Gå til innhold

Geforce FX 5600 Overklokking

StianGH

Anbefalte innlegg

Hei allesammen! :D

Jeg har ikke tatt meg giddingen over å søke forumet og jeg gir meg selv et spark bak for det :cry: !

Men ok her kommer spørsmålet. Jeg har altså NVIDIA Geforce FX 5600 med 256Mb :thumbup: og merker ikke så stor forandringer mellom dette og mitt forige NVIDIA Geforce 2 MX 400 32Mb :thumbdown: . Dette høres kansje litt sykt ut men slik er det. Jeg har en venn, en bestevenn :cool: , som har Geforce 2 MX 200 32Mb :blush: og Pentinum 4 2.0Ghz. Hver gang vi "LAN'er" har han mye mer FPS* enn meg :cry: ! Jeg har da en Celeron 2.4. Han har like mye RAM som meg, 512Mb.

Så jeg har lyst til å prøve å klokke kortet (FX 5600) selv som det kansje virker unødvendig. Det er kansje prosessoren jeg heller skulle ha klokket :yes: ? Jeg har nå prøvd meg på litt "software clocking", men det ser ikke ut til å fungere, sikkert fordi jeg ikke engang vet hva FSAA, W-Bufer og Z-Buffer er eller står for :no::blush: .

Har dere noen tips til meg? Det kan være programmer, fysiske forandringer (på selve kortet) eller bare enkle tips :idea: .

Selfølgelig spiller jeg med alle mulige detaljer og bilde kvaliteter på "off" eller "low" :wallbash: ! Jeg har også oppløsningen på "uspillelig" nivå (640x480 16bit) :eek: . Men som sagt så overgår MX 200 32Mb, FX 5600 256Mb :sick: !

*For dere som ikke hva FPS er:

FPS = Frames per Second (Bilder i Sekundet), i mitt tilfelle

FPS = First Person Shoter (Førstepersons skyter, spill type), ikke i mitt tilfelle

Thanks in advance...

Endret av StianGH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke start posten med at du ikke gadd å lete, da får du færre svar ;)

FX5600 er ikke et veldig bra kort heller da, tvert imot. Men hvis du skal klokke kan du bruke Riva Tuner

Kjør 3dmark og se hva du får. Da kan du sammenligne hva du fikk med det andre kortet.

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Ja, ok litt dårlig start der... Sorry :(

Eksempelet mitt gjelder alle typer spill, men det jeg tenkte på mens jeg skrev posten var Battlefield 1942. Jeg tenkte jeg ikke skulle skrive det siden denne delen av forumet ikke omtaler spill...

Takk for svar :ermm: ...

Lenke til kommentar

Det svake punktet i denne maskinen er helt klart den Celeron CPUen som har en ytelse om mildt sagt ikke ligner rævva...Ta et lite søk på forumet så finner du litt info om det, evt sjekk denne testen hos anandtech.com

Du vil sannsynligvis ikke merke noe særlig forskjell i fps med overklokking av skjermkortet, da CPU uansett sannsynligvis ikke klarer å fore GPUen med nok data..Uansett anbefales coolbit.reg som aktiverer overklokkinga i driverne dersom du allikevel vil forsøke å overklokke skjermkortet, du finner den ved å søke litt på google.

Mvh

Raimo

Lenke til kommentar

Yes! Der ga du det beste svaret så langt! :D

Jeg har lenge lurt på om jeg skulle skaffe meg ny prosessor og der bestemte jeg meg :thumbs: !

Så, noen tips til hvilken prosessor (kansje jeg burde starte en ny tråd :roll: ?)

Edit: Jeg har ikke noen "fast inntekt" så hvis du skulle fåreslå noe, så tenk på prisen. :blush::p

Tatt ut av AnandTech:

"The Pentium III based Celerons offered, at one time, acceptable performance. However, it is clear that in the value segment today, Intel has nothing to offer but a high clock speed. AnandTech readers will know to stay away from the Celeron at all costs :wallbash::cry: ; however, what is troublesome are the number of retail customers who are faced with the decision between a higher priced 2.6GHz Celeron system and an Athlon XP 2200+. We would highly encourage system vendors like Compaq and eMachines to shift their low-end focus to AMD if their customers are of any importance at all. As we've seen through our extensive benchmarking, the Celeron's performance is truly dismal; so while Intel is quite competitive in the mid-range and high-end segments, their value processors are inexcusably slow compared to AMD." :cry:

Endret av StianGH
Lenke til kommentar

Velkommen til forumet :thumbup: (På tross av en litt skjev start, begrens smileybruken din og søk før du poster!)

Sjekk driverinnstillingene go skru av AA/AF o.l hvis det står på. Og klokke prosessoren din, Celeron er gode klokkere, og det hjelper særlig å få opp FSB-en litt.

Lenke til kommentar

Som en annen nevnte, hvilket hovedkort har du? Har du ikke råd til nytt HK og CPU, kan du kjøpe den CPUen som gir best pris/ytelsesforhold og som er støttet av hovedkortet ditt.

Kan også være en ide å kjøpe brukt, f.eks ifra bruktmarked.hardware.no...

Lenke til kommentar
Ja det mener jeg virkelig!

Det er sykt at et så dyrt kort med et så "fancy" navn og specs skal være så dårlig...

Og det er dyrt også, ca 2000 kroner. Du får dobbelt så bra kort fra ATI i samme prisklasse. FX5600 er en flopp! bare såvidt bedre enn mitt gamle MX 420....

Ja, hehe! Har Geforce Mx 420 nå! ****** det suger! jeg har bestilt 9600xt extreme! Det mye bedre enn dette! iallefall det jeg har sett på diverse tester! Kjøper ati! Klart best!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...