Ludvig86 Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Hepp! Jeg har en 2012 Ford Focus 1.0L Ecoboost Bensin bil, som jeg har hatt i noen år nå og har vert fornøyd med den. For 1-2 år siden fikk jeg opp motorlampen som lyste gult, og det virket som om bilen mistet turboen. Jeg leverte bilen inn hos forhandler hvor de fant en lekasje på en pakning på da turboen. Dette ble fikset og bilen har gått som en klokke. Til problemet I år kjørte jeg og fruen en tur fra Ålesund til Bergen (t/r) og det gikk bra, helt til ett stykke nedi dalene hvor det er en tunell i god motbakke og to felt. Jeg drar på, og etter en stund kommer ett lite rykk, og bilen mister motorkraft. Jeg prøvde å gire ned og ned, og endte i 2. gir hvor bilen nektet å gå i mer en 3000RPM. Det kan da virke som om bilen gikk i nødmodus. Men ingen lamper lyste. Ved omstart av bilen så virker alt helt fint, og bilen går som en klokke, helt til jeg igjen møter bratte motbakker som gjør at man må gi på litt for å holde seg i 80+. Og igjen kommer ett lite rykk og bilen mister drakraft. Jeg har tatt en feilsøking uten å finne noe, og har kontaktet forhandler, hvor de var like usikre som meg på hva det kunne vere, siden det ikke er ett vedvarende problem, og at de også kanskje hadde slitt med å finne ut av problemet siden de ikke får noen feilkoder de har å gå etter. Er det noen som har opplevd lignende eller kan tippe hva problemet kan vere? Jeg klør meg hull i hodet her. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 Ikke kjør bilen så hardt og gir ned/opp i tide Vi har det samme problemet på en Iveco lett lastebil Går som regel bra om vi holder oss under 3000 RPM, så noen bakker kan bli lange Heldigvis så kjører jeg ikke den så ofte Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 (endret) Går motoren pent selv om den mister kraft, eller kan det virke som den mister tenning på en av sylindrene? Jeg har hatt 2 biler som fikk random misfire på 1 (Opel) eller 2 (Audi) sylindre, og symptomene var ganske like. Motoren mistet kraft, men gikk urent på tomgang og lite belastning av og til. En stopp og start kunne løse problemet av og til, men kun kortvarig. På begge bilene lyste motorlampen en stund når dette skjedde, for å senere blinke og gå i limp mode, da det skader katalysatoren å kjøre med uforbrent bensin fra motoren. Ble bra ved å bytte coil (og måtte bytte cat på Audien). Endret 3. august 2020 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
toreae Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 Har mistet vakuum til styring av turbo, uten at noen lampe lyste, i første omgang. Da lekkasjen ble større kom lampen på. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 Kan man ikke kjøre diagnose mens man kjører? Bensintrykk osv.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 53 minutes ago, freddy85 said: Kan man ikke kjøre diagnose mens man kjører? Bensintrykk osv.. Det er det man må gjøre i slike tilfelle. Litt "skummelt" at det ikke lyser en motorlampe i slike tilfelle som trådstarter beskriver. Dette burde definitivt oppfattes av ECU som en feilsituasjon. Jeg er nokså "nørd" så jeg har lenge brukt en OBD-"device" (har mange typer) til ulike biler jeg har/har hatt. Hadde samme bil (Focus 1.0 Ecoboost) i ett par år. Veldig fornøyd med denne (ikke uten grunn at motoren har vært kåret til "årets motor"). Men: Den har en kjent svakhet, og det er marginal kjøling/lekkasje. Da tar det ikke lang tid før motorhavari. På min var det to pakninger som måtte byttes. Først "den vanlige" mellom turbo og topp, så den andre inn til blokka, som er en omstendelig jobb. Heldigvis skjedde dette innen garantien (5 år). En OBD-"reader" som f.eks. ScanGauge koster ikke allverden, og med denne kan du overvåke turbotrykk og kjølevæsketemp. Denne motoren går veldig varmt, og har til å være bensin-turbo ganske så høyt satt max-boost. Dette vil du fort observere i motbakker på høyt gir. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 3. august 2020 Forfatter Del Skrevet 3. august 2020 TL1000S skrev (2 minutter siden): Det er det man må gjøre i slike tilfelle. Litt "skummelt" at det ikke lyser en motorlampe i slike tilfelle som trådstarter beskriver. Dette burde definitivt oppfattes av ECU som en feilsituasjon. Jeg er nokså "nørd" så jeg har lenge brukt en OBD-"device" (har mange typer) til ulike biler jeg har/har hatt. Hadde samme bil (Focus 1.0 Ecoboost) i ett par år. Veldig fornøyd med denne (ikke uten grunn at motoren har vært kåret til "årets motor"). Men: Den har en kjent svakhet, og det er marginal kjøling/lekkasje. Da tar det ikke lang tid før motorhavari. På min var det to pakninger som måtte byttes. Først "den vanlige" mellom turbo og topp, så den andre inn til blokka, som er en omstendelig jobb. Heldigvis skjedde dette innen garantien (5 år). En OBD-"reader" som f.eks. ScanGauge koster ikke allverden, og med denne kan du overvåke turbotrykk og kjølevæsketemp. Denne motoren går veldig varmt, og har til å være bensin-turbo ganske så høyt satt max-boost. Dette vil du fort observere i motbakker på høyt gir. Takker for innlegget! Hva burde turbotrykk og kjølevæske ligge på, vet du noe om det? Må bilen kjøres når man tar en scan eller er det nok at den går? Litt skummelt å sitte og lese diagnose mens man kjører. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 (endret) Ford har tradisjon i å ha høy temp på kjølevæske, trolig for å få lavest mulig forbruk. Ligger rett under 100 grader ved normal pen kjøring. Kan gå ett stykke over 100 uten at det regnes om "farlig". (Som ett eksempel på annen filosofi ligger kjølevann-temp på min overladede Kawasaki Z H2 sjelden noe særlig over 70 grader). Max "over-boost" i korte perioder er på ca 1.2bar (2.2 absolutt), men 1.0 er vanlig ved pådrag helt fra 1500rpm. (Dette er *mye* på en liten familiebil. Vitara S'n jeg har lader max 0.8-0.9) Det er ikke noe forstyrrende å se fire tall på en liten "gadget" på dashboardet. PS. Da jeg hadde problem med en Previa og tilsvarende symptomer hjalp ScanGauge'n veldig. Da kunne jeg følge med på turbo-trykk og passe på at jeg ikke havnet i nødmodus (pga "overboost"). Her måtte jeg bytte mye av elektronikk før jeg fikk løst problemet (byttet turbo, men den gamle var OK). Endret 3. august 2020 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå