Gå til innhold

Reklamasjon på bildeler/verkstedbesøk under garanti

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Min nye bil ser ut til å spise "slitedeler" og forstillingsdeler av ymse slag og må stadig på verksted.

Bilen tipper snart fem år og garantien går ut.

Jeg mener å ha lest at man har nye 5 års reklamasjonsrett på nye deler som er satt på fra dagen dette blir gjort helt uavhengig av når bilen ble kjøpt. Det er tydelig at delene som stadig må byttes enten er underdimensjonert eller da feilprodusert, og jeg synes man kan forvente at stab-stag, bærekuler, bærebro osv. skal være vesentlig lenger enn 5 år og 20.000 km.

Er det noen som har en formening om dette?

På min forrige bil byttet jeg aldri noe slikt og den rullet nesten 200.000 km før jeg solgte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert å reklamere på bilen i sin helhet med en gang. En bil skal jo ikke ha disse feilene så tidlig, og dårlige reservedeler unnskylder ikke så mange feil eller feil med delene som kom med bilen. Jeg vil tro det er noe mer alvorlig med bilen. 

I verste fall ville jeg solgt den, det er dyrt å ha mandags-bil... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Axefjord skrev (1 time siden):

Jeg ville vurdert å reklamere på bilen i sin helhet med en gang. En bil skal jo ikke ha disse feilene så tidlig, og dårlige reservedeler unnskylder ikke så mange feil eller feil med delene som kom med bilen. Jeg vil tro det er noe mer alvorlig med bilen. 

I verste fall ville jeg solgt den, det er dyrt å ha mandags-bil... 

Vel, i mange tilfeller strekker forhandler seg til å bytte slitedeler som en del av garantien - selv om de sier at slitedeler ikke dekkes.

Jeg vil påstå at bærebru eller varmeapparat er en del som er ment å vare lenger enn fem år, og når det normalt ryker etter to år hele tiden ville det vært veldig kjekt å kunne kreve nye deler med loven i hånd.

Jeg mener å ha lest at man automatisk får 5 nye års reklamasjonsrett på delen som er byttet. Man får nok ikke hevet kjøpet på en nesten 5 år gammel bil.

Lenke til kommentar

Det som nevnes i første post er jo ikke varmeapparat, men deler i forbindelse med drivverk som vanligvis ikke blir dårlig på nærmere 10 år eller mer med vanlig kjøring. 

Gitt at nidar2 kjører normalt, så må det jo være en annen grunn til at disse delene blir dårlig i løpet av kort tid. Jeg ville fått uavhengige eksperter (erfarne bilmekaniker eller lignende) til å finne grunnen, og evt reklamert på bakgrunn av den.

Jeg mistenker en skade med medfølgende unormal vibrasjon eller feil i forstilling. Har du prøvd bilen i høy fart? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Axefjord skrev (12 timer siden):

Det som nevnes i første post er jo ikke varmeapparat, men deler i forbindelse med drivverk som vanligvis ikke blir dårlig på nærmere 10 år eller mer med vanlig kjøring. 

Gitt at nidar2 kjører normalt, så må det jo være en annen grunn til at disse delene blir dårlig i løpet av kort tid. Jeg ville fått uavhengige eksperter (erfarne bilmekaniker eller lignende) til å finne grunnen, og evt reklamert på bakgrunn av den.

Jeg mistenker en skade med medfølgende unormal vibrasjon eller feil i forstilling. Har du prøvd bilen i høy fart? 

Det er allment kjent at bilmerke sliter med forstillingen.

Det jeg spør om er detaljer/tolkning av kjøpsloven. Eksperter mener generelt underdimensjonering av konstruksjonen, men uavhengig av grunn synes jeg ikke det er riktig at vi som kunder skal måtte betale for dette. Det kan umulig være riktig at man skal bytte vesentlige deler i forstillingen hvert 2. år ved normal kjøring og kjørelengde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...