Gå til innhold

Spør ekspertene: Hvilken av de to forskjellige kontaktlinsene mine bør jeg bruke til å lese med?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt 1 leselinse i snart 15 år. Etter råd fra optikeren ble linsen plassert på det øye som ble erklært som ikkedominerende av optikeren.Etter en forsøksperiode på en uke, oppdaget jeg at etter å ha lest i en halv time, for så å bruke øynene på lenger avstand, så så jeg ikke klart på den nye avstanden. Det var ikke et tilfredsstillende resultat, f.eks ved bilkjøring. Så jeg byttet linsen over på det dominerende øye. Resultatet var at jeg nå kunne lese, for så å gå over til avstands syn uten problemer.

Jeg har tenkt over hvorfor dette virket bedre og kommet til den konklusjonen at det dominerende øyet vil forsøke å fokusere på den leste teksten, med eller uten linse. Og siden jeg har såkalt gammelmannssyn (stivere linser pga alderen) vil det dominerende øye tvinges til fokus på kort avstand og derfor ikke gå tilbake til avstandsfokus med en gang. Dersom linsen sitter på det dominerende øye, tvinger  ikke det ikkedominerende øye seg til å fokusere på teksten på samme måte. For meg har dette gjort at jeg har opplevd å ha et syn som virker på kort og lang avstand, noe som jeg opplever som å ha fått tilbake det synet jeg hadde før linsene begynte å stivne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...