Gå til innhold

«Virtuell bomring» skal tvinge hybridbiler over på eldrift. Nå tas den i bruk på de første 2700 bilene


Anbefalte innlegg

Supert at det finnes noen hybridbiler som går mest på strøm, men flertallet kjøper vel disse bilen pga avgiftsfordeler og ikke har mulighet for lading hjemme. Forstår at man velger hybridbil da. Det hadde jeg selv gjort, men det tydeliggjør hvor viktig det er med fortausladere som er billige å lade på. Slik det er nå har MDG ikke økt antall fortausladere i sin kamp mot alle biler uansett drivlinje. Da er det sjakk matt for å kjøpe elbil om man bor i blokk med gateparkering / P-plass uten ladere. Det er vel noe av forklaringen på at økningen i elbilsalget har stangnert. Den enkleste elbilkonverteringen er utført iom svært mange som har mulighet til å lade hjemme har allerede skaffet seg elbil. Nå må politikerne vise mer vilje og handlekraft for å få med seg resten, og der skorter det åpenbart.... her må det satset enda mer på støtte for elbilladere i borettslag etc.

AP spiller derfor misunnelses kortet at rike folk i rekkehus og villaer sponses, men virkeligheten er at det er disse som har enklest mulighet til å ha elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (10 timer siden):

Jeg kjører for tiden i snitt noe mellom 12-16000 i året (over gjennomsnittet). Det er variasjoner fra mnd til mnd.
F.eks med koronasituasjonen har man så og si hatt konstant hjemmekontor siden 12 mars.
Regnestykket ditt tar ikke høyde for dager bilen har stått parkert. Det har også vært hjemmeferie i perioden. Hvordan du kommer fra til 19km daglig forstår jeg ikke. Fra 28/6 til 6/8 er det 29 virkedager (37 dager totalt) 

Som en av mange som bor og jobber i samme storby og ikke har hytte 30 mil unna man drar til hver helg blir det mye kortere hverdagsturer som gjør at man lett oppnår tilnærmet full elektrisk drift (vel og merke på de nyeste hybridene med over 5mil rekkevidde). Dette er ikke noe unikt for min del og er også en medvirkende grunn til at mange har valgt hybrid (meg selv inkludert)

Og man er selvsagt flink til å plugge inn bilen ved hver anledning som byr seg enten hjemme eller borte og unngår harde akselerasjoner , med andre ord kjører hybridbil i hovesak med en eco vennlig kjørestil.

Poenget mitt er at 500km turer for mange tilhører unntakene og sjeldenhetene og er ikke en del av 24/7 hverdagssituasjonen. Spesielt da om man har fast arbeidsplass og hytta rett utenfor bygrensa eller innerst i Oslofjorden.

:)

Et helt åpenbart spørsmål dukker opp hos meg, med tanke på så lite kjøring hvor jobb og privat foregår i samme storby (Oslo) og ingen hytte mange hundre km unna. At du i det hele tatt har bil, hvis du tenker på miljøet, er nå en ting. Men hvorfor i all verden har du ikke elbil? Eneste grunnen til at hybridbiler finnes, er jo for å tilfredsstille de få som ikke tør å kjøpe elbil fordi de skal kjøre så langt, noe du ikke gjør.

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Et helt åpenbart spørsmål dukker opp hos meg, med tanke på så lite kjøring hvor jobb og privat foregår i samme storby (Oslo) og ingen hytte mange hundre km unna. At du i det hele tatt har bil, hvis du tenker på miljøet, er nå en ting. Men hvorfor i all verden har du ikke elbil? Eneste grunnen til at hybridbiler finnes, er jo for å tilfredsstille de få som ikke tør å kjøpe elbil fordi de skal kjøre så langt, noe du ikke gjør.

Man må ikke kjøre 25000-100000 km i året for å ha behov for bil. Tallene jeg har oppgitt på egne kilometer har jeg skrevet er varierende og p.t. 

Inlegget mitt om hybrid er å vise at det faktisk "er" kjørt 1096 km med 12liter bensinforbruk og at dette er mulig i periodene man ikke har langkjøring og har ærender/jobb/skole innenfor bilens rekkevidde og er flink til å plugge inn bilen.
Debatter dette istedet for å gå på person.

Hva mitt og min familie/jobb situasjon krever av behov er eller ikke for å ha bil er ikke oppe for diskusjon. 
Hvorfor jeg ikke har elbil allerede er ikke ditt eller andres anliggende og er ikke oppe for diskusjon.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 8.8.2020 den 10.26):

Merkelig - er det ikke slik at alle hybridbiler prioriterer batteridrift så langt det er mulig?

Kun dersom det trengs ekstra ytelse, eller påfyll av batteri, at bensin/diesel-motoren starter opp? Noe som bilen styrer automatisk selv..

Dersom dette ikke er tilfelle, så forstår jeg rett og slett ikke poenget med hybridbiler. 

Så hva tilfører geo-gjerdet da? Litt svakere akselerasjon på de involverte bilene?

Det er fristende å si at dette er et tysk påfunn for bedre luftkvalitet i byene. At det kan utvides til resten av verden er bare positivt. :)

I Tyskland har man innført lavutslippssoner i mange byer. Da er det begrensninger på å kjøre/parkere der med mindre bilen tilfredsstiller kravene og har oblat for å dokumentere det. Det er flere forskjellige ordninger, den vanligste er grønn oblat, den er ikke særlig streng og en dieselbil med euro4 avgassrensing vil kunne få oblaten. Dessuten finnes egne soner for biler med bedre avgassrensing og selvfølgelig nullutslippsbiler. Det som gjør det kilent er at selv om bilen tilfredsstiller kravene så må du fortsatt ha oblaten, dessuten er mange av ordningene ganske lokale.

Jeg krysset Tyskland på langs to ganger sommeren-18 og det første jeg gjorde da jeg kjørte i land i Kiel var å besøke det lokale ADAC-kontoret for å kjøpe grønn oblat til bilen. Den grønne oblaten dekket mitt behov den sommeren men om jeg skal gjøre turen på nytt med elbil(kjørte dieselbil i -18) håper jeg de har utvidet de nasjonale ordningene til også å gjelde elbiler. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 9.8.2020 den 11.16):

Mange misoppfatninger om plug-in hybrider og dems eiere: Jeg har kjørt 1096km i Juli (+ 1 uke) med min BMW 330e. Og brukt 12 liter bensin.

Bil og bruksmønkster har matchet ekstremt bra i ditt tilfelle i den perioden. :thumbup: Det viser at hybridkonseptet kan redusere drivstofforbruket nesten like mye som rene elbiler om det matcher godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (4 timer siden):

Man må ikke kjøre 25000-100000 km i året for å ha behov for bil. Tallene jeg har oppgitt på egne kilometer har jeg skrevet er varierende og p.t. 

Inlegget mitt om hybrid er å vise at det faktisk "er" kjørt 1096 km med 12liter bensinforbruk og at dette er mulig i periodene man ikke har langkjøring og har ærender/jobb/skole innenfor bilens rekkevidde og er flink til å plugge inn bilen.
Debatter dette istedet for å gå på person.

Hva mitt og min familie/jobb situasjon krever av behov er eller ikke for å ha bil er ikke oppe for diskusjon. 
Hvorfor jeg ikke har elbil allerede er ikke ditt eller andres anliggende og er ikke oppe for diskusjon.

 

Det var på ingen måte ment som angrep på deg som person. Hvis du oppfattet det slik, så beklager jeg!

 

Jeg var mer interessert i at du er opptatt av miljøet og tilsynelatende kjører svært lite og over korte avstander, men allikevel ikke anser elbil som et alternativ. De 12 literne var på mange måter ikke så voldsomt imponerende lavt forbruk til hybrid å være. Da kunne det vært interessant å diskutere hvorfor elbil var uaktuelt i den settingen elbiler definitivt passer best. Det er tross alt en sak om at hybrider skal tvinges til å bli dårlige elbiler innenfor visse områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (18 timer siden):

Jeg kjører for tiden i snitt noe mellom 12-16000 i året (over gjennomsnittet). Det er variasjoner fra mnd til mnd.
F.eks med koronasituasjonen har man så og si hatt konstant hjemmekontor siden 12 mars.
Regnestykket ditt tar ikke høyde for dager bilen har stått parkert. Det har også vært hjemmeferie i perioden. Hvordan du kommer fra til 19km daglig forstår jeg ikke. Fra 28/6 til 6/8 er det 29 virkedager (37 dager totalt) 

Som en av mange som bor og jobber i samme storby og ikke har hytte 30 mil unna man drar til hver helg blir det mye kortere hverdagsturer som gjør at man lett oppnår tilnærmet full elektrisk drift (vel og merke på de nyeste hybridene med over 5mil rekkevidde). Dette er ikke noe unikt for min del og er også en medvirkende grunn til at mange har valgt hybrid (meg selv inkludert)

Og man er selvsagt flink til å plugge inn bilen ved hver anledning som byr seg enten hjemme eller borte og unngår harde akselerasjoner , med andre ord kjører hybridbil i hovesak med en eco vennlig kjørestil.

Poenget mitt er at 500km turer for mange tilhører unntakene og sjeldenhetene og er ikke en del av 24/7 hverdagssituasjonen. Spesielt da om man har fast arbeidsplass og hytta rett utenfor bygrensa eller innerst i Oslofjorden.

:)

Skrivefeil. Skulle være 29. Og juli hadde 31 dager, du skrev + en uke. Det er 38 dager ;)

Ja, kjøremønster er forskjellig. Her i huset brukes bilene enten noen få kilometer eller 100+  på en dag. Svært sjelden 25-80km. Vi kjører 30kkm årlig, så en ladbar hybrid hadde  ikke hjulpet stort da minst 80% av kjørelengden er på dager vi kjører godt over hybridens rekkevidde. For de som pendler til jobb med bil kan selvsagt tallene bli ganske annerledes.  

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Det var på ingen måte ment som angrep på deg som person. Hvis du oppfattet det slik, så beklager jeg!

 

Jeg var mer interessert i at du er opptatt av miljøet og tilsynelatende kjører svært lite og over korte avstander, men allikevel ikke anser elbil som et alternativ. De 12 literne var på mange måter ikke så voldsomt imponerende lavt forbruk til hybrid å være. Da kunne det vært interessant å diskutere hvorfor elbil var uaktuelt i den settingen elbiler definitivt passer best. Det er tross alt en sak om at hybrider skal tvinges til å bli dårlige elbiler innenfor visse områder.

Eg vil overhodet brukt ordet «skal tvinges»; da dette er ute på prøve.

ref: https://www.youtube.com/watch?v=noGt_48u22k

 

Går vi noen år tilbake ser vi at avgiftene var på Vekt, Volum på motor, HK, Pris, Årsavgift og Omregistrering. I tilleg til dette forskjellige avgifter på drivstoff, bommavgifter og hva der elles var mulig å komme på. Sauset god i hop med norgeskasse, dobbel volumavgift på på t.d. Wankelmotor (den hadde så høg effekt i forhold til volum), joda det tok jo HK avgiften seg av skulle man tro. Men der fanst jo kløktige hoder innen direktoratene også på den tid, et skoleeksempel (godt i tråd med lærebok i Samfunsøkonomi hva angår «spre skattekilen» så det ikke merkes).

 

Vi skal være glad vi har EØS værtfall av den grunn, for ellers kunne dette sett skremmendes ut i dag. Spørsmålet er bare skal vanlige mennesker få lov til å oppleve en form for realøkonomi uten for meget vissvass som bare viser att på BNP og ikke som et gode.

Er der noen klare hoder i EU ?

 

Vel, eg skal forholde meg bare til veteranbiler, man må jo klare å gjøre småreppen selv uten å møte på en eller annen sensor som gjør at alt streiker. Og husk minelegging, man får meget sprengstoff for hva det koster å holde F35 10 timer i luften, kansje 3 000 tonn om Du har litt politisk kløkt (Ikke penger i skandinavia;  men snitzler, pølse og flyreiser). Betales må det, til rett etat med rett logo....., men for fan; gjør det bare litt logisk /realøkonomisk i det minste (ellers drar AI det hinsides).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Jeg var mer interessert i at du er opptatt av miljøet og tilsynelatende kjører svært lite og over korte avstander, men allikevel ikke anser elbil som et alternativ. De 12 literne var på mange måter ikke så voldsomt imponerende lavt forbruk til hybrid å være. Da kunne det vært interessant å diskutere hvorfor elbil var uaktuelt i den settingen elbiler definitivt passer best. Det er tross alt en sak om at hybrider skal tvinges til å bli dårlige elbiler innenfor visse områder.

Bruk gjerne meg som eksempel, jeg har forrige generasjon av samme bil som  syar2003 . Jeg kjører også helelektrisk stort sett alle hverdager(selv om jeg har mindre rekkevidde da det er tidligere generasjon), men har jevnt over noen lengre turer som bringer total kjøredistanse til rett under 16k/år.

Selv om alternativene på elbilsiden var dårligere når jeg kjøpte bil vil jeg si at det ikke har kommet noen nye elbiler som utfordrer de fordelene hybridbiler har.

Eller så kan jeg jo nevne at første generasjon 330e selv om den nok ikke støtter denne teknologien også kan settes til å lade opp batteriet før man komme til byer så man kjører utslippsfritt der, med de eldre bilene er det da utelukket basert på kartdata. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (54 minutter siden):

Ja, kjøremønster er forskjellig. Her i huset brukes bilene enten noen få kilometer eller 100+  på en dag. Svært sjelden 25-80km. Vi kjører 30kkm årlig, så en ladbar hybrid hadde  ikke hjulpet stort da minst 80% av kjørelengden er på dager vi kjører godt over hybridens rekkevidde. For de som pendler til jobb med bil kan selvsagt tallene bli ganske annerledes.  

Jeg gjetter villt og prøver å regne litt på det: Hvis du kjører 1000 km/dag 27 dager i året og ellers 9 km/dag så summerer det seg opp til ca 30 000 km/år. En PHEV med 50 km elektrisk rekkevidde kunne dekket bare i underkant av 15% av forbruket elektrisk.

Jeg stusset litt på tallene dine siden jeg har et lignende kjøremønster, men det skiller seg på antall dager jeg kjører langt. For min del kan jeg regne 700 km/dag i 9 dager og ellers 24 km/dag. Da får jeg en ganske annerledes beregning for en 50 km PHEV: Hele 60% av mitt forbruk kunne vært elektrisk med en sånn PHEV. Jeg kjører ca 15 000 km/år.

Jeg er litt overrasket over hvor dramatisk forskjell det er på disse to scenariene ettersom begge vår daglige kjøring ville vært 100% elektrisk og vi begge velger å kjøre lange dagsetapper i bilferiene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg gjetter villt og prøver å regne litt på det: Hvis du kjører 1000 km/dag 27 dager i året og ellers 9 km/dag så summerer det seg opp til ca 30 000 km/år. En PHEV med 50 km elektrisk rekkevidde kunne dekket bare i underkant av 15% av forbruket elektrisk.

Jeg stusset litt på tallene dine siden jeg har et lignende kjøremønster, men det skiller seg på antall dager jeg kjører langt. For min del kan jeg regne 700 km/dag i 9 dager og ellers 24 km/dag. Da får jeg en ganske annerledes beregning for en 50 km PHEV: Hele 60% av mitt forbruk kunne vært elektrisk med en sånn PHEV. Jeg kjører ca 15 000 km/år.

Jeg er litt overrasket over hvor dramatisk forskjell det er på disse to scenariene ettersom begge vår daglige kjøring ville vært 100% elektrisk og vi begge velger å kjøre lange dagsetapper i bilferiene.

1000km kjører jeg sjelden, men når vi kjører til/fra hytta er det 300km hver vei. Hytta har ikke innlagt strøm. Tar denne turen omkring 20 ganger pr. år, ofte med henger. Må også kjører på jobb noen få ganger pr. måned, det er da 200km til sammen (2x100km). Jeg har lademulighet på jobb men den er så dyr at det er bortkastet på en hybrid så den ville ikke blitt brukt (har heller ikke mulighet til å flytte bilen når den ble ferdigladet). Vi var også nylig på norgesferie, da ble det nesten 2000km. Også her er lademulighetene ved overnatting slik at det er lite lønnsomt og like fleksibelt mhp. å flytte bilen. F.eks brukte vi Bygarasjen i Bergen, som lå 10-15 min. gange fra leiligheten vi leide. Her betaler man en sum pr. time for å lade, som gir det ok pris om du kan lade med 7,4kW (noe de fleste hybrider ikke kan). Lader man over natten som vi gjorde med elbilen blir det DYRT å lade hybrid og å stå opp kl. 01:00 for å gå en snau halvtime for å flytte bilen er lite aktuelt ;) Så hele turen ville gått på bensin bortsett fra de første 50km. 

20x600km til hytta er 12.000km. 
4x12x200km til jobb er 9.600km. 

Da gjenstår omkring 8-9.000km til ferier, andre langturer samt småkjøring. Småkjøring tipper jeg er maks 15km per dag i snitt de anslagsvis 200 dagene pr. år vi er hjemme. Altså 3.000km. 

Denne kjøringen fordeles da på to biler, uten at det behøver å ha noe å si for resultatet tror jeg. Hadde vi hatt en elbil og en hybrid hadde uansett elbilen blitt brukt til lokalkjøringen siden vi da sparer bompenger mange av dagene. 

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Det var på ingen måte ment som angrep på deg som person. Hvis du oppfattet det slik, så beklager jeg!

 

Jeg var mer interessert i at du er opptatt av miljøet og tilsynelatende kjører svært lite og over korte avstander, men allikevel ikke anser elbil som et alternativ. De 12 literne var på mange måter ikke så voldsomt imponerende lavt forbruk til hybrid å være. Da kunne det vært interessant å diskutere hvorfor elbil var uaktuelt i den settingen elbiler definitivt passer best. Det er tross alt en sak om at hybrider skal tvinges til å bli dårlige elbiler innenfor visse områder.

Jeg har aldri sagt at elbil er uaktuelt (hvor tar du det ifra) . BMW 330e er en ventebil.
Har en BMW IX3 kontrakt/bestilling som leveres ut i 2021 og forhåndsbestilte Polestar-2 i fjor (men trakk meg)
Fulgt over lengre tid eksempelvis owners forumene til Tesla Model Y , Skoda Enyak, Mach-e, Polestar-2  for å nevne noen.

Er ikke like opptatt av miljøet som enkelte (men man forsøker å forbedre seg )
Kjører ikke lite men over landsgjennomsnittet (årsforsikring tegnes til 16k) hva nå det har med saken å gjøre. 
12 l bensin og 177kr forbruk på over en måned og 1100 km "er" faktisk imponerende sett i rett sammenheng. Det hadde vært bortimot ti ganger så mye med min forrige BMW.

Istedet for å kritisere noen for å bo og jobbe i en storby bør man vel heller få honnør når man eier bil og denne er hybrid eller man er underveis å anskaffe seg elbil , samt at man har kvittet seg med dieselbilen mange år føre alle andre elbil eiere her inne (eid kun en dieselbil fra 2010-2012 , før og etter har det vært bensin).

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...