Olai Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Jeg tenkte jeg ville ta opp debatten om hva tenker om utreise til Spania i corona perioden. Jeg spør om dette for å høre hva folk tenker om dette, og håper det kan gå fredelig for seg uten at det trenger å bli kjefting. Er nysgjerrig på å høre tankene om dette. Jeg selv er i Spania akkurat nå og vil først bare fortelle litt om det, og hvorfor jeg mener at det er Ok å reise uten skam. Jeg reiste ned når Spania var grønt. Da du skal gå på flyet tar du på deg ansiktsmaske. Fra da av kommer du til å bli godt vandt til den. Her i Spania går du med den over alt. Det eneste stedet du ikke går med den er når du bader og er på din egen eiendom. Når du er i offentligheten, (la oss ta et eksempel i et kjøpesenter) der holder du minst 2 meter avstand i absolutt alle køer. Det står vektere i alle innganger på butikkene og passer på at du tar på Antibac, de står også å teller hvor mange som er i butikken (du får ikke komme inn om det er et viss antall personer i butikken). Alle kler som blir prøvd på dampes og desinfisert. De fleste butikker får du egentlig ikke prøve klær, men det er unntak på noen av de. De står også med temperatur måler i noen matvare butikker. Her er bare noen av tiltakene de har her. I tillegg må jeg sitte i karantene når jeg kommer hjem som gjør at jeg ikke kan smitte noen. Jeg lurer da altså på hvorfor det skal være omtrent en skam å dra til Spania. Det er jo ikke så veldig mye mer smitte vennlig å stå tett oppi hverandre på preikestolen eller å ikke holde 1 meter avstand hjemme i Norge. Så nå vil jeg høre deres meninger om hvorfor det ikke er Ok å dra når det er grønt lys og det til og med er bedre smittevern her. Hilsen meg på 15 år som er nysgjerrig og spent på svar:) Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Det er ingenting å skamme seg over så lenge man følger karantenereglene. Jeg ser for meg at mange av de som klaget på Spania-reisende har benyttet helga til harryhandling i Sverige, som ikke er noe bedre. 1 Lenke til kommentar
Olai Skrevet 26. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2020 frohmage skrev (1 minutt siden): Det er ingenting å skamme seg over så lenge man følger karantenereglene. Jeg ser for meg at mange av de som klaget på Spania-reisende har benyttet helga til harryhandling i Sverige, som ikke er noe bedre. Ja, det er det jeg også føler på. Jeg føler folk legger en skam over på meg og alle da andre som reiser. Så lenge jeg følger alle regler føler jeg ikke at jeg har gjort noe jeg burde skamme meg over. Om det ikke var lov hadde jo Norge ikke åpnet for utreise til Spania, så føler det er noe som folk burde tenke over. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 (endret) Tiltak reduserer, men stopper ikke spredning av smitte. Og om folk ikke følger tiltakene tiktig så har de liten effekt. Og selv i karantene så må du komme deg fra flyet og hjem til karantene... og mange klarer ikke holde en fullstendig karantene. I Spania er det nå mye mere smitte enn i Norge så selv med tiltak så kan man regne med mye større sannsynlighet for å bli smittet der enn i Norge. I Spania vil man også omgås flere folk fra andre land med enda mere smitte enn Spania eller Norge, svensker fx. Mange turister vil også ha mye mer fyll i Spania enn i Norge og vil da glemme alt av smitteverntiltak. Om man ikke har eiendom man må se til i Spania eller har noen viktige hendelser i nær familie der så bør nordmenn ikke reise dit nå. Det er av hensyn til alle de man kan smitte når man kommer tilbake til Norge. Husk at mange har gjort store offer for å stoppe spredningen og da er det veldig egoistisk å prioritere sydentur over å verne om de som risikerer å dø. Endret 26. juli 2020 av robertaas 1 Lenke til kommentar
Olai Skrevet 26. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2020 robertaas skrev (16 minutter siden): Tiltak reduserer, men stopper ikke spredning av smitte. Og om folk ikke følger tiltakene tiktig så har de liten effekt. Og selv i karantene så må du komme deg fra flyet og hjem til karantene... og mange klarer ikke holde en fullstendig karantene. I Spania er det nå mye mere smitte enn i Norge så selv med tiltak så kan man regne med mye større sannsynlighet for å bli smittet der enn i Norge. I Spania vil man også omgås flere folk fra andre land med enda mere smitte enn Spania eller Norge, svensker fx. Mange turister vil også ha mye mer fyll i Spania enn i Norge og vil da glemme alt av smitteverntiltak. Om man ikke har eiendom man må se til i Spania eller har noen viktige hendelser i nær familie der så bør nordmenn ikke reise dit nå. Det er av hensyn til alle de man kan smitte når man kommer tilbake til Norge. Husk at mange har gjort store offer for å stoppe spredningen og da er det veldig egoistisk å prioritere sydentur over å verne om de som risikerer å dø. Det å komme seg fra flyet og hjem skal jo i utgangspunktet ikke være et problem, mange tar bilen sin hjem og da er det greit. Det burde være gjennomtenkt med tanke på at man ikke skal ta kollektivtransport. Men selv om det er mye smitte i Spania er de absolutt fleste her flinke på å holde 2 meter avstand. Det er folk som følger med på det også. I Norge har vi også åpnet for mange steder i Sverige, så det kan jo igjen bli et problem hjemme også. Men personlig som jeg har hørt er de fleste som har vært på reise som har fått karantene flinke på å opprettholde den. De fleste poster på sosiale medier at de er her, så antar at de som har karantene vil holde seg inne for de i nærområde vil jo eventuelt merke om de ikke opprettholder karantenen. Det er ihvertfall mine tanker:) Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Selv om myndighetene i Norge har definert noe som et "grønt" land betyr det ikke at det er et fornuftig land å reise til i disse tider. Hadde heller reist til f. eks Thailand hvis jeg følte behov for "sydentur" nå, forvent å bli testet ved ankomst og medregn litt ekstra tid med 2 uker på karantenehotell. Er en grunn til at de har bedre kontroll på dette i flere asiatiske land, de tar dette seriøst og tar i bruk tiltak som virker. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Høres ut som en trivelig ferie... Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Allinuse skrev (14 minutter siden): Selv om myndighetene i Norge har definert noe som et "grønt" land betyr det ikke at det er et fornuftig land å reise til i disse tider. Hadde heller reist til f. eks Thailand hvis jeg følte behov for "sydentur" nå, forvent å bli testet ved ankomst og medregn litt ekstra tid med 2 uker på karantenehotell. Er en grunn til at de har bedre kontroll på dette i flere asiatiske land, de tar dette seriøst og tar i bruk tiltak som virker. Når det er grønt kan også de komme hit, lurer på hvordan de kan verifisere de svenske som kommer hit er ifra. Absurditeten lenge leve, globalisme og eu har blitt en religion der liv og helse må vike Lenke til kommentar
Allinuse Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 freddy85 skrev (Akkurat nå): Når det er grønt kan også de komme hit, lurer på hvordan de kan verifisere de svenske som kommer hit er ifra. Absurditeten lenge leve, globalisme og eu har blitt en religion der liv og helse må vike Det viktigste er jo at Erna får seg en godt betalt internasjonal stilling når hun er ferdig som statsminister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå