Gå til innhold

DNB vil vite hvem du er i sosiale medier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kundene våre ønsker og forventer at vi skal være en god rådgiver i alle kanaler. For å kunne levere på det i praksis, benytter vi kontaktinformasjon kunden har gitt til oss, eksempelvis epost, til å matche med kontaktinformasjonen kunden har gitt til den aktuelle kanalen. Dersom vi får en match, og listen med matcher er stor nok til at vi ikke kan identifisere enkelte kunder, kan vi vise en relevant annonse i den aktuelle kanalen."

Så rettet markedsføring er nå "rådgivning" i DnBs øyne? Og ønsker virkelig kundene deres at DnB skal "rådgi" via Facebook? Jeg gjør i hvert fall ikke det. Det høres ikke ut som om DnB vil rådgi, de vil bare presentere målrettet reklame.

Hvis DnB vil gi meg råd basert på min livssituasjon så kan de sende meg en melding via nettbanken og ta det den veien.

Lenke til kommentar

Er enig med DNB at Custom Audience Exclusion/Negative targeting er trolig markedspraksis og det er derfor et større problem enn at DNB benytter det. Hensikten er å la kunder slippe markedsføring i sosiale medier, som for så vidt er et aktverdig formål. Og: Dette er ikke overvåking (spar det begrepet til mer alvorlige situasjoner så det ikke blir utvannet).

 

Men noe inkonsistens fra DNB i sin tilbakemelding som kanskje bør rettes opp i erklæringen: "... benytter vi kontaktinformasjon kunden har gitt til oss, eksempelvis epost, til å matche med kontaktinformasjonen kunden har gitt til den aktuelle kanalen" og "vi bruker altså aldri lister der kunder kan identifiseres på individnivå". Custom Audicens krever vel identifikasjon på individnivå for å fungere som forutsatt.

 

Og også interessant hvordan dette kan gjøres etter bankens taushetsplikt om kunder (banksekretessen, se https://lovdata.no/lov/2015-04-10-17/§9-6). Dette er nok vurdert, og det fremkommer i personvernerklæringen at DNB overholder taushetsplikten. Men Custom Audience krever vel overføring av identifiserende opplysninger til sosiale medier for å fungere som forutsatt (om ikke DNB har funnet en smart løsning) og slik overføring krever samtykke etter finansavtaleloven.

Endret av Jan Sandtrø
Formattering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet noen hvordan dette skal fungere? Hvis Facebook skal filtrere reklame fra DNB basert på hvilke produkter du allerede har kjøpt hos DNB, så må Facebook få en identifikator samt informasjon om hvilke produkter du har kjøpt hos DNB. Ville ikke vært konfortabel med at Facebook sitter på opplysninger om hvilke bankprodukter jeg har kjøpt.....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FBI/NSA snoker garantert i alt de amerikanske netttjenestene henter av info. Regn med at de har full oversikt over transaksjonene foretatt av DNB-kunder som har godtatt de nye personvernreglene.

Så tenk litt over hvor verdifullt det er for et land å vite alt om forbruksmønsteret til andre land. Fort gjort å finne ut hvilke personer som har forsvarspolitisk interessante funksjoner eller kunne utnytte transaksjonsdataene til å posisjonere sitt lands selskaper for å utkonkurrere våre lokale selskaper. Det har selvsagt lite med terrorist-søk å gjøre og mye med konkurranseforhold og økonomi å gjøre. Å sitte på begge sider av bordet i forhandlinger eller ha pressmidler på motparten er gull verdt.

Lenke til kommentar

Thomas Tangen is the head of corporate healthcare banking in North America at DNB ASA and is based in New York. He previously was senior vice president and relationship manager for large corporate clients at Oslo-based DNB McDVOICE

Endret av Kratz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...