Bilbergeren Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hei folkens! Jeg har 2 IDE-porter på hovedkortet mitt og har tenkt å få inn 2 stk. harddisker og 2 stk. CD brennere/spillere. Hva må være master og slave hvor? Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Fins flere alternativer som går bra. Det vanligste er: IDE1: hd master-->hd slave IDE2: enhet 1 master--> enhet2 slave, tror det er hippsom happ om brenner er master eller slave her. Alternativ2: IDE1: hd master-->brenner eller spiller som slave IDE2: hd master--> spiller eller brenner som slave Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Alternativ 1 er det mest optimale. Lenke til kommentar
snole Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Jepp, det er jeg enig i. Spesielt siden HD'er ofte opererer med en høyere hastighet enn en CD-ROM eller brenner. Velger man alternativ 2, vil hastigheten på IDE-bussen bli begrenset til den tregeste enheten. Et 3 alternativ kan være slik jeg kjører. 1 stk PCI kort, IDE-kontroller med 2 porter. IDE1 (hovedkort) = HD (80 GB) m/OS som master, ingen slave. IDE2 (hovedkort) = HD (160 GB) som master, ingen slave. IDE1 (PCI-kort) = CD-Brenner som master, ingen slave. IDE2 (PCI-kort) = CD-ROM som master, ingen slave. Kortet koster ca 300 spenn. Slik jeg har satt det opp, får jeg optimal ytelse på begge diskene, full hastighet ved kopiering mellom diskene. Best resultat ved brenning og CD-kopiering. Kjørte slik som alternativ 1 ovenfor her før, og fikk brent MAX 24x med min 40X brenner. (Filer på 160 GB HD'en som skulle brennes ut). Men med det nye oppsettet, brenner jeg lett 40x uten at buffrene går under 97-98% i Nero. Spørs bare om du synes det er verdt 300 spenn da. Endret 1. januar 2004 av snole Lenke til kommentar
Star Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Alternativ 1 er det mest optimale. Lenke til kommentar
zero_time Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Alternativ 1 er det mest optimale. Det eneste problemet med dette er at du kan få "buffer underrun" når du brenner fra cd rom til brenneren.. Lenke til kommentar
snole Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Derfor jeg kjøpte meg PCI IDE kontroller, det eliminerer slikt når man setter det opp slik jeg har gjort. Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 Oki folkens! Takk for innspillene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå