Gå til innhold

Stadig færre deltar på digitale kulturopplevelser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror mye av problemet er at det er lite å oppleve i digitale kulturopplevelser, man kan ikke bare strømme det over nett og tro at det er nok. Man må skape en opplevelse rundt hendelsen, noe mer enn hva man får av å streame noe på netflix. 

Sport er muligens ett god eksempel på hvordan det burde gjøres (jeg ser ikke på sport men av det jeg har fått med meg), hvor når du ser på sport over nett(/tv) ser du ikke bare på opptak av hendelsen men får med ekstra ting som løpende kommentering, diskusjoner og pauseunderholdning som bidrar til opplevelsen.

Sier ikke at man trenger kommertering av en konsert men man må tilby noe mer en bare ett opptak.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i det Civilix, ein stor del av forklaringa er nok at produksjonsverdien er for lav.
Ein god parallell å dra er å sjå på kva som er fellesnemnaren på amatør-streaming på youtube eller twitch. For å få mange sjåarar så er det ikkje nok med eit lavoppløyst webkamera, dei mest populære kanalane bruker fleire kamera, bilde i bilde, tekst overlays, er aktive på chatten, osv.

Kulturbransjen bør i større grad oppsøke skikkelige studio der profesjonelle jobber i bakgrunnen med lyd og bilde i staden for å berre streame frå soverommet.

Det er også viktig å ta innover seg at eit digitalt arrangement er ulikt fysiske arrangement. Det gjeld å finne styrkene i det digitale formatet og unngå svakheitene. Med streaming så får ein ikkje den sosiale publikumsopplevelsen og stemninga, men ein kan med enkle grep gjere arrangementet meir intimt med direktekontakt med publikum der ein kan ta imot spørsmål eller ønsker frå publikum, noe som ikkje er mulig å få til på store konsertar.

I tillegg så må ein heller ikkje gløyme at behovet for digital kultur er langt mindre no når samfunnet tross alt har opna opp på mange områder. I dag er det lov å avholde arrangement for opp til 200 personar med 1 meters avstand. Dette gjer at mykje av kulturtilbodet er opna opp igjen. Det er ikkje lov å arrangere store konsertar eller fylle tribunene på fotballkampar, men mindre kulturarrangement kan i dag avholdast nesten som normalt, og då er streaming berre eit dårlegare alternativ. Din lokale trubadur eller teatergruppe kan no drive som før. Dei store artistane som vanlegvis opptrer foran tusenvis av mennesker har mindre å stille opp med som digitale alternativ (og i tillegg har dei nok ein litt større buffer før dei må legge artistkarrieren på hylla).

Lenke til kommentar

Vi har vært med på et par arrangement og det er noe vi kommer til å fortsette med!

MEN... overføringskvaliteten var så som så og jeg tror også som Civilix sier at det må gjøres mer attraktivt enn bare et kamera som står og filmer.

Glem også ikke det at det faktisk er sommer. Er ikke helt konge på en solvarm ettermiddag/kveld å sitte inne å se på skjermen.

Lenke til kommentar

For min del har problemet vært elendige festivaler.

Jeg så en festival tidligere i våres, som jeg fikk tilgang til fra en bekjent DNB-kunde. Det var en festival oppe i høyden i utkanten av Oslo og minnet mye om allsang på grensen (med 20 publikum i stedet for stinn brakke). Det så hyggelig ut, men fristet ikke til gjentakelse. Til tross for både flere kameravinkler, konkurranser, intervjuer og programleder.

Problemet er kanskje at ræva norske festivaler med P4-musikk nå må konkurrere med internasjonale festivaler? Og flere av de har vært gratis i sommer (med noen unntak).

Jeg betalte for tilgang til dette i helgen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...