NTB - digi Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Bergen kommune tapte elsparkesykkel-saken – må betale 200.000 til Ryde Lenke til kommentar
HF- Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Ser ingen fordeler med desse elektriske mopedane, berre ulemper. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Det er noe galt med lovverket. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 HF- skrev (1 time siden): Ser ingen fordeler med desse elektriske mopedane, berre ulemper. Jeg ser enkelte fordeler med disse elektriske mopedene sparkesyklene og ikke kun ulemper. Ok? 5 Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Jeg ser ingen ulemper med disse elektriske sparkesyklene. 2 Lenke til kommentar
Sverre K. Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Javel. Du er kanskje ikke så mye ute og går i bygatene du, da? Trolig verken aktiv fotgjenger og iallefall ikke eldre og/eller svaksynt, kanskje heller ikke bilfører som helst vil unngå å kjøre på de av disse el-sparkerne som ikke bruker huet i trafikken... I såfall forstår jeg veldig godt ditt syn, ja. 5 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Sånn går det når vi har en regjering med ministre som styrer på ideologi og ikke kunnskap. Når Kjetil Solvik-Olsen i 2018 bestemte at det ikke var nødvendig med reguleringer så hadde en rekke byer i USA allerede erfart det motsatte. https://www.mercurynews.com/2018/04/17/san-francisco-impounds-electric-scooters-execs-called-spoiled-brats/ 3 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 (endret) HF- skrev (8 timer siden): Ser ingen fordeler med desse elektriske mopedane, berre ulemper. Dersom det ikke fantes en eneste fordel, kun ulemper, så hadde ikke dette vært noe problem. For hvis det var sant, så hadde jo ingen giddet å betale for å bruke de ? Det er utfordrende med de nye sparkesyklene, men de byr også på fordeler. Det er eksempelvis mye enklere å komme seg kjapt rundt for myke trafikanter. Hvem gidder å stå sild i tønne på buss/bane, dersom en sparkesykkel tar deg like kjapt frem? Bysykler er også et fint alternativ - men brukervennligheten begrenses sterkt av stativene. Senest i dag opplevde jeg å ankomme ønsket destinasjon - men stativet var allerede fullt av sykler. Også de to nærmeste stativene var fulle. Jeg måtte sykle 950 meter for å få parkert -- og så spasere den kilometeren tilbake igjen. Kjedelig! Neste gang frister det å bruke sparkesykkel, siden den kan settes fra nærsagt hvor som helst (men på en hensynsfull måte!). Dersom bysentra skal bli reelt bilfrie, tror jeg vi er nødt til å akseptere alternativ transport i form av sparkesykler m.m. Endret 31. juli 2020 av qualbeen 3 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Sparkesykler hadde vært helt gret det om de som leier ut "syklene" hadde avtale med kommunen, og kommunen lagde "firkanter" hvor de kunne vært plassert, f.eks nær alle bussholdeplasser. Kommer nok en lov etterhvert hvor det blir noe sånt Muligens så må en svaksynt tryne først, og blir påkjørt av en buss når vedkommende faller ut i veibanen 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 13 minutes ago, Dubious said: Sparkesykler hadde vært helt gret det om de som leier ut "syklene" hadde avtale med kommunen, og kommunen lagde "firkanter" hvor de kunne vært plassert, f.eks nær alle bussholdeplasser. Sjefen for Ryde hevder at han forsøkte å inngå et samarbeid med kommunen men at kommunen ikke svarte ham på forespørselen. Quote Muligens så må en svaksynt tryne først, og blir påkjørt av en buss når vedkommende faller ut i veibanen Svaksynte bør jo ikke bruke disse.. Hvis svaksynte bruker de på en uansvarlig måte er det deres egen feil. Lenke til kommentar
bharald Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Ryde i Trondheim: Syklene ble plassert ut i store tall langs sykkelruter, typisk på steder der det krevde årvåkne syklister for å unngå å krasje i sparkesykler eller folk som gikk for å hente dem på trafikkøyer. Dette var egentlig ikke mye dårligere planlegging enn standard for byen, men enda flere fotgjengere med lyddempede hodetelefoner krysser altså veien på enda flere steder hvor det ellers er naturlig, og sykkeloppstillingsplassene var på steder hvor man ellers kunne ha klart seg med pen bue, i stedet for 90-grader på bunnen av bratt bakke. De har heller ikke brydd seg om at kommunen nekter dem å stille sykler på fortau eller annet, og deltok heller ikke i konkurransen om å få plassere ut. Nå er det brysomt å komme frem med sykkel og med bil selv i smågater i boligstrøk, og stakkars de som er synshemmet, har rullestol eller har barnevogn og skal frem på fortau og gang/sykkelveier, for der er det fullt. Da er det betryggende å se at kommunen ikke har rettshjemmel til å nekte noen å sette ut hvor mange sykler hvor man vil. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 debattklovn skrev (1 time siden): Svaksynte bør jo ikke bruke disse.. Hvis svaksynte bruker de på en uansvarlig måte er det deres egen feil. Når den svaksynte snubler over sparkesykkelen som ligger slengt på fortauet.. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Lurer på hvor mange av disse syklene som ligger i elva Lenke til kommentar
bisiwaw Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Det som er mest tragisk med disse elsparkesyklene, er at aldersgrensen er hva, 16 - 18 år? De vil si at barn har ikke lov, så mobilitet for barn er ikke noe argument. Og ungdom burde jo egentlig bare klippe håret, og skaffe seg arbeid, førerkort og bil. Men hva får de her? Jo, enda ett påskudd til å trekke ut ungdomstida til de er 30 år gammel. Og gjett om de tar agnet. Hvem er det du ser på en elsparkesykkel? 40 år gamle menn i dress? Håndtverkere med verktøy og værnesko? Eller tiltaksløs ungdom i hettegenser, som ikke har noe bedre å gjøre..... 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 bisiwaw skrev (23 minutter siden): Det som er mest tragisk med disse elsparkesyklene, er at aldersgrensen er hva, 16 - 18 år? De vil si at barn har ikke lov, så mobilitet for barn er ikke noe argument. Og ungdom burde jo egentlig bare klippe håret, og skaffe seg arbeid, førerkort og bil. Men hva får de her? Jo, enda ett påskudd til å trekke ut ungdomstida til de er 30 år gammel. Og gjett om de tar agnet. Hvem er det du ser på en elsparkesykkel? 40 år gamle menn i dress? Håndtverkere med verktøy og værnesko? Eller tiltaksløs ungdom i hettegenser, som ikke har noe bedre å gjøre..... Dette blir et sidespor, men jeg ble litt nysgjerrig i synspunktene dine. Dessverre falt jeg litt av, og er egentlig usikker på hva du mener. Barn og sparkesykler m/motor, tja, er vel lett å forstå at de ønsker en nedre aldersgrense? Er det leit/ubehagelig at "tiltaksløs ungdom" kjører rundt på sparkesykler? Du mener vel ikke at det er sparkesykler som hindrer de fra å «ta seg sammen», og å skaffe seg en jobb/studie/whatever you approves? Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 1 hour ago, bisiwaw said: Det som er mest tragisk med disse elsparkesyklene, er at aldersgrensen er hva, 16 - 18 år? Det er ingen aldersgrense for elsparkesykler. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy Quote Det er ingen alderskrav for bruk av små elektriske kjøretøy, og du kan bruke kjøretøyene på de samme områdene som vanlige sykler. Lenke til kommentar
bisiwaw Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 10 hours ago, qualbeen said: Dette blir et sidespor, men jeg ble litt nysgjerrig i synspunktene dine. Dessverre falt jeg litt av, og er egentlig usikker på hva du mener. Barn og sparkesykler m/motor, tja, er vel lett å forstå at de ønsker en nedre aldersgrense? Er det leit/ubehagelig at "tiltaksløs ungdom" kjører rundt på sparkesykler? Du mener vel ikke at det er sparkesykler som hindrer de fra å «ta seg sammen», og å skaffe seg en jobb/studie/whatever you approves? Jeg mener at normal ungdom ønsker seg bil, og siden bil + førerkort koster penger, så må de spare. Og for å få til å spare, så må de jobbe. I tillegg er det ganske dyrt å sende bil på verksted, så mange unge velger da heller å skru selv. Noe som også gir en veldig sunn læringsprosess i praktisk arbeide, som de aller fleste vil nyte godt av også seinere i livet. Og reultatet er det at når poden har vært igjennom en 4-5 års prosess med jobbing, sparing og vedlikehold av sin første bil, så har også mange skritt inn i voksenlivet blitt tatt. Ungdom med lite arbeidslyst og ti tommeltotter vil gjerne likevel ha mobilitet, og elsparkesykkelen er derfor ei lettvint løsning for gjør det enda litt lettere å trekke ut ungdomstida, på ubestemt tid. 1 Lenke til kommentar
bisiwaw Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 9 hours ago, debattklovn said: Det er ingen aldersgrense for elsparkesykler. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy Utleiere har likevel ofte en aldersgrense. Jeg må tilstå at jeg faktisk har prøvd utingen, og utleieren jeg henvendte meg til stilte 18 år som betingelse. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 bisiwaw skrev (2 minutter siden): Utleiere har likevel ofte en aldersgrense. Jeg må tilstå at jeg faktisk har prøvd utingen, og utleieren jeg henvendte meg til stilte 18 år som betingelse. Og hvordan vet de at leier er over 18 år? 1 Lenke til kommentar
bisiwaw Skrevet 1. august 2020 Del Skrevet 1. august 2020 23 minutes ago, Dubious said: Og hvordan vet de at leier er over 18 år? Selvsagt gå det an å bryte regler, men det er ikke tema her, hvordan man skal håndtere kriminelle. Men det sier jo litt om mentaliteten på den typiske elsparesyklisten: Hvis regelen er vanskelig å håndheve, så er det liksom "greit" å bryte den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå