Gå til innhold

KOMMENTAR: Er de store tek-selskapene til glede for samfunnet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kongress-høringen av psykologiprofessor Robert Epstein og hvordan han kunne påvise at Google ved hjelpe av styrt søk kanaliserte mennesker til Demokratenes sider før valget i 2016 er ganske interessant. Epstein regnet med at mellom 2,5 og 10 millioner velgere ble overtalt til å stemme på Demokratene på denne måten.

Men Demokratene er til sengs med media, så da regner jeg dette som en ikke-nyhet.

Lenke til kommentar

Amazon, FB og Google er i praksis knutepunkter for informasjon / innhold, mens apple tilbyr et brukergrensesnitt via sitt operativsystem OSX. Hele forretningsfilosofien bygger på å gjøre seg uunværlige så de slipper å konkurrere, så ja de er definitivt monopoler, eller prøver så godt de kan å være det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig fører de mye godt med seg.

Et stort ‘problem’ kan være at når de når monopol-lignende størrelser har de lett for å stagnere.

En kraftig årsak er patent-industrien. Jeg forstår meget godt at man vil beskytte sine ideer og produkter fra ‘misbruk’, men det fører samtidig til en langt vanskeligere vei for å forbedre/produsere noe nytt.

Med dagens nye prispolitikk (månedlige abonnement) Tjener utviklerne (firmaene) kassen. Bakdelen: De blir (kan bli) dovne, og i stedet for å forbedre sine egne produkter, fokuserer de på utseende som andre farger og runde knapper i stedet for firkantede knapper.

Microsoft Windows har lidd av det her siden Win95.

Ja, det kommer noen nye funksjoner en gang i mellom, men de elsker å redesigne utseendet istedet for å skape bedre arkitektur. Windows 10 er et kjempeskritt(...) videre fra tidligere versjoner, men fryktelig mye er uendret når man begynner å grave seg ned i systemet. Det har ikke vært uten grunn at jeg alltid har skippet en eller to versjoner.

Win95->Win98/SE->WinXP->Win7->Win10.

Windows er okay, men det føles som et sammensurium av halvhjerta forsøk. I det minste var det jo engangskjøp.

Nå ønsker Microsoft å innføre skybasert skrivebord-abonnement.

Urgh. ?

Jeg håper grafikk-kort-utviklerne tar seg sammen og fokuserer i langt større grad på linux.

-Men jeg er bare en privatperson og det er ikke der pengene ligger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...