Redaksjonen. Skrevet 30. juli 2020 Del Skrevet 30. juli 2020 KOMMENTAR: God dag Akson! Økseskaft 2 Lenke til kommentar
Risotto Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Tipper utfordringen her er at kunden vil mye og forlanger både prislapp og leveransedato før oppstart, slik at de kan legge sine budsjetter. Årsbudsjetter dreper smidig utvikling. Man oppnår en mellomting, som består av stegvis tilnærming (fint det), men med fast omfang og fast leveransedato. Det er den gode gamle fossefallsmetoden forkledt som smidig og skalerbar. Prisen er trolig kalkulert etter komplett grunnmur, plattformer og alle tjenester/moduler ferdigstilt. Alle gevinster forventes hentet hjem. Samtidig skal det utvikles prototyper som realiseres mens de bygges. Kravene endres fortløpende, teknologien fornyes og foreldes. En ferge eller en bro kan jeg forstå må total beregnes innen oppstart, men med IT er vi så heldige at vi kan skalere og bygge løpende, mens det går trafikk. Foreslår hellere at det leveres en skalerbar løsning med 1 modul som programmets første prosjekt. 2 Lenke til kommentar
pergh Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Takk for at du adresserer galskapen, Gorman! 22 milliarder kroner har en verdi på omtrent det dobbelte av budsjekttsprekken i Mongstad-saken. Det er like mye som drift av politiet fikk overført i 2019. Det er ca 15 tusen IT-konsulent-årsverk fordelt over 10 år. Finansiert av skattepenger. Det må være mulig å kreve at prosjekteierne kan presentere konkrete og målbare mål når det skal investeres så mye penger. Det bør også være mulig å dokumentere framdrift i form av oppnådde resultater underveis. 10 år er mange år, og de første resultatene bør begynne å materialisere seg allerede innen 3 år har gått. Mvh Per Gunnar Hansø 3 Lenke til kommentar
Tonje Tambur Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Webteknologien er nå så robust, standardisert og oversiktlig at man i mye mindre grad bør tenke proprietær software. Oftest kjøper man inn hyllevare som skal forenkle, fordi man kanskje ikke har satset på å inneha kompetansen til å betjene den opprinnelige løsningen. En må alltid ha i mente at: Firma og konsern har gjerne ressurssterke og ekstremt kløktige markeds- og salgsavdelinger. Open source har ingen egen salgsavdeling – her må kunden selv finne ut av hva som er bra. Det virker også på meg som svært mange ledere i landet, tror at Open source er det samme som «freeware» eller hybelskapt «bugware». Hvem er det som har spredt den F.U.D.-en? :-) 1 Lenke til kommentar
Arn H Skrevet 31. juli 2020 Del Skrevet 31. juli 2020 Alle vet jo at steg 2 kommer etter steg 1....men før steg 3....:D o.O Prosjektstyring på høyt nivå..enda godt det bare er pasientene og skattebetalerne det går utover...om noen tiår /facepalm 1 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 4. august 2020 Del Skrevet 4. august 2020 (endret) Fem steg er vel hentet rett ut av prosjektveiviseren https://www.prosjektveiviseren.no/ som forøvrig teller til seks da de har beslutningspunkt om veien videre etter å ha avsluttet prosjektet. Det er utfordrende å få aksept for at utvikling av virksomhetskritiske prosesser må eies og forvaltes over tid. Paradoksalt, men nesten universelt gjeldende. Skyldes kanskje at rollen til IT systemer er lite forstått, og at vi ofte ikke klarer å skille på standard løsninger alle har og skreddersøm løsninger som er unike i vesentlig grad. Å sette ut skreddersøm IT har tilsvarende effekt som å sette ut toppledelsen på anbud, de strategiske beslutninger som reelt påvirker organisasjonen vil uansett ikke bli tatt i toppledelsen hvis skreddersøm IT er satt ut. Endret 4. august 2020 av Anders Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå