Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (1 minutt siden):

På samme måte som i fly synes jeg god knappedesign (mangler på en del elbiler) er et viktig sikkerhetsmoment i trafikken.

Derfor er dette et moment som vekter tungt når jeg velger bil.

Ja, alt som jeg normalt sett bruker mens bilen ruller, ønsker jeg lett tilgjengelig selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem hadde trodd at disse "pedalene" var noe man ville finne igjen i bilen 50 år senere ?image.png.3970172318e6c3e82fec642af6778459.png

 

Quote

1960s
They first appeared as tape transport symbols on reel-to-reel tape decks during the mid-1960s. In some cases, they were accompanied by the (double triangle) rewind and fast forward symbols. The direction of the play arrow indicated the direction the tape would move. Easy.

Bilen svinger altså til høyre når man trykker på gasspedalen i en ID.3.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Men ulempen med å ha faste knapper er jo gjerne at man kun bruker halvparten av dem, men de må alikevell være der.

Sånsett synes jeg Xpeng P7 har løst det bedre med å ha programerbare knapper på rattet med multifunksjons touch. Er alikevell litt skeptisk til at man alt for lett kan finne på å komme borti dem.

Men er kjekt å kunne sette dem opp til å gjøre det man ønsker. Også er det sikkert profilbasert som på Tesla at dette vil endre seg basert på hvem som kjører.

Dette fungerer greit for eiere av Xpeng P7, men det blir verre om man skal leie dem, når knapper ikke har en enkel logo som beskriver hva dem gjør, men kun har generelle piler. Man burde kjenne seg litt igjen med standard logoer for X funksjon på hver bil imo. Slik at ACC f.eks er lett gjenkjennbar sammen med justeringer derifra. 

Kombinasjons-trykk og swipe eller lignende, kan jo fint være programmeerbare. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, oophus3do said:

Dette fungerer greit for eiere av Xpeng P7, men det blir verre om man skal leie dem, når knapper ikke har en enkel logo som beskriver hva dem gjør, men kun har generelle piler. Man burde kjenne seg litt igjen med standard logoer for X funksjon på hver bil imo. Slik at ACC f.eks er lett gjenkjennbar sammen med justeringer derifra. 

Kombinasjons-trykk og swipe eller lignende, kan jo fint være programmeerbare. 

Joda, men slik er det vel i de fleste biler man leier? Man må bruke litt tid på å sette seg inn i knappene.

Nå har ikke jeg prøvd ID.3 men jeg synes dette virker litt rotete.. Men den har de vanlige knappene for cruisecontrol iallefall.

Ser at man slår på varme på rutene til venstre der. Betyr det at passasjeren ikke kan styre dette fra midtkonsollen? eller har man det bare to plasser?

volkswagen-id-3-2019.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Joda, men slik er det vel i de fleste biler man leier? Man må bruke litt tid på å sette seg inn i knappene.

Ja, man kikker jo for å se om man finner igjen logoer man vet hva betyr. Om du ser på rattet, så kjenner man igjen "volum-opp/ned", "View", "speech", Set, Res og ACC logoen osv osv. Altså er veldig mye selvforklarende med standard logoer for ulike funksjoner man er blitt vandt med i en bil. 

Om du fjerner alt og kun bruker generelle piler, så må man teste-trykke og lete rundt i infotainment/HUD for å se om logoer blir slått av/på osv, og det kan være et  problem. Spesielt om man velger å kjøre før man gjør seg kjent med leie-bilen f.eks. 

Complexity skrev (4 minutter siden):

Nå har ikke jeg prøvd ID.3 men jeg synes dette virker litt rotete.. Men den har de vanlige knappene for cruisecontrol iallefall.

Hva er rotete? Jeg vet stort sett hva alle knappene betyr, rett og slett fordi beskrivelsen står der. Høyre side har justeringer for instrumentklusteren bak rattet, samt volum og "Voice". Venstre side har ACC/PCC av på, samt justeringer for assists. 

Dog jeg er enig i at konfigurerbare funksjoner burde være tilgjengelig. F.eks burde det være mulig å si "Hello ID, adjust temperature" også kan man swipe på rattet fremfor under skjermen i midten f.eks om man vil sette opp det. 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Ser at man slår på varme på rutene til venstre der. Betyr det at passasjeren ikke kan styre dette fra midtkonsollen? eller har man det bare to plasser?

Det husker jeg ikke, men er enig i at slikt burde være tilgjengelig gjennom infotainmentsystemet også, og jeg tipper det er det. Dog det å ha en fast plass og en knapp for siikt syns jeg selvfølgelig er en fordel, fremfor å kun ha det gjemt i infotainmentsystemet. 

Lenke til kommentar

En annen  ting vi merket oss under prøvekjøringen av ID.3 er at kontrollene som er touch ikke virker å være multitouch. Når jeg og personen ved siden av meg forsøkte å justere sonetemperatur i kupe samtidig på hver vår "slider" så var det bare den som først "slidet" fingeren som fikk justert temperaturen.

Det å finne temperatur for sete var også litt knotete da personen ved siden av meg ble litt heit i ræva etterhvert.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Hvilken blir den første sedanen, id5?

Ja, eller tja.. ID.5 er jo en kupé utgave av ID.4 som blir lansert i morgen. Så det vil jo hjelpe litt tenker jeg med en bedre avslutning for lufta bak bilen enn her hos ID.3. Men den er rimelig høy fremdeles av de spy-fotoene som rullerer ute, så det er sikkert mulig å lage en enda mer aerodynamisk form et eller annet sted i porteføljen senere. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Bra støynivå og nesten like lavt forbruk som Model 3 så bra der og.

Softwaren forsterket bare intrykket av lekebil for barn.. Men den er jo ikke ferdig enda så kan jo bli helt anneledes etterhver.

Spent på å se ladevideo og slikt som nok kommer de nermeste dagene.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Softwaren forsterket bare intrykket av lekebil for barn.. Men den er jo ikke ferdig enda så kan jo bli helt anneledes etterhver.

Blir betydelig mer spennende å se hva Car.Software lanserer etter hvert. Dette er stort sett en fiks og copy&paste fra eGolf virker det som, bare med en annen UI. Mye av funksjonene bak er jo lik, så jeg håper de finner på noe mer spennende etterhvert. 

Samtidig håper jeg at markedsplassen tillater UI modifikasjoner slik man ser hos Android. Android hadde aldri i livet utviklet seg så kjapt uten dem, med gode funksjoner som stort sett dukker opp i modifikasjonene først. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Samtidig håper jeg at markedsplassen tillater UI modifikasjoner slik man ser hos Android. Android hadde aldri i livet utviklet seg så kjapt uten dem, med gode funksjoner som stort sett dukker opp i modifikasjonene først. 

Tror du virkelig at VW tillater 3.parts apper å gjøre modifikasjoner med bilen? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Ja, og tror du virkelig VW er så åpne at de tillater 3.partsapper gjøre modifikasjoner i deres UI?

Det ville vært en flause om de ikke utnyttet seg av den muligheten, nå som de skal prøve å forandre seg litt. Det å begrense tilgangen til enkel data ser jeg ingen grunn til at de skulle gjort. 

Apper som ABRP feks trenger jo samme tilgang. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (49 minutter siden):

snip

Vet du om noen bilfabrikanter som har gjort dette? La en app modifisere UI i en bil? Du snakker som om at VW vurderer dette, men det virker ikke plausibelt en gang, det er jo stikk omvendt av hva vi kan forvente fra tyskerne, de sliter jo med å få sin egen app til å virke skikkelig 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

Vet du om noen bilfabrikanter som har gjort dette? La en app modifisere UI i en bil? Du snakker som om at VW vurderer dette, men det virker ikke plausibelt en gang, det er jo stikk omvendt av hva vi kan forvente fra tyskerne, de sliter jo med å få sin egen app til å virke skikkelig 

Det finnes ingen som har planlagt å ha en markedsplass for tredjeparts utviklere før heller. Det å ikke kunne lese av simpel data ville vært en flause til noen gjør det først, og konkurranse uansett åpner opp for det. 

VW skal ha en markedsplass og støtte for tredjepartsutviklere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...