plankeby Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 (endret) Jeg merker at svært mange har opplevd økning i svindeloppringfra fra utlandet. Å blokkere enkeltnummer har ingen hensikt på dette området. Telia tillater ikke å blokker anrop fra hele land. Jeg er kritisk til eksterne apper for dette, da de snoker i telefon og reklame. Er det på tide å kreve en endring, som gjør at teleselskapene gir mulighet for å blokkere land? En app fra teleselskapet? Folk må uansett ta ansvar selv for å låse/åpne anrop fra utland. Endret 4. august 2020 av plankeby 2 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 Har selv forsøkt å få Telenor med på blokkering, men de kunne/ville ikke. Det var etter et antall svindeltelefoner fra "maikråsåft". Så jeg gjorde det eneste fornuftige (når jeg hadde tid) - dulle og jatte med og late som man følger instruksjonene for å kaste bort tiden til disse kriminelle. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 4. august 2020 Forfatter Del Skrevet 4. august 2020 (endret) Tror det er noe lovverk som forbyr sperring av alle anrop fra visse land. Sender en mail til Nkom nå og hører. Mail er sendt. Endret 4. august 2020 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Jeg kan forstå at operatørene kanskje har lovverk å forholde seg til, som ikke tillater å sperre mot retningsnumre. Det er vel kanskje liten vits i det hele også da svindlerne spoofer norske numre mer og mer også nå. Utgir seg for å være et norsk nummer men egentlig sitter i et helt annet sted og koser seg. Det er nesten så en ønsker å få tak i de svina, putte de i en skinnsekk og drukne dem i elva. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Om man har Android og litt over gjennomsnittet teknisk, så kan man veldig enkelt løse det. Sett opp en "Task" som sjekker om nummeret er fra utlandet, deretter legg på, eller besvar samtale, deretter legg på. mye moro man kan gjøre. Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 5. august 2020 Del Skrevet 5. august 2020 Merko skrev (6 timer siden): Om man har Android og litt over gjennomsnittet teknisk, så kan man veldig enkelt løse det. Sett opp en "Task" som sjekker om nummeret er fra utlandet, deretter legg på, eller besvar samtale, deretter legg på. mye moro man kan gjøre. Kan ikke du lage en guide for oss som ikke skjønte et pøkk av hva du skrev der? 3 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. august 2020 Forfatter Del Skrevet 8. august 2020 Kynxx skrev (På 5.8.2020 den 10.14): Jeg kan forstå at operatørene kanskje har lovverk å forholde seg til, som ikke tillater å sperre mot retningsnumre. Det er vel kanskje liten vits i det hele også da svindlerne spoofer norske numre mer og mer også nå. Utgir seg for å være et norsk nummer [....] Å sperre for utenlandske nummer vil allikevel forhindre mye. Tragisk at man ennå ikke har funnet teknologi som løser dette problemet. 2 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 8. august 2020 Del Skrevet 8. august 2020 For oss som har iPhone, er det ikke vanskelig. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 On 8/8/2020 at 10:30 PM, plankeby said: Tragisk at man ennå ikke har funnet teknologi som løser dette problemet. Nå vet jeg ingenting om teknologien bak, men tro om ikke dette er mer et slags juridisk hinder fremfor et rent teknisk ? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Såre enkelt å blokkere utenlandske anrop for en operatør, men som nevnt, mer politikk enn noe annet. 2 Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) Ja, for faen. Jeg blir oppringt av spam-nr. annenhver dag, til alle døgnets tider. For det første er det ganske utrolig at det ikke finnes noen ordentlig funksjon i Android. For det andre er det like utrolig at ikke teleoperatører tar innover seg at man med moderne verktøy kan ringe til hele verden når det måtte passe dem. I nettbanker kan vi blokkere kortet for utenlandske transaksjoner, men alle har vel en potensiell telefonkunde i Mongolia?? Det går visst ikke an å sitere på dette forumet. Nice. Endret 24. oktober 2020 av Kutler Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) –slett– Endret 24. oktober 2020 av Kutler Håpløst postesystem Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) –slett– Endret 24. oktober 2020 av Kutler Håpløst postesystem Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 1 hour ago, Kutler said: Ja, for faen. Jeg blir oppringt av spam-nr. annenhver dag, til alle døgnets tider. For det første er det ganske utrolig at det ikke finnes noen ordentlig funksjon i Android. For det andre er det like utrolig at ikke teleoperatører tar innover seg at man med moderne verktøy kan ringe til hele verden når det måtte passe dem. I nettbanker kan vi blokkere kortet for utenlandske transaksjoner, men alle har vel en potensiell telefonkunde i Mongolia?? Det går visst ikke an å sitere på dette forumet. Nice. Sitering fungerer fint det Det største problemet er vel faktisk heller spoofing. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 Hos ICE kan man blokkere alle innkommende og utgående anrop fra både utland og innland. Min gamle Huawei ser ut til kunne sortere slike anrop, men min nye Nokia har ikke denne funksjonen. Så hva slags software som følger telefonen har litt å si. Ved spoofing kan operatørene legge inn en sperre slik at nummeret ikke kan benyttes i utlandet. Telenor gjør dette for 4 uker av gangen. Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 On 8/9/2020 at 12:37 AM, Kjell Olaf Winther said: For oss som har iPhone, er det ikke vanskelig. Skulle gjerne hatt en løsning på eplofon altså. Fortell? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) geir__hk skrev (På 12.8.2020 den 11.15): Nå vet jeg ingenting om teknologien bak, men tro om ikke dette er mer et slags juridisk hinder fremfor et rent teknisk ? Det er ingen juridiske hinder her i landet og eller ikke i EU. Det er dårlig at operatørene er så trege på dette og ikke tilbyr mer valg til kundene sine. Som flere nevner så finnes noen sperremuligheter i menyer på mobiler, både IPhone og Android. Men hvorfor gjøre det vanskelig, når man kan gjøre som i nettbankene: Velge hvilke regioner og land kortet skal virke i. Altså, på telefoni å velge land og regioner man ikke vil motta noen anrop fra. Endret 26. oktober 2020 av plankeby 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 24. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2020 MariusJS skrev (15 timer siden): Det største problemet er vel faktisk heller spoofing. Ja, det er det vi snakker om... Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 25. oktober 2020 Del Skrevet 25. oktober 2020 2 hours ago, plankeby said: Ja, det er det vi snakker om... Quote Telia tillater ikke å blokker anrop fra hele land. Hjelper ikke å blokkere noen land om de spoofer norske nr... Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 25. oktober 2020 Del Skrevet 25. oktober 2020 Alle nummer som ikke er i telefonlista, vil ikke ringe på min iPhone. Men dukker opp i lista for ubesvarte anrop. Er det norske numre, kan man lett sjekke hvilket nummer det er, og evt. ringe tilbake hvis man tror det er viktig. Alle tulletelefonnummer kan man blokkere, og slette. Jeg forventer ikke mange anrop fra Afrika eller Asia.... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå