fjotten Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Kikka litt på www.w3schools.com og der står det: " The id Selector The id selector is different from the class selector! While a class selector may apply to SEVERAL elements on a page, an id selector always applies to only ONE element. An ID attribute must be unique within the document. The style rule below will match a p element that has the id value "para1": p#para1 { text-align: center; color: red } " Hadde man ikke klart seg likegreit med bare å spesifisere klassen for et spesielt element? Har ikke holdt på med det her i mange dagene... Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Teknisk sett så burde det vel holde med å bare bruke klasser, id er vel greit å bruke til javascript for å finne et element, men til CSS vet jeg egentlig ikke om man trenger å bruke id, class er jo bra nok. Men hvis du vil være pirkete og at regelen bare kan brukes et sted, så må du bruke id. Men igjen, likegreit å bruke class Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 om ID kun gjelder for en ting, går det vel an å angi en egen klasse for det - og kun gi den klassen til et element? Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) ja.. det er ikke noe problem å gjøre det, arve87... skal ikke uttale meg så mye om for og i mot å bruke #id eller .class, har vel ikke alt for mye kunnskap om hva som er best, om noe er best, men det koker vel til slutt ned til smak og behag.. men.. selv bruker jeg #id på design-elementer. ved å gi alle design-elementer en unik ID, og en css style til den, kan man snu opp ned på hele siden bare ved å skifte .css fil.. og DET er utrolig kult.. (dette er _MIN_ mening.. er nok ikke alle som er enige med meg i det...) btw.. sjekk ut csszengarden, for utrolig bra eksempler på hva som kan gjøres designmessig ved hjelp av css... EDIT > typo Endret 1. januar 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg bruker id på samme måte som cfenzo, synes det blir mer ryddigere med logisk bruk av id, enn bare bruk av klasser. Lenke til kommentar
DanielP Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg er enig i Satyrium og cfenzo. Bruker id bare til design element. Gjør det lettere å finne frem. Og koden blir renere og penere. DanielP Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg bruker id på samme måte som cfenzo, synes det blir mer ryddigere med logisk bruk av id, enn bare bruk av klasser. Åå ? hvordan da.. gi meg et eksempel. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg bruker id på samme måte som cfenzo, synes det blir mer ryddigere med logisk bruk av id, enn bare bruk av klasser. Åå ? hvordan da.. gi meg et eksempel. Hm, sjekk koden her. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Er jo ikke noe mer magisk med #id og .class i stylesheet'en, forskjellen er at #id må være unik, men .class kan brukes flere ganger på forskjellige elementer. Og det er heller ikke noe forskjell om man bruker #id og .class til å bruke på "design-elementer", hva enn dere mener med det. Trodde stylesheet var "design-fila", og om man bruker id eller class er egentlig meg likegyldig. Men kan muligens være enig at det ser noe ryddigere ut. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Jeg bruker id på samme måte som cfenzo, synes det blir mer ryddigere med logisk bruk av id, enn bare bruk av klasser. Åå ? hvordan da.. gi meg et eksempel. Hm, sjekk koden her. Jeg kan godt forstå deg, men det er egentlig ikke noe forskjell. <div id="Sidemeny"> <div class="Sidemeny"> Ingen forskjell mellom disse 2. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Det er faktisk forskjell. <div id="Sidemeny"> kan linkes til, ved hjelp av side.html#sidemeny. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Det er faktisk forskjell. <div id="Sidemeny"> kan linkes til, ved hjelp av side.html#sidemeny. Hmm jo, men har jo ikke noe innvirkning i CSS'en, det er en helt annen funksjonalitet du nevner her. Samme som at man kan bruke id'en til å hente elementet i javascript/DOM med document.getElementById("id_til_elementet") Når jeg tenker meg om, så er kanskje meningen med id og class slik: id-selector bruker man på elementer som er unike, f.eks en div blokk som skal representerer innholdet på siden eller en div blokk som er menyen. class-selector bruker man på elementer som trenger denne egenskapen, kan også brukes på elementer som alt har en id-selector. Hvis du f.eks vil skjule et element som har id'en "meny", så kan du sette klassen til "skjul". Eller om du vil endre bakgrunnsfargen på meny elementet så kan du sette klassen til "enannenfarge" uten å måtte endre på CSS'en til #meny. Disse klassene kan du bruke på flere elementer samtidig. Problem som oppstår er, hvis #meny alt har definert bakgrunnsfarge, så vil ikke klassen påvirke det elementet, da må man la være å definere den attributen i #meny og heller definere det i .annenfarge e.l. Dette vil også gjelde alle andre attributer som er definert i #meny, så virker det som id-selector CSS'en overstyrer class-selector CSS'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå