Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo klippet hekk på min eiendom

Qwertyasdf

Anbefalte innlegg

Har en nabo som mener at en grensehekk som tydelig er plantet på min tomt, er innkjøpt av henne, er hennes eiendom og at hun kan klippe den så kort hun vil. Hekken har stått i over 20 år og har alltid hatt en høyde på ca 2,5 m. Vi har terrasse ca 1 m over bakkeplan ca 1 m fra hekken. Naboen var ikke interessert i å ha en dialog rundt hvor høy hekken skal være, men mener at hun kan bestemme dette uten vår innblanding. Det er ingen skygge eller vekst inn på hennes eiendom som skulle være til ulempe for henne ved å beholde høyden på 2,5 m, men for oss blir det betydelig innsyn på vår terrasse ved å ha hekken lavere enn rekkverket på terrassen.

Hun valgte å gå løs på hekken med motorsag og kappe hekken til godt under 2 m. Hvilke rettigheter og muligheter har jeg til å få rettferdighet i denne saken? Er det å anse som skadeverk på min eiendom? Vil anta at en politianmeldelse vil henlegges så snart den blir registrert, og ikke styrke min sak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring kommunen og spør.

Trist at det gikk så langt så fort, men å spørre om å betale en viss sum for å kompensere for tapet ho sikkert føler kan jo være en løsning. Hvis det viser seg at hekken faktisk er på deres eiendom. Nå har ho jo klippa'n, så da er den jo verdt mindre, men den vokser jo opp igjen til neste sesong. Da kan dere ta dere av videre stell.

Lenke til kommentar
Gjest 3e257...82b

Her har naboen bare tatt seg til rette. Nabo kan ikke bare trå over nabo sin tomt. siden det står på din eiendom kan nabo uansett ikke ta seg til rette

Anonymous poster hash: 3e257...82b

Lenke til kommentar

Bruk dialog i hvert fall.. Vær så imøtekommende du kan og på en snill måte forklar hvordan det er din tomt og at hun ikke kan ta seg til dette på den, gjerne med dokumenter som beviser det. Kystverket har et bra kart som viser alle eiendomsgrenser https://kart.kystverket.no/

Gå inn på temalag og kategorier -> eiendom -> huk av
Hvis hun skylder på at hun plantet den for 20 år siden så får man bare si at hun burde tenkt på det før hun plantet den på din tomt. Og hvis du ikke bodde der på den tiden så kan det jo hende hun lyver til og med.. Hun kan nesten garantert ikke bevise det i hvert fall.
Uansett vil retten være på din side, så selv om du er hyggelig og imøtekommende på mange måter må du ikke gi deg på dine krav.

Lenke til kommentar
Qwertyasdf skrev (10 timer siden):

Har en nabo som mener at en grensehekk som tydelig er plantet på min tomt, er innkjøpt av henne, er hennes eiendom og at hun kan klippe den så kort hun vil.

Jeg antar dette er en ren bløff fra naboen sin side. Du kan jo sjekke grunnboken og se om noe relevant er tinglyst, dersom det ikke står noen avtaler der så har naboen din soleklart brutt loven. Personlig ville jeg tatt en del bilder og snakket med forsikringsselskapet mitt om veien videre. Naboen din har nok en uhyre svak sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til skadeverk så er det eit spørsmål om det er din hekk eller om dette er ein grensehekk (sidestilt med grannegjerde).
Dersom dette er eit grannegjerde så skal hekken stå i grensa og ikkje meir enn 0,5 meter i avvik.
Den eine naboen kan på eige initiativ sette opp grannegjerde på opp til 1,5 meter utan melde/søknadsplikt til naboen eller kommunen, dette følger av grannegjerdelova.
For der grannegjerdet er i form av ein hekk så opner grannelova opp for at hekken kan være opp til 2 meter høg.

Dersom dette ikkje er eit grannegjerde, men det er din hekk så er regelen etter grannelova at maks høgde er tredjeparten av trehøgda.
Ein hekk på 2,5 meter må derfor stå minst 80 cm frå nabogrensa.

Slik eg har forstått det så er truleg at denne hekken er eit grannegjerde (med mindre den står langt inne på din eigedom).
Det betyr at at hekken har vært ca 0,5 meter for høg og at din nabo har rett i at den var for høg.
Det naboen din ikkje hadde rett til er å sjølv gripe inn ved å kutte hekken, det er ei plikt som du har når naboen påpeiker at hekken er for høg.
Det skal også nemnast at naboen din vanlegvis har rett til å kutte røter og greiner som stikk over nabogrensa, men dette gjeld ikkje for hekk som er grannegjerde og det gjeld uansett ikkje utan at eigaren av hekk eller tre har fått mulgiheit til å sjølv ordne opp.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vil forresten legge til at dersom naboen din er/var i villfarelse om kvar grensa gjekk og derfor trudde at ho hadde planta hekken på sin eigen eigedom så vil ho naturlegvis også være av den oppfattelsen at det var hennar ansvar å klippe hekken (vedlikeholdsplikta følger den som setter opp grannegjerdet med mindre den andre naboen også har nytte av gjerdet).

Dette endrer ikkje så mykje når hekken står langt inne på trådstarar sin eigedom, for då er det trådstarter som eig hekken. Men det er kanskje ei forklaring på kva som har skjedd.

Fyrste punkt er uansett å få stadfesta kvar grensa går. Er du 100% sikker på at naboen tek feil når ho hevdar at grensa går der hekken går?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har lagt ved et bilde fra kommunens kart og flyfoto som viser grensen. I følge kartet er grensens nøyaktighet angitt til å være <=30cm. Det er naboens bil som står parkert i hennes gårdsrom. Bildet er tatt før den nye terrassen er bygget nærmere hekken.
Jeg har koordinatene til eiendommen i et gammelt målebrev, og skal få staket ut eiendomsgrensen nøyaktig. Hvis hekken står på min tomt. Hvilke rettigheter har jeg til å bestemme høyden på denne? Har jeg kun rett til makshøyde 2 m, hvis naboen ikke går med på å ha den høyere? 

Jeg mener at naboen ikke under noen omstendigheter har rett til å kappe denne så lavt som hun måtte ønske, med mindre den er plassert tydelig på hennes tomt.

Det hører med til historien at jeg fikk 2-3 dager på meg til klippe hekken i den høyden jeg ønsket det, før hun tok saken i egne hender. Mitt tilsvar på det var at jeg ikke klarer å få det til i løpet av uken, men skal gjøre det innen 2-3 uker. Dette var ikke godt nok for henne, hun ble umiddelbart aggressiv og kaller meg for kranglete og arrogant. Dermed klippet hun hekken enda lavere enn hun hadde tenkt. Hun er ikke interessert i å snakke med meg om dette når jeg tar kontakt.

image.png.bc6c1e51b58b71860710e314727be226.png

Endret av Qwertyasdf
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 7.8.2020 den 10.39):

I forhold til skadeverk så er det eit spørsmål om det er din hekk eller om dette er ein grensehekk (sidestilt med grannegjerde).
Dersom dette er eit grannegjerde så skal hekken stå i grensa og ikkje meir enn 0,5 meter i avvik.
Den eine naboen kan på eige initiativ sette opp grannegjerde på opp til 1,5 meter utan melde/søknadsplikt til naboen eller kommunen, dette følger av grannegjerdelova.
For der grannegjerdet er i form av ein hekk så opner grannelova opp for at hekken kan være opp til 2 meter høg.

Dersom dette ikkje er eit grannegjerde, men det er din hekk så er regelen etter grannelova at maks høgde er tredjeparten av trehøgda.
Ein hekk på 2,5 meter må derfor stå minst 80 cm frå nabogrensa.

Slik eg har forstått det så er truleg at denne hekken er eit grannegjerde (med mindre den står langt inne på din eigedom).
Det betyr at at hekken har vært ca 0,5 meter for høg og at din nabo har rett i at den var for høg.
Det naboen din ikkje hadde rett til er å sjølv gripe inn ved å kutte hekken, det er ei plikt som du har når naboen påpeiker at hekken er for høg.
Det skal også nemnast at naboen din vanlegvis har rett til å kutte røter og greiner som stikk over nabogrensa, men dette gjeld ikkje for hekk som er grannegjerde og det gjeld uansett ikkje utan at eigaren av hekk eller tre har fått mulgiheit til å sjølv ordne opp.

Det ser ut på bildet at hekken er en slik grense-hekk som The Avatar beskriver. 

Du har neglisjert ditt ansvar ganske lenge ved å la den vokse til 2.5m+ enn ved å klippe den til 2m. 

I tillegg har Hun gitt deg frist i rimelig tid til å ordne opp. Det tar ikke lang tid å trimme en hekk, og jeg antar at naboen ikke brukte All verdens med tid heller. 

Det at resultatet ikke var som forventet fikk du med på kjøpet denne gangen og kanskje du trimmer selv neste gang. 

Hekker vokser meget fort, finn frem gjødsel så har du 2m til våren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...