Lynxman Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 De får beholde én dieselbil til verstefalloppdraget. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Lynxman skrev (15 minutter siden): De får beholde én dieselbil til verstefalloppdraget. Ja, eller det han er inne på selv. Hydrogenbil vil kunne fikse problemet og siden de kjøper biler i bulk, så burde det være mulig å få opp en stasjon i nærheten. Det er tross alt slik Green H2 Norway ønsker å operere. 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 oophus3do skrev (26 minutter siden): Ja, eller det han er inne på selv. Hydrogenbil vil kunne fikse problemet og siden de kjøper biler i bulk, så burde det være mulig å få opp en stasjon i nærheten. Det er tross alt slik Green H2 Norway ønsker å operere. En vakker symmetri i tankegangen, kjøpe biler som ikkje eksisterer for å fylle på hydrogenstasjoner som ikkje eksisterer. 7 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 HF- skrev (Akkurat nå): En vakker symmetri i tankegangen, kjøpe biler som ikkje eksisterer for å fylle på hydrogenstasjoner som ikkje eksisterer. Man får kjøpt kassebiler med H2 rekkeviddeforlenger jo. Det som mangler er stasjon for dem. Men som sagt så avhenger stasjonen av et flåtesalg av H2 biler for å starte med et fast H2 behov der. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 oophus3do skrev (2 minutter siden): Man får kjøpt kassebiler med H2 rekkeviddeforlenger jo. Det som mangler er stasjon for dem. Men som sagt så avhenger stasjonen av et flåtesalg av H2 biler for å starte med et fast H2 behov der. Ombygde biler? Trudde det var kun mirai og nexo en kunne kjøpe med hydrogendrift no. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 HF- skrev (4 minutter siden): Ombygde biler? Trudde det var kun mirai og nexo en kunne kjøpe med hydrogendrift no. Renault Kangoo Ze bilene er enten allerede ute med dem eller så blir dem straks tilgjengelig. Noen prototyper er testet allerede for en stund siden I hvertfal. 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Utrolig hvor enkelt du mener det er å bare gå for hydrogenbiler i dag, oophus3do. 4 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 oophus3do skrev (8 minutter siden): Renault Kangoo Ze bilene er enten allerede ute med dem eller så blir dem straks tilgjengelig. Noen prototyper er testet allerede for en stund siden I hvertfal. Renault har ikkje noke om dette, men det er et selskap som sett inn en tank for 2 kg hydrogen og brennselcelle. Kaanskje enklere med større batteri? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 HF- skrev (17 minutter siden): Renault har ikkje noke om dette, men det er et selskap som sett inn en tank for 2 kg hydrogen og brennselcelle. Kaanskje enklere med større batteri? https://easyelectriclife.groupe.renault.com/en/outlook/hydrogen-powered-car-kangoo-ze-master-ze/ Større batteri for samme mengde rekkevidde vil altså fjerne mye mer nyttelast. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Lynxman skrev (20 minutter siden): Utrolig hvor enkelt du mener det er å bare gå for hydrogenbiler i dag, oophus3do. Hva mener du er vanskelig med det? Et slikt firma bestiller ofte flere biler samtidig, og nok til å skape et lite behov for en liten stasjon i starten. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Kommentarer som: "De kan snakke med Green H2 Norway, så blir dette løst med et flåtesalg. Da vil dem få en lokal stasjon sammen med en ordre for H2 kassebiler. " Det er ikke realistisk. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 (endret) Lynxman skrev (14 minutter siden): Kommentarer som: "De kan snakke med Green H2 Norway, så blir dette løst med et flåtesalg. Da vil dem få en lokal stasjon sammen med en ordre for H2 kassebiler. " Det er ikke realistisk. Hvorfor er det ikke realistisk? Slike samarbeid er nettopp det de ser etter. Bygg stasjoner med ferdig solgt H2 behov, og man løser" høna og egget" problematikken samtidig. Etter dette er det betydelig enklere å utvide kapasiteten for stasjonen for voksende H2 behov lokalt. Endret 1. august 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 oophus3do skrev (39 minutter siden): https://easyelectriclife.groupe.renault.com/en/outlook/hydrogen-powered-car-kangoo-ze-master-ze/ Større batteri for samme mengde rekkevidde vil altså fjerne mye mer nyttelast. Artikkelen du linker til sei ingenting om det du påstår under. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 HF- skrev (35 minutter siden): Artikkelen du linker til sei ingenting om det du påstår under. Det er en universell sannhet at energitettheten til batterier er dårlig. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 oophus3do skrev (4 minutter siden): Det er en universell sannhet at energitettheten til batterier er dårlig. Det ville vere litt meir konkret å vite vekta på dette hydrogensystemet og vekta på batteriet. Og kor blir det plassert, tar det opp plass i varerommet? 3 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Dette er et eksempel på hvor elbilen er en dårlig løsning. I alle fall for de aller fleste. Både lav energitetthet og lang ladetid er årsaker. Her er hydrogen derfor en langt bedre løsning. Det er bare å få bygget fyllestasjoner og legge til rette for hydrogenvarebiler. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 gamlefar skrev (17 minutter siden): Dette er et eksempel på hvor elbilen er en dårlig løsning. I alle fall for de aller fleste. Både lav energitetthet og lang ladetid er årsaker. Her er hydrogen derfor en langt bedre løsning. Det er bare å få bygget fyllestasjoner og legge til rette for hydrogenvarebiler. Dersom du sett deg litt inn i diskusjonen ser du det er elbiler det er snakk om. Med nokre kg hydrogen evt. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 Hydrogenbilar er ikkje lettare enn elbilar i praksis, fordi både hydrogentankane, brenselcella og all den ekstra leamikken som må til er tungt. Det vert ikkje betre med varebilar. I tillegg tek hydrogentankane veldig stor plass, slik at lastevolumet vert lite. Hydrogen vert ei stadig dårlegare løysing relativt til batteri, fordi batteri vert stadig betre. Med hydrogen er forbetringspotensialet veldig lite. 2 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 3 minutes ago, Sturle S said: Hydrogenbilar er ikkje lettare enn elbilar i praksis, fordi både hydrogentankane, brenselcella og all den ekstra leamikken som må til er tungt. Det vert ikkje betre med varebilar. I tillegg tek hydrogentankane veldig stor plass, slik at lastevolumet vert lite. Hydrogen vert ei stadig dårlegare løysing relativt til batteri, fordi batteri vert stadig betre. Med hydrogen er forbetringspotensialet veldig lite. Da får du komme med tall som sammenlikner vekten på batteribiler med brenselcelle. Kan du kvantifisere hvor mye bedre litium batteriene har blitt siste 10 år? "Current Li-ion batteries are not yet close to their fundamental limits illustrated e.g. by their gravimetric & volumetric energy density, with current cell level state-of-the-art at 90-235 Wh/kg & 200-630 Wh/l and the expected fundamental limits at 350-400 Wh/kg and 750 Wh/l. Such a drastic improvement of performance must be achieved through the development of Advanced Materials covering cathode, anode, binders, separators, electrolyte, current collectors and packaging materials as to enable new Li-ion batteries, with a particular focus on high voltage systems (4.5 –5.0 V), or high capacity systems" Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 15 hours ago, HF- said: Ja, tidligere var det vanlig å framstille hydrogen ved hjelp av elektrolyse. Dampreformering tok heilt over på 1990-talet og har gjort hydrogen veldig mykje billigare, utan at hydrogenbilar har teke av likevel. hydrogenbilar slit framleis med lite lastevolum og kortare rekkjevidde enn elbilar, samt at hydrogen er veldig eksplosivt og difor dyrt å handtere på ein sikker måte. Hyundai Nexo må innom ein merkeverkstad for kontroll av hydrogensystemet for kvar 10.000 km og NEL har til dei grader demonstrert kor livsfarleg det er å drite i kvalitetskontroll og ettersyn av hydrogenstrasjonar. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå