Svein-Erik Hole Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående Lenke til kommentar
Populært innlegg Dr.B Skrevet 5. august 2020 Populært innlegg Del Skrevet 5. august 2020 (endret) Inspirert av skandinavisk design? Denne bilen er så inspirert av BMW i3, at den kunne gått som en anonym innstegsmodell av en facelift av dagens i3. Alt fra store og smale hjul, størrelsen, den plastkanten nederst på dørene, hatchback-designet med spoiler bak, girvelgeren, kjørecomputeren foran rattet, ventilasjonsdysene, den flyvende midtkonsollen med to koppholdere flyvende etter hverandre over et helt flatt gulv, festenettet mellom forsetene, det lange dashbordet og bevisstgjøringen av å bruke resirkulerte materialer, er som snytt ut av brosjyren til BMW i3. Trekker man ut enkeltegenskapene, kan man finne igjen en av disse i sikkert nesten enhver moderne bil, men når de har samlet så mange likheter i en og samme bil, er det åpenbart at Bayern var inspirasjonskilden. Til og med navnet har de kopiert. Det ser ut som VW kjøpte en i3 i 2012, har gjort bilen litt mer anonym, brukt litt billigere materialer (hardplast i stedet for ekte tre f.eks.) og klistret på en VW-logo. VW id3 er BMW i3 sin yngre fetter. Endret 5. august 2020 av Dr. Bombay 10 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Ikke enig. ID.3 er 30 cm lengre , bredere , lavere og har 20cm lengre akselavstand. Smale hjul har med rullemotstand å gjøre og 215 er ikke akkurat smalt. BMW i3 har 155 eller 175. 1 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Ser bra ut, men 20" dekk mer enn dobler kostnadene ved dekkskift. 2 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 (endret) Hvorfor så stygge felger? Ser bare dumt ut. Nesten like stygt som BMW i3 sine default hjul. Hvis det bare var svarte eiker her så hadde det vært 100x bedre. Endret 5. august 2020 av djgudleif 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 (endret) syar2003 skrev (15 minutter siden): 215 er ikke akkurat smalt 215 er ikke akkurat bredt heller. Vil påstå at 215 på en ny bil i dag er relativt smalt Endret 5. august 2020 av bshagen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 djgudleif skrev (8 minutter siden): Hvorfor så stygge felger? Ser bare dumt ut. Nesten like stygt som BMW i3 sine default hjul. Hvis det bare var svarte eiker her så hadde det vært 100x bedre. Fordi man med aerodesignede felger (evt kapsler) kan øke bilens rekkevidde med noe rundt 5% 2 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 bshagen skrev (1 minutt siden): 215 er ikke akkurat bredt heller. Vil påstå at 215 på en ny bil i dag er relativt smalt Hvorfor henge seg opp i dette Har ikke sagt det er brede dekk , men normalt. Alt er relativt , 185/50/15 var bredt en gang i tiden på Peugeot 205 GTI 1.9 . Alt fra 185 og oppover. Tilbake til EV .Bredde på Hyundai Kona 215 , ionic 205 , Kia Niro 215 , Normale dekk bredde. BMW i3 base model med 155/70/19 eller 175/60/19 eller på 20tommer med lavere profil er smale. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Men vil man ha så brede dekk da? Ingen her inne kan utnytte det lille fortrinnet i svingene uansett, det støyer mer og lettere for å plane. Koster mer også. Idiotisk spør du meg Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 (endret) 3 minutes ago, Malerifaen said: Men vil man ha så brede dekk da? Ingen her inne kan utnytte det lille fortrinnet i svingene uansett, det støyer mer og lettere for å plane. Koster mer også. Idiotisk spør du meg Trenger ikke så brede dekk nei. Men det finnes en grense vil jeg påstå.. ler litt når jeg ser BMW I3 som svinger. Det ser så merkelig ut. Endret 5. august 2020 av Complexity 3 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 (endret) Brede dekk ser "fett" ut. Og så gir det mer grep ved inspirert kjøring på tørr vei (og det er liten vits i mtp trafikk/fartsgrenser). Ellers er det bare ulemper. Jeg er blitt så "gammel" at jeg synes som Syar2003 over at tiden da 185/60x14 var lavprofil var en bra tid Edit: På en elbil må det da være mest viktig å ha hjul/dekk med lav rullemotstand! Editv.2: Ser lovende ut det jeg kan lese/se i artikkelen det linkes til. Tror ID.3/VW kan gjøre det riktig bra. ? Endret 5. august 2020 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Det estetiske rundt bredde er en ting, men om man skal ha sportslige egenskaper så får man ikke særlig lateralt grep med 215. For et transportmiddel så er 215 en gullfin størrelse, og et fint kompromiss for lengre rekkevidde og mindre støy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Her har vi vinneren høsten 2020 og hele 2021. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Gavekort skrev (5 minutter siden): Det estetiske rundt bredde er en ting, men om man skal ha sportslige egenskaper så får man ikke særlig lateralt grep med 215. For et transportmiddel så er 215 en gullfin størrelse, og et fint kompromiss for lengre rekkevidde og mindre støy. De som ønsker bredde på dekkene på akkurat denne modellen, må nok vente litt til ID.3 R. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 (endret) JØI skrev (6 minutter siden): Her har vi vinneren høsten 2020 og hele 2021. Tja med 37000 pre orders som ikke er solgt ut engang ser det jo litt mørkt ut. Men blir nok bra salg. Tviler dog på at de klarer å nå model 3/y salg globalt. Mer spent på hvordan det går med softwaren deres egentlig, og om de må svelge kameler slik som audi nå har gjort med traffic pilot. Endret 5. august 2020 av Salvesen. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 6 minutes ago, TL1000S said: Brede dekk ser "fett" ut. Og så gir det mer grep ved inspirert kjøring på tørr vei (og det er liten vits i mtp trafikk/fartsgrenser). Ellers er det bare ulemper. Jeg er blitt så "gammel" at jeg synes som Syar2003 over at tiden da 185/60x14 var lavprofil var en bra tid Edit: På en elbil må det da være mest viktig å ha hjul/dekk med lav rullemotstand! Editv.2: Ser lovende ut det jeg kan lese/se i artikkelen det linkes til. Tror ID.3/VW kan gjøre det riktig bra. ? Er glad VW valgte normale hjul her og ikke tok en I3. Heller normale hjul en litt lengere rekkevidde. De burde heller hente inn dette på andre områder. Håper og man kan ta av de hjulkapslene og at det er normale felger bak 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): De som ønsker bredde på dekkene på akkurat denne modellen, må nok vente litt til ID.3 R. En R-utgave blir stilig. Det er allerede folk som har hevet GTI-felger med PilotSport på e-Golf, og rapporterer så mye som 25% tap på rekkevidde. Men det er klart at slike felger ikke er optimalisert for elbiler. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Gavekort skrev (1 minutt siden): En R-utgave blir stilig. Det er allerede folk som har hevet GTI-felger med PilotSport på e-Golf, og rapporterer så mye som 25% tap på rekkevidde. Men det er klart at slike felger ikke er optimalisert for elbiler. Gleder meg fryktelig til at vi starter å se disse i motorsport, og R-utgaven vil nok være første steg inn i mulighetene for dette. Renault har jo sin Zoe utgave, som også ser ut til å passe inn der. Når kommer den første felgen og dekk som kan justeres i bredden mon tru, angående effekten av bredere dekk og rekkevidde? hehe Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 oophus3do skrev (5 minutter siden): Gleder meg fryktelig til at vi starter å se disse i motorsport, og R-utgaven vil nok være første steg inn i mulighetene for dette. Renault har jo sin Zoe utgave, som også ser ut til å passe inn der. Når kommer den første felgen og dekk som kan justeres i bredden mon tru, angående effekten av bredere dekk og rekkevidde? hehe Det er flere motorsport-grener som flørter med elektriske innsteg. CUPRA skal brukes i nyetablerte ETCR, som er rent elektrisk touring car racing. Kanskje ID.3 R også gjør et forsøk der. Første fulle sesong starter i 2021, men de starter med demoracing allerede i Oktober. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 (endret) Sitat Bridgestone boasted that the upcoming Volkswagen ID.3 will be fitted with its latest Turanza Eco summer tires (in 18, 19, and 20-inch variants), for the very first time equipped with Enliten Technology to improve efficiency and performance. According to the Japanese manufacturer, the Enliten Technology is environmentally friendly as it offers "super low rolling resistance" (up to 30% lower, compared to the standard Bridgestone summer tire in the same tire size of 92Y 225/40R18 XL), as well as lower weight of up to 20% or 2 kg. Additionally, the Enliten Technology "maximize wet and wear performance" and improves handling. That's the tech for which Volkswagen was looking for when developing its all-electric ID.3. The requirements were: *a high level of performance in both the wet *and dry good braking *long tyre life *super low rolling resistance (because its huge impact to range) Bridgestone said that it "responded to all these requirements with a custom-developed Turanza tyre with ENLITEN Technology". Additionally, the bigger 19 and 20-inch versions will get also Bridgestone’s B-Seal technology, which allows for temporary air retention in case of a puncture in the tread area. https://insideevs.com/news/433123/vw-id3-bridgestone-turanza-eco-tires-enliten/ Dette betyr nok mye mere for de aller fleste kjøpere enn felg/hjul utseende på en ID.3 som er en standard folkebil . Ellers har Continental også tatt frem ECO contact sommer/vinter dekk til VW ID.3https://www.continental.com/en/press/press-releases/2019-11-14-vw-id3-202324 Endret 5. august 2020 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå