutter siden): Det er vell ikkje ein stor forskjell frå vanlege pakkar? Pakken kan ligge kjøpt og betalt på posten, men har posten stengt for kvelden så må du likevel vente til neste morgen før du får hente pakken. Polet stenger gjerne 18:00 på hverdager så det betyr at du ikke kan hente ut pakker fra polet frem til 23:00, som mange butikker har åpent til, selv om du kan hente ut vanlige pakker i hele åpningstiden til butikken. Jeg ser poenget hans, men det er ikke akkurat noe *problem*, man burde kunne planlegge dette rimelig enkelt. Neppe noe jeg hadde giddet og stemt på et parti for ved valg, dette er ikke viktig 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Det har også med at bestilling frå polet opprinneleg var meint som eit tilbod til områder der det ikkje var vanlege vinmonopol i nærheita. Det har aldri vært meint som eit utvida tilbod, så derfor er det satt vilkår om at utleveringa skulle samanfalle med polets opningstider. Dette med at du har større vareparti å velge i frå på bestillingslista er eit nyare tilskot. Dersom du importerer alkohol og får det tilsendt så kan du hente ut pakken når du vil, det er berre vinmonopolet sine pakkar som må følge opningstidene til polet. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Ren og skjær idioti. Det er bare norske politikere som klarer å komme opp med slikt irrasjonelt oppgulp av noen lover. Det er fredag - og du skal på hytta etter jobb. Dessverre var det mye å gjøre på jobben så du er ikke ferdig før 18.00. Om du drar til butikken som har pakken din - selv om butikken og post-i-butikk skulle være åpen til 24 som de er her hos meg - får du ikke pakken din. På grunn av disse dustereglene må du enten dra til hytta uten vinen din, eller vente til neste dag for å dra. Det er på høy tid at vi sier nok er nok - disse dustereglene vil vi ikke ha lenger. Makten har gått til hodet på politikerne og de forsøker å detaljstyre livene våre - det bør vi ikke tolerere. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 @debattklovn Har du virkelig et så rotete liv at du ikke kan kjøpe alkohol dagen før eller uka før for dens saksskyld, eller kan du ikke ha alkohol i huset i fare for å drikke det opp før du drar på hytta? "Problemet" du skisserer er ikke-eksisterende, det finnes null personer som ikke greier å bli dritings på hytta om de vil det, dette er noe samtlige får til helt fint. Å gi bedre tilgang til alkohol i Norge er verdens minst viktige ting, det er kun FrP som maser om dette tullet 2 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Det var verre før. Husker da hjembyen min endelig fikk ølsalg i butikkene rundt 2000 / 2001 eller noe sånt, så var det til kl 18:00 på hverdager (åpningstid til 21-22), og klokka 13(!!) på lørdager. Selv om lørdagsåpne butikker stengte mellom 18 og 20. Personlig ser jeg ikke problemet med å selge øl så lenge butikken er åpen. Ser flere eksempler på at dersom noe blir gjort utilgjengelig for en periode, så hamstres det. Se bare hvor mye folk handler av vanlige matvarer før ei langhelg? Som noen andre nevnte tidligere i tråden, påska har en rekke fridager hvor det ikke selges alkohol. Jeg er ikke på rennefylla hver dag i påska heller, men alikevel tar jeg meg sjøl i å kjøpe mer øl på onsdagen i påska enn hva jeg ville gjort på en vanlig fredag/lørdag - bare i tilfelle. Det fungerer i andre land, hvorfor kan det ikke fungere her? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Wheeljack skrev (26 minutter siden): Det fungerer i andre land, hvorfor kan det ikke fungere her? Hvis systemet vi allerede har fungerer, hvorfor forandre det? Skal vi virkelig sette igang en svær debatt og starte lovendringer fordi du hamstrer litt øl til en langhelg i påsken? På dager der butikkene uansett ville vært stengt? For meg så ser jeg ikke logikken, det er svært enkelt å kjøpe alkohol i Norge. Jeg forstår de som har bodd i kommuner med ølmonopol, men slik det er nå så er det jo greit nok? Alle kjenner til reglene, om man virkelig sliter med å få kjøpt seg øl innen lørdag kl 18:00 så får man heller bare være edru til helga, men jeg regner med at samtlige her inne er i stand til å stikke på Kiwi innen ølsalget stenger om fire dager Nei, om man utvider ølutsalget så vil kun de som sliter med alkohol få en lengre periode på kvelden der de har tilgang på noe de ikke burde ha, mens vanlige folk allerede har kjøpt inn litt til helgen - som vanlig. Skulle man glemme det en dag, så får det heller være - vær heller happy med at du får en finere søndag akkurat den helgen 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Det er et lovlig produkt som selges over disk. Det gir null mening for meg å begrense tida det er lov å selge det innafor åpningstida i butikken det selges i. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Wheeljack skrev (1 minutt siden): Det er et lovlig produkt som selges over disk. Det gir null mening for meg å begrense tida det er lov å selge det innafor åpningstida i butikken det selges i. Det er også et rusmiddel som forårsaker mye problemer i samfunnet - globalt. Dette må taes med i betrakningen, enten du vil det eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Nettopp! Derfor gir det enda mindre mening. Hvis det er så ille å selge øl at butikker ikke kan selge produktet i hele sin åpningstid så burde det ikke vært tillatt å selge i butikker i det hele tatt. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Wheeljack skrev (2 minutter siden): Nettopp! Derfor gir det enda mindre mening. Hvis det er så ille å selge øl at butikker ikke kan selge produktet i hele sin åpningstid så burde det ikke vært tillatt å selge i butikker i det hele tatt. Det er selvsagt en ting det også, men en litt annen debatt. Det er nok dessverre ikke reelt, derfor sett de en begrensning i stedet. Dette ser ut til å fungere ganske ok, og det er svært enkelt for alle og forholde seg til 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg sier ikke at jeg har store problemer med ordninga slik den er i dag. Jeg får tak i ølet mitt uansett jeg. Spørsmålet var "bør det selges i hele butikkens åpningstid" og ja, det mener jeg fordi jeg personlig syntes sånne half-measures er tullete. Enten er det lov eller så er det ikke lov. Kommer du heseblesende fram til en stengt butikkdør klokka 20:01 og ikke får kjøpt melka di så får du ikke kjøpt noe annet heller. Kommer du til kassa 20:01, to timer innafor butikkens åpningstid så får du kjøpt melka di, men ikke 6-packen - selv om butikken er åpen. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) 1 hour ago, bshagen said: Har du virkelig et så rotete liv at du ikke kan kjøpe alkohol dagen før eller uka før for dens saksskyld, eller kan du ikke ha alkohol i huset i fare for å drikke det opp før du drar på hytta? Ikke så fort i svingene. Denne problemstillingen handler ikke om hvordan jeg lever livet mitt. Quote "Problemet" du skisserer er ikke-eksisterende, det finnes null personer som ikke greier å bli dritings på hytta om de vil det, dette er noe samtlige får til helt fint. Å gi bedre tilgang til alkohol i Norge er verdens minst viktige ting, det er kun FrP som maser om dette tullet Problemstillingen handler heller ikke om å bli dritings eller ikke på hytta. Det handler om at myndighetene ikke bør ha rett til å detaljstyre skattebetalernes liv. Om jeg går og henter pakken fra Vinmonopolet kl 13 eller kl 20 på post-i-butikk som er åpen til 23.00 skal myndighetene gi blaffen i. Men slik er det ikke idag - idag putter de sin moralske pekefinger på meg når jeg skal hente pakken som har "farlig alkohol" på butikken og setter helt vilkårlige, idiotiske tidsrammer for å gjøre det på. Det er rett og slett galskap og detaljstyring av folks liv fra myndighetene, og det bør stoppe iforgårs. Endret 12. august 2020 av debattklovn Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) Synes loven er helt grei som den er i dag. Aldri hatt noe problemer med å planlegge dette. Hvis loven kan hindre spontan- eller merkjøp av alkohol sent på kvelden og dermed bidra til kampen mot alkoholisme og begrense litt av den verste fylla så er det bare bra. For meg er dette egentlig ikke en særlig viktig sak heller, men er jo en typisk populistisk greie som for eksempel Frp virker å være utrolig opptatte av. Endret 12. august 2020 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Absolutt. Regelen om å ikke selge til berusede personer gjelder jo uansett om kl er 9.30, 14.30 eller 22.30. Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 debattklovn skrev (4 minutter siden): Det handler om at myndighetene ikke bør ha rett til å detaljstyre skattebetalernes liv. Jo, det bør de faktisk. Det handler dog om at myndighetene ikke burde lage regler som ikke har noen funksjon. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 RaptorStrike skrev (Akkurat nå): Absolutt. Regelen om å ikke selge til berusede personer gjelder jo uansett om kl er 9.30, 14.30 eller 22.30. Det gjør den, men dagligvare har alltid hatt problemer med å håndheve det dessverre. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) 1 minute ago, RaptorStrike said: Jo, det bør de faktisk. Det handler dog om at myndighetene ikke burde lage regler som ikke har noen funksjon. Nei.Hvor tid jeg går og handler på butikken, om det er 09.30 eller 22.00 skal faktisk myndighetene drite langt i. De har rett og slett ingenting med det å gjøre. Det ene klokkeslettet er ikke verre eller bedre enn det andre, så lenge butikken er åpen. Endret 12. august 2020 av debattklovn Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 debattklovn skrev (7 minutter siden): Nei.Hvor tid jeg går og handler på butikken, om det er 09.30 eller 22.00 skal faktisk myndighetene drite langt i. De har rett og slett ingenting med det å gjøre. Det ene klokkeslettet er ikke verre eller bedre enn det andre, så lenge butikken er åpen. Les svaret mitt på nytt, og prøv igjen. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 debattklovn skrev (1 time siden): Nei.Hvor tid jeg går og handler på butikken, om det er 09.30 eller 22.00 skal faktisk myndighetene drite langt i. De har rett og slett ingenting med det å gjøre. Det ene klokkeslettet er ikke verre eller bedre enn det andre, så lenge butikken er åpen. Myndigheten driter faktisk i når du går å handler på butikken, 100%. Men de ønsker ikke salg av alkohol (rusmiddel) utover 09-20(18) og det må du bare finne deg i. Det er ikke opp til diskusjon en gang, denne pilen må du bare svelge 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå