Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, TL1000S said:

Den ser meget kompakt ut så dette er ingen "allrounder" for de som skal ha masse plass til ungeflokk, bagasje.. og "grøss"... en henger på slep.

Her tror jeg du tar feil. Folk flest kjører Leaf, Ioniq, Kona og lignende biler. Denne tilbyr ikke mindre plass enn de. I en test av Nextmove der en gitt mengde bagasje skulle lastes gjorde ID3 det bedre enn tesla 3. Stor åpning og lasting opp til taket gjør sitt med utnyttelsen. ID3 gjør det også godt i bananboks test.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns interiøret er typisk tysk; ryddig og greit nok - alle kommer til å velge svart. VW er jo heller ikke ment til å være noen "Audi" eller "BMW" på innsiden. Men syns de har gjort skjermrammer på infotainment og det speedometeret veldig klumpete og litt lite "designet". Synd de ikke kuttet litt ned på dette, slik at det ville sett enda litt mer minimalistisk ut, og dermed blitt (subjektivt) penere. Men får tro at de får til dette over de neste generasjonene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (27 minutter siden):

Syns interiøret er typisk tysk; ryddig og greit nok - alle kommer til å velge svart. VW er jo heller ikke ment til å være noen "Audi" eller "BMW" på innsiden. Men syns de har gjort skjermrammer på infotainment og det speedometeret veldig klumpete og litt lite "designet". Synd de ikke kuttet litt ned på dette, slik at det ville sett enda litt mer minimalistisk ut, og dermed blitt (subjektivt) penere. Men får tro at de får til dette over de neste generasjonene 

Ja veldig VW, hard plastikk hvor enn en ser. Samme greia på vår t-roc. Ryktes dog at dette er forbedret på id4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (33 minutter siden):

Synd de ikke kuttet litt ned på dette, slik at det ville sett enda litt mer minimalistisk ut, og dermed blitt (subjektivt) penere. Men får tro at de får til dette over de neste generasjonene 

Når markedsplassen og third-party støtte for appene kommer, så håper jeg man lar de leke litt med UI også. At VW tar en litt annen vei enn Hyundai som dreit litt på leggen med å angripe en god app til mobil, fremfor å ansette personen bak og forbedre sin med den. 

Veldig mye av Android UI og funksjonalitet kommer jo fra slike modifikasjoner og det å ha slikt åpent har gjort Android bedre enn det noensinne kunne ha vært imo. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (35 minutter siden):

Når markedsplassen og third-party støtte for appene kommer, så håper jeg man lar de leke litt med UI også. At VW tar en litt annen vei enn Hyundai som dreit litt på leggen med å angripe en god app til mobil, fremfor å ansette personen bak og forbedre sin med den. 

Veldig mye av Android UI og funksjonalitet kommer jo fra slike modifikasjoner og det å ha slikt åpent har gjort Android bedre enn det noensinne kunne ha vært imo. 

Du snakker om UI (SW), jeg snakket om de fysiske rammene de har valgt å pakke i skjermene i

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Du snakker om UI (SW), jeg snakket om de fysiske rammene de har valgt å pakke i skjermene i

Ah, sånn sett ja. Ja, det ville vært rart om interiør ikke skifter litt fra årsmodell til årsmodell som tidligere. Det kommer sikkert opsjoner også etterhvert for størrelsen på midtkonsollen, og dermed også ulike rammer rundt dem. 
image.thumb.png.1f4725b6157beb8b4b3ba8d2843a01f3.png
Skoda Enyaq f.eks har jo en litt større skjerm enn ID.3, så jeg regner med at ID.4 følger dette, og at dette kanskje er en opsjon vs ID.3's skjerm som da vil være standard tipper jeg hos ID.4 med noe ala denne som tilvalg. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Theo343 said:

Tetris blir vel den neste store oppdateringen til "et kjent merke"?
Ellers tror jeg selv BetaMax generasjonen skal kjenne igjen symbolene på de pedalene ja :P.

Lest det noen plass? Litt kjedelig isåfall. Har jo vært rykter om større titler som The Witcher og Kerbal Space program som benytter Autopilotcomputern til rendering. Jeg har streamet spill fra en PC til bilen dog så på det viset har man jo ett stort bibliotek.

Veldig rart å designe pedalene slik. Burde vel egentlig være stopplogo på bremsepadel og ikke pause. Men noen liker det vel sikkert.
Er litt skeptisk til at alle knappene er "touch". Spesielt de på rattet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Lest det noen plass? Litt kjedelig isåfall. Har jo vært rykter om større titler som The Witcher og Kerbal Space program som benytter Autopilotcomputern til rendering. Jeg har streamet spill fra en PC til bilen dog så på det viset har man jo ett stort bibliotek.

Veldig rart å designe pedalene slik. Burde vel egentlig være stopplogo på bremsepadel og ikke pause. Men noen liker det vel sikkert.
Er litt skeptisk til at alle knappene er "touch". Spesielt de på rattet.

Enig, det er mitt eneste ankemoment til ID.3 etter prøvekjøringen. Jeg foretrekker gode knapper og hjul for enkelte ting.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Er litt skeptisk til at alle knappene er "touch". Spesielt de på rattet.

Jeg har prøvekjørt og syntes det var litt uvant, men det gikk greit over etterhvert som man fant ut hva man likte best å bruke. I starten så prøvde jeg å "swipe", presse hardt, løst osv osv. Løse trykk har andre funksjoner enn harde for noen av knappene. Så etterhvert som man kom inn i det, så var det ikke så ille. Trur det tar rimelig kort tid å bli vandt med, og det er fint å ha faste plasser for mye av funksjonene man rører ofte. Dog jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan det ville vært over tid. Vanskelig å få satt en 100% mening etter 45 min ca. og det er vanskelig å si hvordan det hele blir med mye "herjing" over lengre tid. Om kvaliteten holder seg tilsvarende eller om det blir mer "slærk" i knappene (hele platene) over tid. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Og ang "knappene" på rattet. De noterte jeg meg også som noe jeg ikke helt hadde sansen for. De er kanskje touch men de fungerte mer som en "vippeplate" med en clunky plastic/fantastic feel som lagde merkbar klikkelyd hver gang man trykket den ned. De var rett og slett lite gode å bruke.

Brukte volumjustering, stemmestyring og acc kontrollene på rattet for å teste dette. Det virket ikke som en god løsning.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus3do said:

Jeg har prøvekjørt og syntes det var litt uvant, men det gikk greit over etterhvert som man fant ut hva man likte best å bruke. I starten så prøvde jeg å "swipe", presse hardt, løst osv osv. Løse trykk har andre funksjoner enn harde for noen av knappene. Så etterhvert som man kom inn i det, så var det ikke så ille. Trur det tar rimelig kort tid å bli vandt med, og det er fint å ha faste plasser for mye av funksjonene man rører ofte. Dog jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan det ville vært over tid. Vanskelig å få satt en 100% mening etter 45 min ca. og det er vanskelig å si hvordan det hele blir med mye "herjing" over lengre tid. Om kvaliteten holder seg tilsvarende eller om det blir mer "slærk" i knappene (hele platene) over tid. 

Men ulempen med å ha faste knapper er jo gjerne at man kun bruker halvparten av dem, men de må alikevell være der.

Sånsett synes jeg Xpeng P7 har løst det bedre med å ha programerbare knapper på rattet med multifunksjons touch. Er alikevell litt skeptisk til at man alt for lett kan finne på å komme borti dem.

Men er kjekt å kunne sette dem opp til å gjøre det man ønsker. Også er det sikkert profilbasert som på Tesla at dette vil endre seg basert på hvem som kjører.

bb_277065.jpeg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Men ulempen med å ha faste knapper er jo gjerne at man kun bruker halvparten av dem, men de må alikevell være der.

Sånsett synes jeg Xpeng P7 har løst det bedre med å ha programerbare knapper på rattet med multifunksjons touch på sitt ratt. Er alikevell litt skeptisk til at man alt for lett kan finne på å komme borti dem og.

bb_277065.jpeg

På samme måte som i fly synes jeg god knappedesign (mangler på en del elbiler) er et viktig sikkerhetsmoment i trafikken.

Derfor er dette et moment som vekter tungt når jeg velger bil.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...