aomt Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Hei! Eg ser etter ein bil som eg kan ha i 3-24 månader (vanskelig å si nå med COVID). Eg ser etter følgende, uten spesielt rekkefølge: - Grei plass og komfort. Plass i alle fall til 2 voksen, 1 baby og medium hund - 5000-50.000kr (kan gå meir opp, men helst ikkje) - Bruke minst mulig på vedlikhold Eg tenke på Hyundai i40, Mazda 6, Opel Astra/Insignia. Evt eldre (2006) A6 eller Land Rover, men her er det lett å bruke for mye om noe skulle ryke. Er det noe andre biler eg bør vurdere? Saab, Volvo? Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Det viktigste i denne prisklassen er å finne en bil som er velholdt fra før. Opel Astra og Mazsa 6 kan nok være smare kjøp. Er mulig å finne pene eksempler av både Mazd 6, Astra H og J i prisklassen. Feks disse to: Astra Mazda 6 Eller så kan du vel både Focus og Mondeo være aktuelle. Land Rover hadde jeg holdt meg langt unna. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Mondeo Eneste bilen "jeg" har erfaring med, via min søster og hører ikke noen klager der De har 3 barneseter bak i bilen + vogn og annen bagasje 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Min erfaring er at det er helt umulig å vite. Man kan kjøpe et trygt merke og være uheldig med masse skjulte feil og mangler, og kjøpe et merke kjent for mye problemer som holder i lang tid. Som noen nevner, historikk er alt, men du kan ikke stole på noen, uansett hvor velment det ser ut. En eldre person som har eid bilen i 15 år kan ha lånt den bort til sønnen sin i 1 dag den siste måneden og den kan ha blitt kjørt bajas med og ha mangler eieren ikke engang vet om. Å betale en pensjonert mekaniker noen hundrelapper for å bli med og sjekke bilen ved en interessant bil er noe jeg har lurt på å gjøre, men ikke gjort. Alt er mulig. Så hva jeg har kommet fram til er at; Skal du kjøpe brukt så -må- du regne med at det blir tusenlapper i reparasjoner fra tid til annen (hver 1-3 måneder), ellers må du bruke kveldene dine på å skru og mekke selv, og finne ut hvordan det fungerer. Ellers er det best å kjøpe ny bil. 1 Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Taurean skrev (1 time siden): Min erfaring er at det er helt umulig å vite. Man kan kjøpe et trygt merke og være uheldig med masse skjulte feil og mangler, og kjøpe et merke kjent for mye problemer som holder i lang tid. Som noen nevner, historikk er alt, men du kan ikke stole på noen, uansett hvor velment det ser ut. En eldre person som har eid bilen i 15 år kan ha lånt den bort til sønnen sin i 1 dag den siste måneden og den kan ha blitt kjørt bajas med og ha mangler eieren ikke engang vet om. Å betale en pensjonert mekaniker noen hundrelapper for å bli med og sjekke bilen ved en interessant bil er noe jeg har lurt på å gjøre, men ikke gjort. Alt er mulig. Så hva jeg har kommet fram til er at; Skal du kjøpe brukt så -må- du regne med at det blir tusenlapper i reparasjoner fra tid til annen (hver 1-3 måneder), ellers må du bruke kveldene dine på å skru og mekke selv, og finne ut hvordan det fungerer. Ellers er det best å kjøpe ny bil. Selvfølgelig er det umulig å vite, men da må man lese statistikk på hvilke merker som har minst feil og gå ut i fra det. Og hvor dårlige biler har du kjøpt når du regner med tusenlapper i reparasjon hver 1-3 måned? 1 Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Skoda Fabia i stasjonsvognversjonen kunne nok vært noe Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Se etter japansk bil med fullt servicehefte som ikke har gått for langt, men heller ikke for kort. Ville ikke gått for noe tysk i den prisklassen... Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Cocola skrev (36 minutter siden): Selvfølgelig er det umulig å vite, men da må man lese statistikk på hvilke merker som har minst feil og gå ut i fra det. Og hvor dårlige biler har du kjøpt når du regner med tusenlapper i reparasjon hver 1-3 måned? Det er sånn det er for alle det. En bekjent hadde for en stund siden aircondition på bilen som var "gått tom", 7000 kr måtte han betale for å fikse det. Det er -så mye- som må repareres. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Ville ikke gått for Audi eller Land Rover om du vil ha minst mulig vedlikeholdskostnader. Best å følge statistikken som nevnt. Toyota er kanskje tryggest. Avensis dekker dine behov. Kjedelig bil ja, men den gjør jobben. Ellers er det vel japanske og tyske merker som er tryggest å gå for. Det kommer litt an på hvilke andre kvaliteter man er ute etter. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Taurean skrev (15 minutter siden): Det er sånn det er for alle det. En bekjent hadde for en stund siden aircondition på bilen som var "gått tom", 7000 kr måtte han betale for å fikse det. Det er -så mye- som må repareres. Da er tydeligvis ikke jeg og mange jeg kjenner en del av alle. Det var dyrt for å fylle ac væske 2 Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Jeg har de siste årene kjørt billige Saab, V70 (2 gen) og BMW uten noe problemer. Jeg anbefaler ikke folk som overhodet ikke kan skru noe selv om å gjøre som meg, for det er dyrt om man skal sende disse inn på reparasjon hos merkeverksted. Men jeg kan komme med noen råd, som muliggjør det å eie en eldre premium bil med lave kostnader: 1. Kjøp en OBD leser. Da slipper du å betale 700 kroner til verksted hver gang den gule motorlampa lyser. Med hjelp av Google og feilkoden du får, finner du selv ut av hva som er galt og hva som skal fikses. 2. Å skifte motorolje, dekk, Coil, tennplugger, bensin filter, luftfilter og liknende får ALLE til. Jeg har selv 10 tommeltotter, men får til slikt vedlikehold selv. Ja, til og med oljeskift på girkasse er ofte enkelt og forlenger levetiden drastisk. Bruk noen tusenlapper med en gang du får bilen og gjør en service selv. 3. Sjekk om det er en videregående skole med bilmekaniker linje i området. De operer også som et verksted, men til langt lavere priser. Haken? Lengre ventetid og reparasjonen tar noe lengre tid. 4. Viktigst av alt: Når du har bestemt deg for en bil du vil ha, skriv ned en sjekkliste på ting du skal se etter. Google bilmodellen og finn svakhetene. Bruk tid når du skal se og prøvekjøre bilen. Det er sjeldent man kommer over biler i denne prisklassen uten at det er noe med bilene, men man må skille på hva som er enkelt og billig og fikse, og hva som er så dyrt at det bare er å la bilen stå. 5. Prut, Prut, Prut! Det du får prutet ned, holder du av til evt vedlikehold. På denne måten kan du kjøre en morsom og/eller behagelig bil som gir deg mer enn å frakte deg fra A til Å. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 (endret) Cocola skrev (6 timer siden): Da er tydeligvis ikke jeg og mange jeg kjenner en del av alle. Det var dyrt for å fylle ac væske Kanskje du bare har vært svært heldig? Og kanskje du bare har vært heldig med ac væske-problem? Kanskje du ikke har hatt en bil som krever masse jobb for å få av panelet/dekslet inni bilen for å komme til ac-væskebeholderen, som krever spesielt verktøy du bare ikke kan kjøpe på biltema eller clas ohlson? Kanskje du virkelig egentlig ikke kan så mye som du tror du kan? Endret 3. august 2020 av Taurean Lenke til kommentar
aomt Skrevet 8. august 2020 Forfatter Del Skrevet 8. august 2020 CetOr skrev (På 2.8.2020 den 21.52): Jeg har de siste årene kjørt billige Saab, V70 (2 gen) og BMW uten noe problemer. Jeg anbefaler ikke folk som overhodet ikke kan skru noe selv om å gjøre som meg, for det er dyrt om man skal sende disse inn på reparasjon hos merkeverksted. Men jeg kan komme med noen råd, som muliggjør det å eie en eldre premium bil med lave kostnader: 1. Kjøp en OBD leser. Da slipper du å betale 700 kroner til verksted hver gang den gule motorlampa lyser. Med hjelp av Google og feilkoden du får, finner du selv ut av hva som er galt og hva som skal fikses. 2. Å skifte motorolje, dekk, Coil, tennplugger, bensin filter, luftfilter og liknende får ALLE til. Jeg har selv 10 tommeltotter, men får til slikt vedlikehold selv. Ja, til og med oljeskift på girkasse er ofte enkelt og forlenger levetiden drastisk. Bruk noen tusenlapper med en gang du får bilen og gjør en service selv. 3. Sjekk om det er en videregående skole med bilmekaniker linje i området. De operer også som et verksted, men til langt lavere priser. Haken? Lengre ventetid og reparasjonen tar noe lengre tid. 4. Viktigst av alt: Når du har bestemt deg for en bil du vil ha, skriv ned en sjekkliste på ting du skal se etter. Google bilmodellen og finn svakhetene. Bruk tid når du skal se og prøvekjøre bilen. Det er sjeldent man kommer over biler i denne prisklassen uten at det er noe med bilene, men man må skille på hva som er enkelt og billig og fikse, og hva som er så dyrt at det bare er å la bilen stå. 5. Prut, Prut, Prut! Det du får prutet ned, holder du av til evt vedlikehold. På denne måten kan du kjøre en morsom og/eller behagelig bil som gir deg mer enn å frakte deg fra A til Å. Tusen takk for mange gode tips! Eg kan ikkje allverden om bil, men har OK teknisk sans. Greier fikse det meste av "enkle" ting med hjelp ta youtube Det som skremmer meg mest er vel girkassa/motorhavari/rust. Er det vanskelig å stoppe/fjerne rust? Kas type rust bør eg unngå (mtp EU kontroll) og kva kan eg leve med? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 8. august 2020 Forfatter Del Skrevet 8. august 2020 Takk til alle andre som svarte i tråden. Liker ikkje fabia. Superb, evt Octavia kan være aktuelle. Også focus/mondeo kommer eg te å kikke på. Problemet med japanske, imo, de taper stort til tyske biler på kvalitet/komfort om eg samanlikner 2005-2007 modeller til same pris. Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 10. august 2020 Del Skrevet 10. august 2020 aomt skrev (På 8.8.2020 den 15.21): Problemet med japanske, imo, de taper stort til tyske biler på kvalitet/komfort om eg samanlikner 2005-2007 modeller til same pris Når budsjettet ditt er 50K så vil jeg si at du prioriterer helt feil dersom du setter komfort høyest. Har du eid bil før? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 10. august 2020 Forfatter Del Skrevet 10. august 2020 RaptorStrike skrev (3 timer siden): Når budsjettet ditt er 50K så vil jeg si at du prioriterer helt feil dersom du setter komfort høyest. Har du eid bil før? Det bør vel være mulig å finne ein bra bil 2005-2010 modell? Smak og behag, men eg syns eldre merce e er mye bedre på komfort enn feks Toyota CHR. Har eid 4 biler før, ja. Startet med Mitsubishi 88 til 6000kr og opp mot nyere AudiTT. Ellers bruker eg veldig mye leiebil/carsharing pga jobb/flytting. Nå vurdere syns eg det er best for meg å kjøpe noe igjen Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 aomt skrev (16 timer siden): Det bør vel være mulig å finne ein bra bil 2005-2010 modell? Smak og behag, men eg syns eldre merce e er mye bedre på komfort enn feks Toyota CHR. Har eid 4 biler før, ja. Startet med Mitsubishi 88 til 6000kr og opp mot nyere AudiTT. Ellers bruker eg veldig mye leiebil/carsharing pga jobb/flytting. Nå vurdere syns eg det er best for meg å kjøpe noe igjen Eldre E-klasse innebærer også en langt større risiko enn en CH-R. Selvfølgelig er det smak og behag, det er dine penger, ikke mine. Jeg stusser bare på vurderingen av å prioritere komfort over holdbarhet i en bil til under 50K. Og da du har eid bil før, så burde du vite at bil er et risikoprosjekt. Det høres jo ut som om du er fast bestemt på hva du vil ha, så jeg forstår ikke hvorfor du ber om tips... Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 aomt skrev (På 8.8.2020 den 15.21): Problemet med japanske, imo, de taper stort til tyske biler på kvalitet/komfort om eg samanlikner 2005-2007 modeller til same pris. Taper stort på kvalitet? Nå har jeg hørt det å. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 11. august 2020 Forfatter Del Skrevet 11. august 2020 (endret) RaptorStrike skrev (14 timer siden): Eldre E-klasse innebærer også en langt større risiko enn en CH-R. Selvfølgelig er det smak og behag, det er dine penger, ikke mine. Jeg stusser bare på vurderingen av å prioritere komfort over holdbarhet i en bil til under 50K. Og da du har eid bil før, så burde du vite at bil er et risikoprosjekt. Det høres jo ut som om du er fast bestemt på hva du vil ha, så jeg forstår ikke hvorfor du ber om tips... Det stemmer. Men gammal e-klasse koster 50k, CHR koster 300+. Så blir det verditap vs reparasjoner. Eg ser etter ein bil som gir meg god komfort, men helst ein som holder seg bra i den tia eg skal ha den. I verste fall eg har råa å tape de 50k, selv om det er lite ønskelig. Tips kan jo innebære gå for Audi S6 2006 og nyere (eller eldre). Eller E-classe frå den tia, istedenfor audi/bmw. Unngå eller gå for ein bestemt motor. For all del unngå automat. Se etter vis type rust som "XX-model" er kjent for? Er ikkje fast bestemt på noe bil, men heller type/klasse bil. Endret 11. august 2020 av aomt Lenke til kommentar
RaptorStrike Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 aomt skrev (9 timer siden): Det stemmer. Men gammal e-klasse koster 50k, CHR koster 300+. Så blir det verditap vs reparasjoner. Det var du som tok opp CH-R, jeg aner ikke hvorfor. aomt skrev (9 timer siden): Tips kan jo innebære gå for Audi S6 2006 og nyere (eller eldre). Du er jo helt på styr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå