Trint Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Hei. Jeg har en venn som går 3. året på Videregående Skole, og som leier en Skole-PC. De 2 første årene kunne han gjøre hva han ville på PC-en, men helt på slutten i vår ble PC-en speilet, og plutselig var alt sperret, og nå må han ha administrator-tilgang for å laste ned noe som helst. Jeg prøver ikke å finne noen vei rundt det, jeg lurer bare på om det er noen lov imot det, for jeg synes det høres feil ut at man ikke skal kunne bruke noe man betaler 1200 kr i året i leie for, til det man vil. Så hvis noen kunne funnet en lov eller forskrift på lovdata om dette og sendt en link her, hadde det vært veldig fint, for jeg har fant ingeting. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 (endret) Hva stod i leieavtalen? Flyttet til Juss. Endret 1. august 2020 av aklla Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Du finner nok ikkje støtte i lovverket. Læremidlane i vidaregåande opplæring skal være gratis, det betyr vanlegvis at det er skulen som eig læremiddela og som bestemmer reglane for bruken. At ein skule-PC blir beskytta mot skadevare er like naturleg som at skulen setter krav om at du skal beskytte lærebøkene med bokbind. Som aklla seier så er det avtalen som regulerer dette i detalj. Kva betalar eleven 1200 kr i året for? Kven eig PCen? Kan eleven behalde PCen etterpå? Kva er alternativet om eleven ikkje vil inngå slik avtale? Og kanskje viktigast for ditt spørsmål; kva seier avtalen om endringar av avtalen? Lenke til kommentar
Trint Skrevet 1. august 2020 Forfatter Del Skrevet 1. august 2020 (endret) Jeg kommer tilbake med svar på spørsmålene deres i morgen når jeg har funnet avtalen. Takk for svar! Endret 1. august 2020 av Trint Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 Det rettslige utgangspunktet er at en lånt eller leid gjenstand skal behandles på en slik måte at det kan returneres uten lyte/skade ("lydisløst hiemkomme", som det står i Norske Lov 1687 § 5-8-1). Man har altså ikke fri rett til å disponere over en leid PC - man kan bare gjøre slikt som ikke skader eller reduserer verdien av det leide. Opplæringslovforskriften § 19-6 bestemmer at eleven har rett til å overta maskinen etter fullført videregående skole, og har rett til å kjøpe ut maskinen hvis vedkommende ikke fullfører. Maskinen er fortsatt fylkeskommunens eiendom frem til dette skjer. Å installere programvare vil vanligvis ikke redusere verdien av leieobjektet. Med mindre noe annet er avtalt kan dette altså gjøres. Det er relativt vanlig å ta inn i leieavtalen at leietaker ikke kan modifisere maskinen fysisk eller programvaremessig, se for eksempel standardavtalen til Lambertseter videregående skole pkt. 5 (fysisk) og 6 (programvare). Lenke til kommentar
Trint Skrevet 3. august 2020 Forfatter Del Skrevet 3. august 2020 Ok, jeg fant ikke leiekontrakten, så da antar jeg det er en tapt sak, takk for hjelpen likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå