Clintern Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Hei.. Jeg vil ha Win XP og Win 98 på samma maskin. Hardisken er delt opp i 4 partisjoner: C: WinXP D: Diverse ting for XP E: Win 98 F: Diverse ting for 98 Jeg hadde dette oppsettet en gang tidligere også men da brukte jeg FAT32 i XP og da gikk dette greit. Så gikk jeg over til NTFS og brukte kun XP. Men idag ville jeg legge inn Win98 og kjøre multiboot men jeg vil gjerne fortsette med NTFS i XP. Det gikk ikke så bra Etter det jeg har skjønt så legger Win98 noen systemfiler på C: disken uansett hvilken partisjon man installerer OSet på. I skrivende stund funker XP som den skal men 98 vil ikke startes(multiboot screenen i oppstarten har jeg). Noen som har en løsning på dette problemet?? Endret 1. januar 2004 av Clintern Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Win 98 bruker ikke NTFS filsystem, kun FAT. Lenke til kommentar
Clintern Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Win 98 bruker ikke NTFS filsystem, kun FAT. I know.. Win98 partisjonen er FAT32 men jeg _vil_ ha XP på NTFS og der begynner problemet i og med at 98 må ha disse system/oppstartsfilene på C disken :/ Lenke til kommentar
TCi Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) C: WinXPD: Diverse ting for XP E: Win 98 F: Diverse ting for 98 Heller bytt om rekkefølgen på OS'ene. Sett c: og d: som fat og bruke det til Win'98 og e: og f: til ntfs og Windows XP edit: c: blir brukt av Windows 98 uansett for å starte. Derfor må c: være fat Endret 1. januar 2004 av TCi Lenke til kommentar
Clintern Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 C: WinXPD: Diverse ting for XP E: Win 98 F: Diverse ting for 98 Heller bytt om rekkefølgen på OS'ene. Sett c: og d: som fat og bruke det til Win'98 og e: og f: til ntfs og Windows XP edit: c: blir brukt av Windows 98 uansett for å starte. Derfor må c: være fat Det klarte jeg ikke å tenke ut Lenke til kommentar
TCi Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Også husk at WIn'98 MÅ legges inn først.... Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Du kan muligens løse problemet ved å legg inn BootMagic fra PowerQuest, eller tilsvarende program. (En bootmanager som trikser og mikser litt mer enn den som kommer med w2k/xp). Vet at med bootmagic instalert er det fult mulig å legge inn w98 etter xp. Edit: På den annen side... win98 er gammelt... boot må skje fra en partisjon som ligger innen for de første 2GB av disken. Altså sliter du. (Det er grunnen til at jeg alltid setter av en 100mb stor buffer først på alle hd'ne mine (uansett om de skal brukes til boot eller ikke) hvor jeg kan legge inn en bootmanager.) Det beste du kan gjøre er bruke f.x. partition magic til å flytte xp partisjonene utover på disken, og lage ny w98 partisjon forran. (Bootmagic følger med partition magic.) Husk også at disken yter best på begynelsen. Altså bør partisjoneringen være: hidden: boot buffer C: win98 system FAT32 D: XP system NTFS E: lagring NTFS F: lagring FAT32 Husk også på at du ikke trenger å få stasjonsbokstavene dine føkka opp i XP selv om du legger partisjoner forran det som før var C:. I xp kan du selv velge hvilken bokstav hver partisjon skal ha, uavhengig av rekkefølgen de har på disken. Endret 2. januar 2004 av petterg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå