Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmefolie - lav isolasjonsmotstand


Anbefalte innlegg

Har nettopp lagt varmefolie i gangen vår, og la selvsagt gulvet før jeg megget folien. Nå når jeg megger folien (mellom fase på folie og jording), får jeg et besynderlig lavt resultat på 220KOhm, noe som for meg virker å være altfor lavt. Det som er problemet er at jeg overhodet ikke fatter og begriper hvor det kan være nær kontakt med jordet anlegg. Folien er lagt i et rom som ikke er jordet\har jordet utstyr. Folien er lagt iht. til monteringsanvisningen, på 6mm depronplater, som igjen er lagt rett på betongen. Ledere ligger langs veggen, mellom bunnsville og deprong (ca. 20mm mellomrom), og det er slisset spor i depronen mellom klemmer og "føringsvei". Utover det er det lagt plast oppå folien og gulv oppå der igjen.

Det jeg derfor ikke skjønner er hvordan kan det være tilnærmet jordfeil mellom folie og jord, når det ikke er lagt jording i rommet? Folien er heller ikke jordet.

Min første tanke var at kanskje en klemme er trykket gjennom mastikken og ned i betongen, og at armeringen i betongen er jordet et sted, men hvis jeg megger direkte i betongen så får jeg nesten uendelig tett. Det har jeg testet flere steder der jeg kommer til mellom gulv og vegg.

Det er også utenkelig at folie eller leder noen steder ligger nær ved jordet utstyr. Ingen av stedene jeg har koblet klemmene går det rør eller kabel i veggene. 

Noen som har en formening om hvor feilen kan ligge? Jeg har kjørt varmefoliene på relativt høy temperatur (rett under 27 grader) for å teste de, kan det at folie\depron\betong er varm ha noe å si? Meggeren ser ut til å fungere.

Er litt lost, og har mest lyst å rive opp gulvet igjen og sjekke hver enkelt klemme, men er litt redd for å ødelegge gulvet.

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Saken er løst. Synderen var en klemme, men hva som har skjedd aner jeg ikke. Akkurat der den lå var det antydning til fuktighet i betongen, noen som bidro til lav overgangsmotstand. I tillegg har jeg kommet i skade for å trykke klemme litt hardt ned i betongen da jeg la gulvet.

Isolerte klemma litt til og nå måler jeg langt over 10 megaohm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...