Merko Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 (endret) Nettopp en ganske heftig eksplosjon i Beirut nå nettopp. Noen sier det er et fyrverkerilager, men dette var jo litt ekstremt? ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins Endret 4. august 2020 av Merko Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Fyrverkeri er eksplosiver så fullt mulig at en hel skipslast eller lager gikk i lufta. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fireworks_accidents_and_incidents 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 9 minutes ago, Kryptodebunker said: Fyrverkeri er eksplosiver så fullt mulig at en hel skipslast eller lager gikk i lufta. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fireworks_accidents_and_incidents Explosion caused by "confiscated high explosive material," Lebanese official says Major General Abbas Ibrahim, of Lebanon's General Security Directorate, said the massive blast that shook Beirut's port area on Tuesday was caused by confiscated “high explosive materials.” It would be "naive to describe such an explosion as due to fireworks," Ibrahim told Lebanese TV. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Synes eksplosjonen var litt vel stor for å være svart krutt. Det må være noe kjemikalie i sammenheng med produksjon av fyrverkeri. Jeg tipper dette i hvert fall var over 0.2 kilotonn. Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Tipper det er noe gjødsel involvert også. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 4. august 2020 Forfatter Del Skrevet 4. august 2020 Man har jo sett store lagere av fyrverkeri har gått i lufta før, uten at det har vært èn massiv eksplosjon, men heller veldig mange mindre, i tillegg til at man ser "effektene" av selve fyrverkeriet. Men dersom dette var ei slags containerhavn, så kan det jo være andre eksplosiver til forsvar eller andre ting som har gått i lufta. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Du kan se fyrverkeriet på noen videoer, så det er ingen tvil at det var fyrverkeri involvert. Men den store eksplosjonen var alt for stor til å være svart krutt, så der tror jeg fyrverkeriet er en avledning. 1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Merko skrev (8 minutter siden): Man har jo sett store lagere av fyrverkeri har gått i lufta før, uten at det har vært èn massiv eksplosjon, men heller veldig mange mindre, i tillegg til at man ser "effektene" av selve fyrverkeriet. Men dersom dette var ei slags containerhavn, så kan det jo være andre eksplosiver til forsvar eller andre ting som har gått i lufta. Jeg har sett videoer der man ser fyrverkeri effektene før den store eksplosjonen. Her er fra Danmark der hele fabrikken gikk i lufta omtrent like kraftig. Se 1:36 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 4. august 2020 Forfatter Del Skrevet 4. august 2020 Kryptodebunker skrev (2 minutter siden): Jeg har sett videoer der man ser fyrverkeri effektene før den store eksplosjonen. Ja, så noe tilsvarende på dagens hendelse, om du ser fra 0:52 ca, så er det små-smell inni røyken, men ser ikke ut som vanlig fyrverkeri da. 1 Lenke til kommentar
BandobrasTook Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Med tanke på at det er i Beirut kan det nok være en blanding av en sabotasje som utnytter kruttlageret. Det er ikke første gang noe eksploderer i midtøsten og man hevder at det er en arbeidsulykke. Kan godt være at jeg tar feil, men absolutt en mulighet. Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 (endret) Ammonium nitrat aka. kunst gjødsel var lagret på havnen i følge innenriksmenisteren i Libanon sier de på Aljazera. Det er trolig at fyrverkeriet og brannen som oppstod detonerte kunstgjødselet. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ammoniumnitrat Anders Brevik brukte jo det til å lage bomben 22 juli. Endret 4. august 2020 av Kryptodebunker Lenke til kommentar
BandobrasTook Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Dommen etter drapet i 2005 skulle falle nå straks, og rett før går et bygg i luften. Det har også hvert politisk uro den siste tiden der også om man skal tro VG. Skal selvsagt hende i en av de mest tettbygde byene i midtøsten også... Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Betyr ikke at det er noen sammenheng. Jeg tror på ulykke med fyrverkeri som detonerte ett nærliggende kunstgjødsel lager noe Libanon er storforbruker av til landbruket sitt. Lenke til kommentar
BandobrasTook Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Får følge med på nyheter og se hva som er årsaken. Etterforskere skal visst være eksperter på å finne årsaker til eksplosjoner. Tragisk ulykke. Over 400 innlagt allerede. 1 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Huff, stakkars Libaneserne for tiden, hardt prøvd folk. Sykeste eksplosjonen jeg har sett forutenom atombombe test eksplosjonene med enorme røyksopper. 1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 De voldsomme eksplosjonene i Beirut tirsdag skal ha blitt forårsaket av en brann i et gammelt lager med ammoniumnitrat. Ifølge Al Jazeeras reporter i Beirut, besøkte landets sikkerhetssjef lagerbygningen som gikk i lufta for omkring seks måneder siden. Lageret inneholdt store mengder ammoniumnitrat som ble berget fra et skip som sank for rundt tolv år siden. Ammoniumnitrat brukes i kunstgjødsel og som ingrediens i sprengstoff og er svært ustabilt i høye temperaturer og dersom det blir fuktig. Det skal i lengre tid ha vært stor bekymring knyttet til lageret i havneområdet. Kontrollen avdekket «hvilke ekstremt farlige og utrygge forhold» ammoniumnitratet var lagret under. – Dette er ekstremt ustadig materiale som kan ta fyr når som helst, særlig under omstendigheter med kraftig varme eller fuktighet, lød den angivelige konklusjonen etter sikkerhetskontrollen. 2 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 4. august 2020 Forfatter Del Skrevet 4. august 2020 BandobrasTook skrev (33 minutter siden): Tragisk ulykke. Over 400 innlagt allerede. Huff, ja tallene vil nok øke ekstremt utover dagen / natta. Sitat 30 DØDE OG OVER 3000 SKADET I BEIRUT-EKSPLOSJON Lenke til kommentar
BandobrasTook Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Takk til Birkeland for å redde norsk landbruk, men akk, hvor mange liv som har gått tapt av samme grunn. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Føler med Libaneserne som virkelig har motgang for tiden. Ser på bildene at havneområdet er fullstendig blåst. Minner om eksplosjonen i Tianjin noen år tilbake. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Jeg kan ikke påberope meg kompetanse innenfor faget. Det eneste jeg har, er erfaring fra militærtjenesten. Innledningsvis ser man av trykkbølgen at dette ikke bare dreier seg om en eksplosjon, men også en detonasjon. Altså snakker vi ikke svartkrutt alene. Detonasjonshastigheten til kunstgjødel er opp mot 5000 m/sek, men med mitt utrente øye, ser dette raskere ut enn så, så jeg tipper at det er involvert minst TNT eller raskere saker.. Bare spekulasjoner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå