Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er bota for å lade elbil/hybrid på 13A-kurs?


sedsberg

Anbefalte innlegg

Har ikke sett noen blitt anmeldt og dømt for dette enda og finner ikke ut noe på google. Og eneste uhellet jeg finner er noen svensker som kobla elbilen gjennom en timer.

Lader pdd på en 13A-kurs i en garasje. Kursen er 2 år gammel, installert og godkjent av registrert virksomhet og det er sikring og jordfeilvern (AC+DC) i både bil og ladekladd men ikke i sikringsskap. Høyeste temperatur etter 3 timer lading på 10A på kontaktpunkter på kursen er 3C over omgivelsestemperatur så jeg anser det som trygt nok å lade. Men det er jo faktisk ulovlig så det hadde vært greit å vite hva slags bot man risikerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, sedsberg said:

Har ikke sett noen blitt anmeldt og dømt for dette enda og finner ikke ut noe på google. Og eneste uhellet jeg finner er noen svensker som kobla elbilen gjennom en timer.

Lader pdd på en 13A-kurs i en garasje. Kursen er 2 år gammel, installert og godkjent av registrert virksomhet og det er sikring og jordfeilvern (AC+DC) i både bil og ladekladd men ikke i sikringsskap. Høyeste temperatur etter 3 timer lading på 10A på kontaktpunkter på kursen er 3C over omgivelsestemperatur så jeg anser det som trygt nok å lade. Men det er jo faktisk ulovlig så det hadde vært greit å vite hva slags bot man risikerer.

Tror ikke det er noen lov i det heletatt som sier at man skal ha så lav ladestrøm, på schuko-stikk.

Såvidt jeg vet er det NEK400 som sier det, men det er ikke en lov. Det er bare en samling retningslinjer som elektrikerne ofte bruker, men det har ingen hjemmel i lov.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, sedsberg said:

 

18 minutes ago, samco said:

Ikke Ulovelig men Max 10ah kurs. Bare anbefalt med en dedikert lade boks. 
 

https://www.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-riktig-hjemme/

og..

https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Men dette er jo subjektive uttalelser fra organisasjoner som har en eller annen interesse.

Dette er ikke loven. Anbefalingene er nok fornuftig, men nå var spørsmålet hva som er lov. Ikke hva som var fornuftig.

Søkeordene "elbil, "lading"  og "ladbar" gir ingen treff på lovdata.no, i FEL*. Hvilken betyr at "elbil" og "lading" ikke er nevnt i den forskriften, som omhandler elektroinstallasjon i bolighus. Det som ikke er forbudt, det er lov.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060?q=fel *

Endret av OlaStilongs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
samco skrev (9 timer siden):

 

 

OlaStilongs skrev (9 timer siden):

 

Jo det er krav. Ikke uttal dere om dere ikke har peiling. Fra DSB:

Sitat

Dersom det legges til rette for lading fra en vanlig jordet kontakt, skal denne forsynes fra en egen kurs (unntak for frittliggende privat garasje) med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem) og et overspenningsvern. Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok - kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel med påfølgende varmgang.

 

Lenke til kommentar

Dette er eit av mange eksempel på ting som er ulovleg utan å være straffbart for privatperson/huseigar.

Sjølv om det ikkje er straffbart så betyr ikkje det at det er utan konsekvensar. Men det meste av konsekvensane vil fyrst oppstå når regelbruddet har fått ein uheldig konsekvens, som til dømes brann.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (19 minutter siden):

Hva legger de i "unntak for frittliggende privat garasje"?

Det er laget ett unntak i NEK hvor man kan sette ladestasjon/uttak i en frittstående garasje sammen med andre ting, og ikke dedikert kurs. Hvis det f.eks. hentes ut strøm fra denne garasjen videre til andre ting lenger unna så gjelder det ikke. Regelen er nok laget for at folk ikke skal droppe riktig lading på grunn av høye kostnader for graving. Så har man en garasje så kan man lade i denne, selv om det er andre stikk osv på kursen. Men det krever fortsatt Type B foran. Og eier skal opplyses om ulempene, slik at lading av bil og bruk av annet utstyr samtidig kan gi utilsiktet utkobling av sikring.

Type B kan man komme seg unna med en ladestasjon som har DC vern innebygd. Da holder det med vanlig kombivern eller Type A jordfeilbryter foran.

I forskriftene så er det ingen forskjell på kravene for Elbil eller Hybrid. Ladingen for disse er like krevende, selv om elbiler bruker lenger tid, men ladesystemene er like ellers.

Lading via normal stikk er fortsatt lov, med de kriteriene du selv nevnte tidligere. De fleste bilene har ladekladder som hindrer at man lader med mer enn 10A, men enkelte får det til med 13A.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Et alternativ er å bytte ut kontakten det lades fra til industikontakt, og bytte til tilsvarende støpsel på ladekladden. Denne kontakten tåler 16 A kontinuerlig belastning.

Eksempel: https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578114/Product.html og https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-2p-j-230v-6h-ip44/1578211/Product.html

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (Akkurat nå):

Et alternativ er å bytte ut kontakten det lades fra til industikontakt, og bytte til tilsvarende støpsel på ladekladden. Denne kontakten tåler 16 A kontinuerlig belastning.

Eksempel: https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-3pol-j-230v-9h-ip44/1578114/Product.html og https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-2p-j-230v-6h-ip44/1578211/Product.html

Det er riktig. Men ved å bytte støpselet på ladekladden så bryter man garantien på denne. Enkelte biler har utbytt bare ender. Ser noen har laget egne korte overganger for å ha i mellom.

Men syntes det er rart så mange ikke har problem med å bruke ti-tusner av kroner på ekstra utstyr i bilen, men ikke 15-20000,- for å kunne lade den skikkelig og trygt hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
16 minutes ago, AndersT2 said:

Det er riktig. Men ved å bytte støpselet på ladekladden så bryter man garantien på denne. Enkelte biler har utbytt bare ender. Ser noen har laget egne korte overganger for å ha i mellom.

Men syntes det er rart så mange ikke har problem med å bruke ti-tusner av kroner på ekstra utstyr i bilen, men ikke 15-20000,- for å kunne lade den skikkelig og trygt hjemme.

Korte overganger = skjøteledning, som ikke er å anbefale. Man får Schuko på strømmens vei, og da er vitsen borte.

Enig i at ladestasjon er beste alternativ. Kjøp en modell med DC-vern innebygget, så holder det med jordfeilautomat eller automat og Type A JFB.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (3 minutter siden):

Korte overganger = skjøteledning, som ikke er å anbefale. Man får Schuko på strømmens vei, og da er vitsen borte.

Helt enig. men er enklere å få fikset da man har lov å fikse det selv. Selv om det ikke er noe jeg anbefaler.

Lenke til kommentar

Shucko er vel ikke beregnet til å lades på mere enn 10A. Selv om den bare stiger med 3 grader nå så blir den mer og mer slitt jo mer du bruker den og tilslutt kan det ta fyr.

Var borti en varmeovn hvor termostaten var ødelagt så den sto på fult hele tiden i noen dager og tok da ca 9A.

Støpselet og hele ledningen var veldig varm. Ikke beregnet for så mye belastning over tid. Ville nok kansje tatt fyr om det var 13A det var snakk om.

Men må inrømme at jeg synder litt selv, og lader til tider min elbil med 13A når jeg er i nærheten og kan holde oppsyn. Om natten tør jeg aldri dra mer enn 9A. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...