Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er bota for å lade elbil/hybrid på 13A-kurs?


sedsberg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OlaStilongs skrev (33 minutter siden):

Kan noen av dere som mener dette er ulovlig, henvise til lovteksten som forbyr det?

Lovheimelen el-tilsynsloven som seier at "elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier".

Dette er vidare utbrodert i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg der det i kapittel 5 står lista opp ei rekke sikkerheitskrav, blant anna: 

Sitat

§ 22.Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger

Elektriske anlegg skal være slik utført at det ikke er noen fare for antennelse av brennbare materialer på grunn av for høy temperatur eller elektrisk lysbue. Det skal ved normal drift heller ikke være noen fare for at mennesker eller husdyr kan bli utsatt for forbrenning.

Ein måte å oppfylle dette kravet på er å følge NEK som er anerkjent bransjestandard for forsvarleg sikkerheitsnivå.
Du kan oppfylle forskriftskravet om at det ikkje skal være fare for støt, brann, overstrøm, osv. men då må den som utfører arbeidet dokumentere på ein anna måte at sikkerheitsniåvet er like godt eller betre enn forskriftskravet.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Og jeg synes det er rart at en ny 13A-kurs ikke tåler 75% belastning i noen få timer, og en 16A schuko ikke tåler 62% belastning engang.

Man må tolke NEK 400 slik at en 16A stikkontakt tåler inntil 62,5% belastning for elbil-lading.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (18 minutter siden):

Hva enn forsikringsselskapene bryr seg om.

Og jeg synes det er rart at en ny 13A-kurs ikke tåler 75% belastning i noen få timer, og en 16A schuko ikke tåler 62% belastning engang.

Det tåler det noen få timer, men ikke noen få timer gang på gang på gang.

Det sies noe som forutsatt bruk fra DSB. Man kan anse elbil lading å være en bruksendring når vanlige stikkontakter ikke var montert for den bruken i sin tid. Da det er ett helt annet bruksmønster enn vanlig bruk nå og da.

Punkt 2:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#generelt

Husk at forskriftene er her for å ivareta sikkerheten til. Det er noe av grunnen til at det i dag ikke er lov å montere utstyr med fast last over 1500W  via  vanlig stikkontakt lenger. Husker ikke helt ordlyden. Så en varmtvannsbereder kan man ikke montere på vanlig stikkontakt lenger, selv om disse kommer med slik plugg. Dette fordi det har vært flere brann tilløp når disse har fått stått i mange år. Vi ser veldig ofte at det er mørt rundt hullene i vanlige stikkontakter som brukes mye med høy last.

Når kontakten står i hele tiden så svekkes klem evnene til kontaktene, og gir dårlig kontakt.

Man har jo hva NEK EN 60320 sier også: Maksimal kontinuerlig belastning for en vanlig kontakt (Schuko-kontakt) bør ikke overstige 8A.

Så det er jo litt underlig at NEK 400 tillater 10A til elbil lading i grunn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, OlaStilongs said:

Schukokontakten tåler også 16A kontinuerlig belastning.

Det står svart på hvitt i det registrerte varemerket, Schuko.

Jeg kunne ikke se noe om kontinuerlig belasting i kilden din... Jeg er i prinsippet enig at 16A bør tåle 16A, men det er jo strengt tatt helt nytt at private husttander har noe som kontinuerlig trekker mye strøm, så at det i standarden ikke er krav om at den skal tåle maks belastning kontinuerlig er vel i så måte forståelig.

Men jeg skulle gjerne sett det svart på hvitt at det faktisk stemmer at den tåler kontinuerlig 16A. Dette må jo være spesifisert noe sted? Jeg ser Schuko referer til en DIN standard, noen som vet hvilken?

En kan jo eventuelt argumentere med at dersom det IKKE står noe om kontinuerlig, så betyr det at den tåler det.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Har jeg fortått dette riktig.

1. En kan bruke ladekladd og lade med maks 10A (13A finnes, men er vel litt mye for en Schuko kontakt)

2. Om ladekladd har dc vern/ jordfeilbryter så trenger ikke kursen å ha jordfeilbryter type B

3. Ladekladd kan kobles med Schuko kontakt.

4. Om ønskelig kan en koble Schuko støpsel til en kort ledning med 16A blå industristøpsel i andre enden.

5. Kursen som brukes til billader må være en dedikert kurs (bortsett fra noen unntak for frittliggende bod/garasje).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Om ønskelig kan en koble Schuko kontakten til en kort ledning med industrikontakt i andre enden.

For ordens skyld:

Ladekladden har et støpsel som man plugger inn i en stikkontakt på veggen.

 

Å bruke en overgang fra støpselet på ladekladden til industrikontakt på veggen er i følge dsb livsfarlig og de mener at dette må du ikke finne på å gjøre.

Resten høres greit ut.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Livsfarlig og livsfarlig, fru Blom. Teknisk sett er det akkurat samme strømmen i en blå 230V 1-fase CEE kontakt som en Schuko, bare gjennom litt forskjellige pinner, så med mindre adapteret er noe hjemmelaget ræl som ikke takler 16A (eller hvor mye ladekladden faktisk trekker) kontinuerlig er det ingenting i veien for å lade med et s.k. campingvognadapter e.l.

https://www.elbilgrossisten.no/products/kabeladapter-bla-cee-16a-til-schuko

Men om noen prøver å lage en Reodor Felgen-løsning til 400V 3-fas industrikontakt kan det gjerne gå til helvete, ja.

Endret av Olethros
Lenke til kommentar
Drogin skrev (16 timer siden):

Hva om man lader med en mode2 kabel instillt på å bare trekke 8A på en dedikert 16A kurs?

Kravene til kursen er uansett det samme, maks 10A dedikert kurs med Type B på vanlig stikk.

 

Ville for de som har elbil på det sterkeste anbefalt en ladestasjon som er smart, slik at når de starter med justerbare priser gjennomdøgnet snart så har man mulighet å flytte effekt toppene slik at man slippe de høyeste strømregningene, og fortsatt få fulladet biler. For de fleste hjemme så er ikke prisen på å få installert en ladestasjon av skrekkende. Og man må ikke gjøre det for hver eneste bil man har. Det finnes også ladestasjoner hvor man kan benytte flere på 1 kurs, så det er billigere å få til hvis man skulle ha behovet for 2 nå eller etter hvert.

Enkelte strømselskaper selger også dette på avbetaling over strømregningen til ikke så veldig gale priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...