Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny komfyr, hjelp!

Tillie

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vil først bare si at jeg vet svært lite om det elektriske generelt, har prøvd å Google meg frem til noe men står litt fast. Vi har flyttet inn i en eldre enebolig (vi leier) hvor det er integrert komfyr og platetopp. De hører sammen, så det går kun en felles ledning til en kontakt (20 amper). Problemet er at komfyren ikke er veldig trygg å bruke da håndtaket snart faller av og det blir veldig varmt der man må gripe. Ovnen fulgte med når vi flyttet inn, men i kontrakten står det at utleier ikke har erstatningsplikt dersom hvitevarer ryker. Vi har tittet litt på ovner, men man får jo sjelden en platetopp og komfyr kombo med en kontakt. Vi har funnet en komfyr med 16 amp kontakt og leter etter platetopp. 

Hvordan skal vi få koblet opp begge når vi kun har en 20 amp kurs? Er eneste alternativ å legge ny kurs? Er det i så fall vårt ansvar å betale for eller utleier, med tanke på at man ikke får tak i komfyr som passer til opplegget som er der? 

Kan hende noe av det jeg lurer på sier seg selv for andre, vet som sagt ikke så mye, men prøver å lære :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes fortsatt sett med stekeovn og platetopp med felles kabel, men få butikker har dette. Alle elektrobutikker som selger Beha kan skaffe. Finnes med vanlig keramisk topp og med induksjonstopp.

Men det beste er å få lagt opp egen 16A kurs til stekeovn og bruke eksisterende 20A kurs til platetoppen. Det finnes en nedtrappingsmodul/"problemløser" som gjør at man kan koble sammen moderne topp og stekeovn, men den må monteres av elektriker. Og da er det bedre å bruke elektrikeren til å legge opp ny kurs hvis mulig, og 20A er snaut for moderne topp og stekeovn.

Alle vanlige innbyggingsstekeovner bruker 16A kurs. Alle vanlige platetopper er beregnet for 25A kurs, men kan brukes på 20A. Bl.a. Bosch og Siemens har topper hvor man kan stille inn om man har 20A eller 25A slik at max effekt begrenses for at sikringen ikke skal gå når man setter alt på fullt.

Lenke til kommentar

For meg virker det som at utleier vet at det vil koste 5000 kr å få inn en ny ledning og stikk til sikringsboksen og sikrer seg i alle ender og bauger når komfyren ryker, så må utleier kjøpe ny.

Mitt råd er å flytte ut fortest mulig, eller ta en prat med utleier om de er interessert i å legge inn en ekstra kabel så det er mulig for deg å ha en vanlig komfyr der. I så fall kjøper du en ny komfyr som er DIN, som du tar med deg eller selger til 20% under nypris når du flytter, og setter inn den gamle igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...