Luga Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Vel, godt nytt år og håper dere har det bedre en meg fordi jeg sliter litt her med å instalere Windows XP på datan min. Den er ny og har ikke no program vare på. Når jeg starter opp dataen med Windows XP cd'en i datan så starter den jo opp normal (etter min erfaring) men så kommer det opp 3 alternativer. 1. Install windows XP 2. Recovery ( og no andre greier om å fixe windows eller no slikt ) 3. Exit setup Når jeg trykker på alternativ 1 (fordi jeg skal instalere) Så kommer det opp en melding at den ikke finner hardisken og det kan skyldes at den ikke er koblet inn eller noe ikke er riktig. Vel strøm er koblet inn, det har jeg sjekket. I en annen post ( zn00z som er kompisen min) Så fikk vi svar at vi skulle legge in S-ATA disketten i instalasjonen ( eller no sånt ) og trykke F6. Det funket heller ikke fordi den reagerte ikke en gang når jeg trykket F6. Jeg er litt fortvilet her men håper dere kan hjelpe så fort som mulig. Ha en videre fint nyttår P.S min første post Endret 1. januar 2004 av Luga Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Finner BIOSEN/POSTEN disken din ? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Velkommen til forumet. Nå har jeg aldri installert XP fra scratch men, visst jeg skjønner deg rett så er det en S-ATA disk det er snakk om? Kan du oppgi litt mer av maskinvaren din, f.eks hovedkort? Har du aktivert S-ATA i BIOS? Lenke til kommentar
Luga Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Uhm.. Det er enda en ting som jeg glemte å nevne.. Jeg er ikke så veldi erfaren i "avansert" data ting som f.eks BIOS .. Jeg vet ossen jeg kommer dit osv men jeg har altid vært litt forsiktig av meg (siden dette utstyret er RÅ dyrt ) Men det er en Radeon 9800 PRO trur jeg den var. Altså.. En kompis av meg var her og han sa det var en SATA disk.. og det stemmer nok siden jeg ser foran meg her nå en diskett der det står SATA driver disk. Håper på et rask svar P.S Snilt av dere å prøve å hjelpe meg da EDIT: Radeon var skjermkort.. Ikke hovedkort.. Jeg har ikke så mye peiling på dette.. Men håper dere kan hjelpe meg vis dere kan hjelpe. Endret 1. januar 2004 av Luga Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hmm, jeg vet svært lite om jumpere, men kan det ha noe med det å gjøre? Man må installere den SATAdriver disketten før WIN. Du skal trykke F8, om jeg ikke tar feil, når du får mld o m det. Lenke til kommentar
Luga Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Jumpere? hva er det? og hvordan installerer jeg SATA driveren føre WIN? og når står det jeg skal trykke F8? Takker for alle svar jeg får. Takk Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Heisann! Når du installerer Windows første gangen og du har en SATA disk, må du vel legge inn driver rett før du skal installere Windows. Dette TROR jeg du gjør ved å sette inn disketten når det kommer opp "Press (det står vilken tast) to install Raid or SCSI driver" eller noe lignende. Her skal du putte i disketten så tror jeg alt går ganske av seg selv, det står sikkert hva du skal gjøre. En SATA disk må vel partisjoneres under Windows XP installasjonen kan jeg også tenke meg. Godt Nyttår! Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jumpere? hva er det? og hvordan installerer jeg SATA driveren føre WIN? og når står det jeg skal trykke F8? Takker for alle svar jeg får. Takk Jumpere er en liten plast sak med en aluminium bit inne i seg, når du setter denne Jumperen i en av 3 murlige posisjoner(står på harddisken hvordan) kan du velge om disken skal være Master, Cable Select eller Slave. Det aluminium biten inne i denne plastik saken gjør er å kortslutte to av disse pin'ene for at disken skal vite om den er master, cs(cable select) eller slave. Lenke til kommentar
Luga Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 ja trur det står F6 men jeg har prøvd å sette inn diskett da men den bare fortsetter av seg selv som om disketten ikke var blitt satt i.. og den siste setningen forsto jeg ingen ting av.. Jeg har også lyst å dele hardisken opp i C: og D: når i installasjonen gjør jeg det? jeg er ny i å sette opp en ny data som dere sikkert har forstått nå, så jeg er veldig glad for all denne hjelpen jeg får. Lenke til kommentar
Luga Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Jumpere er en liten plast sak med en aluminium bit inne i seg, når du setter denne Jumperen i en av 3 murlige posisjoner(står på harddisken hvordan) kan du velge om disken skal være Master, Cable Select eller Slave. Det aluminium biten inne i denne plastik saken gjør er å kortslutte to av disse pin'ene for at disken skal vite om den er master, cs(cable select) eller slave. Dette har jeg vært bori før.. Men jeg håpet jo litt på at dette var ferdi gjort av Multicom ( som jeg kjøpte delene av og ba dem sette datan sammen for meg) Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 ja trur det står F6 men jeg har prøvd å sette inn diskett da men den bare fortsetter av seg selv som om disketten ikke var blitt satt i.. og den siste setningen forsto jeg ingen ting av.. Jeg har også lyst å dele hardisken opp i C: og D: når i installasjonen gjør jeg det? jeg er ny i å sette opp en ny data som dere sikkert har forstått nå, så jeg er veldig glad for all denne hjelpen jeg får. Du må vel la disketten stå i mens du trykker på F6 eller hva nå den knappen er for at det fungere(er ikke sikker har ikke gjort det selv). Partisjonering er hvordan du deler opp harddisken i C: og D: osv slik som du sikkert skjønte. Ja du kan dele den opp før du installerer Windows XP. Bare fint å kunne hjelpe til . Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Dette har jeg vært bori før.. Men jeg håpet jo litt på at dette var ferdi gjort av Multicom ( som jeg kjøpte delene av og ba dem sette datan sammen for meg) Ja jeg regner med at de har gjort det, så det er nok ikke noe problem.. Prøv å installere SATA driveren så vi får se om det funker eller ikke . Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) S-ata driveren skal ikke installeres før, men under installasjon av xp. Det står når man skal trykke f6 på skjermen. Man bør følge med, fordi installasjonen stopper ikke der og venter på svar, man har en liten periode man skal trykke f6 eller så fortsetter installasjonen. Er hd koblet til hk med en rød kabel, så er det en s-ata disk. Sjekk i manualen til hk om det er jumper på hk som enabler/disabler s-ata (skal stå på enable) Gå i bios og finn der du skal sette bootrekkefølge. Velg 1. scsi (s-ata hvis det står der, på mitt hk må jeg velge scsi) 2. cd-rom Jumper er en liten "hette" man kan tre over to pinner på hk, er oftest tre pinner sammen, enten skal den stå på de ytterst til venstre eller de ytterst til høyre. edit: disketten skal ikke stå i når du trykker f6. Installasjonen sier i fra når den ønsker driverne, som er litt senere i prosessen. Endret 1. januar 2004 av MorePower Lenke til kommentar
Luga Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg trykker F6 mange ganger når den sier at jeg skal gjøre det men ikke noe skjer. I en stund så trudde jeg at tastaturet var galt men det kan det ikke være siden det funker å trykke ENTER og andre knapper Dette er avanserte greier gitt.. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg trykker F6 mange ganger når den sier at jeg skal gjøre det men ikke noe skjer. Hvis installasjonene fortsetter vil jeg tro alt er ok. Du får spørsmål om diskett med driverne litt senere. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Heisann! Når du installerer Windows første gangen og du har en SATA disk, må du vel legge inn driver rett før du skal installere Windows. Dette TROR jeg du gjør ved å sette inn disketten når det kommer opp "Press (det står vilken tast) to install Raid or SCSI driver" eller noe lignende. Her skal du putte i disketten så tror jeg alt går ganske av seg selv, det står sikkert hva du skal gjøre. En SATA disk må vel partisjoneres under Windows XP installasjonen kan jeg også tenke meg. Godt Nyttår! Lenke til kommentar
Luga Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Beklager folkens men jeg har prøvd og prøvd men jeg får ikke til dette.. Jeg må nok vente en ukes tid eller no før jeg kan bruke datan Men takk for at dere har prøvd og godt nyttår Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Når jeg leste første posten høres det ut som S-ATA Kabelen ikke er tilkoblet, eller at du har mer enn en disk. Forøvrig skal det ikke være nødvendig å boote fra annet enn XP oppstarts CD, og trykke F6 når du blir bedt om det hvis du skal partisjonere eller disken er på mer enn 137 GB. En nødløsning kan være å laste ned boot filer og drivere fra Diskleverandøren.(som f.eks.Seagate sin: Seagate Disk Wizard Starter Edition) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jumpere er en liten plast sak med en aluminium bit inne i seg, når du setter denne Jumperen i en av 3 murlige posisjoner(står på harddisken hvordan) kan du velge om disken skal være Master, Cable Select eller Slave. Det aluminium biten inne i denne plastik saken gjør er å kortslutte to av disse pin'ene for at disken skal vite om den er master, cs(cable select) eller slave. S-ATA disker har ikke jumpere. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Jumpere er en liten plast sak med en aluminium bit inne i seg, når du setter denne Jumperen i en av 3 murlige posisjoner(står på harddisken hvordan) kan du velge om disken skal være Master, Cable Select eller Slave. Det aluminium biten inne i denne plastik saken gjør er å kortslutte to av disse pin'ene for at disken skal vite om den er master, cs(cable select) eller slave. S-ATA disker har ikke jumpere. Stemmer, men tipper han snakker om jumpere på HK. Edit: (står på harddisken hvordan) Hmm, Nei. Endret 2. januar 2004 av el-asso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå