inside_864319 Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Bransjen tar grep: Sammen for grønn landtransport Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Helt enig, men det vil ikke veisikkerhets eliten. De har de siste 4 tiårene omtrent kun bygget vei med innebygget svinger og høydekurver for å unngå forbikjøringsmuligheter. Mulig det har spart noen liv, men skikkelige 4 felt motorveier hadde spart langt flere, og næringslivet hadde spart ekstremt mye tid og penger. Alle europeisk land gar nå ett stamveinett med motorveier unntatt Norge... 2 Lenke til kommentar
Gollum1 Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Er bygd veldig mye 4 felts vei de siste 15 år. Å det skal de fortsette med de neste 10 ihvertfall. 2 Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Det gjenstår å se. Vinner APene valget og tar med Miljøpartiet De Gale så blir det nok bråstopp på veibygging. Bare se hvordan de ødelegger for bilkjøring i Oslo. Også for elbiler! Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 (endret) JØI skrev (På 1.8.2020 den 18.55): Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt. Er det ikke bare bilene som mangler da, slik som Tesla semi som bruker 12 kWt / 10 km Skal vi si en semi (US klasse 8 bil, 80 000 LBS = 36 tonn totalvekt) kjører i 60 km/t og bruker 3 liter på mila => ca (13,3 x 3 x 6) 240 kr spart i form av diesel i timen mot å kjøpe strøm for (1 X 12 X 6) 72 kroner = 168 kroner spart pr time. Garantien til Tesla semi er 1 million miles ( 168 / 60 x 1 600 000 ) - ca 480 000 for dyrere bil = 4 000 000 kr spart før garantiutløp. Ref: https://www.tesla.com/no_NO/semi Sagt med litt andre ord (anslag): Har Du kjøring som passer er Tesla semien er den betalt etter følgende antall km bare på sparte dieselutgifter (tilsvarendes bil 1 000 000,- diesel + 480 000,- Tesla semi stander utgave): 1 480 000 kr / (4,0 (diesel) - 1,2 (strøm) kr / km) => 530 000 km Dei resterende 1 070 000 kilometer før garantiutløp koster 1,2 kr/km strøm + dekk, 4-5 oljeskift på reduksjonskassene, og ja litt fett her og der. Ville sett på bestillingsgebyret for standerutgave på 160 000,- som et verdipapir (aksje) med god avkastning (men hva er founder edition / saken ?). Slik eg forstår ordet «grønn» må det også omfatte aksellast (bevegelser i vegfundamentet) som er en betydlig kostnad ved «tung» transport, og starter på ca 6 tonn aksellast (øker progresivt/eksponentielt), og er noe fartsavhengig. 6 x 6 tonn fattigmansaksel (da er vi komt på 36 tonn totalvekt, og muligens 20 tonn nyttelast) => tilnermet 0 skade på vegfundament, og er et argument for 0 avgift også hva angår årlige avgifter. Endret 3. august 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 JØI skrev (På 1.8.2020 den 18.55): Håper de har fått med seg at dette krever moderne veier med så lite kryssende trafikk som mulig. Det betyr masse 4-felts motorvei, solide riksveier med skikkelige påkjøring- og avkjørinsramper. Det betyr å legge opp til så lite brems og gass som mulig. Jevn flyt. Fantastisk kost/nytte å bygge store 4-felts motorveier overalt. Selv på strekninger hvor trafikkmengden ikke er i nærheten av å forsvare slike utbygginger. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 OlavEH skrev (47 minutter siden): Fantastisk kost/nytte å bygge store 4-felts motorveier overalt. Selv på strekninger hvor trafikkmengden ikke er i nærheten av å forsvare slike utbygginger. JØI kan jo ta seg av finansieringen, så kan vi andre kjøre på disse veiene! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 2. august 2020 Del Skrevet 2. august 2020 Ketill Jacobsen skrev (1 time siden): JØI kan jo ta seg av finansieringen, så kan vi andre kjøre på disse veiene! Den er jo nesten i boks allerede sør for Trondheim. Nord for Trondheim er det bare å ta alle pengene en har lyst å bruke på det håpløse tog-prosjektet. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 3. august 2020 Del Skrevet 3. august 2020 Vi trenger ikke større, bredere eller mer «moderne» veier for elektriske lastebiler og trailere enn for tilsvarende med eksosrør. Men du har jo alltid vært glad i motorveier enten bilene har eksosrør eller ikke. Pål Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå