Rayline TWB Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) Lol....lever du i 2004 ?.........:-) Hva med alle opplysninger (som både private foretak og statlige) registrerer om deg og dine kjøp gjennom et år? Bruker du ikke et betalingskort av en eller annen sort? Har du godkjent at alle disse opplysningene legges inn i registre? Neppe....... Kortbruken din registrerer at det er du som bruker et kort, Rimi sender denne registreringen pr. bankterminal til banken din, som igjen deler den videre til Bankenes Betalingssentral, osv, osv....... Dessuten har en god del butikker (om de nå er private, kjedete eller AS'er eller statlige/kommunale) plikt til å registrere deg videre, bla inn til NRK's lisensavdeling. That's life. At de bør fortelle deg det - ja det er jeg enig med også, men jeg tror at de tenker som så at er du over 14-15 år, så vet du hva NRK- lisens er. Et annet område der jeg heller ikke tror du har signert noen tillatelse til deling av informasjon om deg er når du har bilen din på et verksted idag. De legger inn masse opplysninger om deg (adresse, tlfnr. osv, osv) og om bilen din (regnr. osv, modell, farve osv, osv..). Gå neste gang på et verksted 70 mil unna der du bor. Hva spør de deg den dagen du ønsker service? - jo, bilnummeret ditt. Og vips så sier de; "Der var du ja", Mr. Hansen, hva ønsker du å gjøre på service idag da? Har du tillatt det første bilverkstedet å gjøre denne informasjonen om deg tilgjengelig for flere verksteder rundt omkring i landet? - Neppe....... Hva med ligningen din, som skattekontorene legger ut til innsyn på internet? Har du gitt skattekontoret ditt tillatelse til å legge denne informasjonen om deg ut på nettet tilgjengelig for enhver sau som måtte befinne seg bak en skjerm i verden. Pøhhhhh! (eller rettere sagt; BÆÆÆÆÆÆÆHHHH). Endret 6. januar 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 forskjell på ting som ganger kunden f.eks. det du nevnte med bilverkstedet. minibankort er det en god del du kan/må lese før en får. men og gi opplysninger videre til nrk virker ja merkelig. hva om det kom ut at selgeren sender ut opplysninger om hva en kjøper til nrk? er omtrent som om en kjøper ny pc/deler på komplett og de sender mail til microsoft. tror selgeren hadde merket det på videre salg. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 (endret) Jamen tror du ikke at salg av komponenter (salgsstatistikker) sendes til Microsoft (på Microsoft- produkter)....? Hva tror du de baserer sine markedstall, markedsanalyser og budsjetter på da......? De som er retailsjapper for Norek f.eks. - de sender da salgsstatistikk til Norek, som så igjen sender til Microsoft Norge, som igjen sender totale tall til hovedkontoret for Microsoft i Europa (hvis de har et main Europa office da) - og dette går igjen videre til Microsoft Inc i USA. Selvfølgelig er det slik....... Endret 6. januar 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 ja men det er ikke slik at de går inn og ser att mr. ola nordmann har kjøpt seg ny pc og har ikke microsoft lisens. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Nei, Gudskjelov............. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 er forskjell på å sende over navn og adresse og å sende over tall for hvor mange som har kjøpt Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Vil du vite mer om lisens trenger du ikke forumet. Finnes andre sider i verden også: nrk.no/lisens Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Hva med tv-kort i dataen a? Kan kontrolløren kreve å ta en titt bak/inni datamaskinen din? Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Hva med tv-kort i dataen a? Kan kontrolløren kreve å ta en titt bak/inni datamaskinen din? Alt som kan motta tv-signaler faller inn under lisensen, så det gjelder ikke bare tv-er men også videospillere og ja, tv-kort. Har selv tv-kort, kjøpt fra komplett. Har ikke sett snurten av noen kontrollører. kommer denne napper jeg bare ut tv-kabelen til pc-en og krysser fingrene for at han ikke er data-kyndig Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Alt som kan motta tv-signaler faller inn under lisensen, så det gjelder ikke bare tv-er men også videospillere og ja, tv-kort. Jeg tror faktisk ikke det. Jeg mener å huske at tv-kort og lisens-spørsmålet var oppe til debatt for noen år siden (3+) og at det da ble besluttet å ikke avgiftsbelaste slike. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 Du må i utgangspunktet betale TV lisens for alle dingser du har som mottar TV signaler, som f.eks TV-kort, mobiltelefoner osv. Men vanlig vis så er dei personane som har slike ting ein del av ein husholdning som alle rede betalar TV lisens. Og det er ikkje Studentar på hyblar med TV-kort i PC`en som er det store sattsingsområdet for kontrollørane akkurat. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 er det ikke pr husstand at det skal være en lisens, uansett, bare det er en liten duppedings som kan motta tv signaler? Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 er det noen her som har eller vet hvor eg kan få tak i et eierskifte skjema Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 www.forbrukerradet.no Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 nei eg finner den ikke Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Til hvilket bruk skal det være? Strøm, boligskifte, bilskifte................? Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 tv lisens altså eier skifte av en parabol tuner som skal føres over på min mor Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Er ikke så sikker på at det finnes noe eget skjema for det.............. Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 skal finnes ? men hvordan kan eg gjøre det for å slippe å betale lisens ?` Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Bare skriv en avtale med mor di om at hun skal betale lisens? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå