Gjest 3a70e...8bf Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 I går leverte jeg inn oppsigelsen min i en bedrift jeg har jobbet i i ett år. Sjefen her har ofte snakket dritt om tidligere ansatte samt gått grundig gjennom hvorfor de ikke jobber hos henne lenger (brudd på taushetsplikt, men også ren og skjær løgn). Da vi bor på en liten plass vet jeg hvem disse personene er, og derfor vet jeg at det hun har sagt er langt ifra sannheten. Da hun har sluttet å snakke med meg de siste tre ukene vet jeg at hun også kommer til å snakke nedsettende om meg. Jeg er da redd for at dette vil gå utover mitt rykte og kan ha en innvirkning på meg når jeg skal i gang og søke jobber igjen. Jeg vil sannsynligvis ikke kunne bevise denne drittslengingen, med mindre nye ansatte kommer til meg og gir beskjed. Selv da kan det være vanskelig å bevise det. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Ps: Det er snakk om et enkeltpersonsforetak der jeg har vært eneste ansatt. Det er derfor ingen verneombud eller tillitsvalgt å henvende seg til. Anonymous poster hash: 3a70e...8bf Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Liten plass, så ryktet om henne går vel, så da vet vel de fleste ståa? 2 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Gjest 3a70e...8bf skrev (24 minutter siden): Er det noe jeg kan gjøre med dette? Anonymous poster hash: 3a70e...8bf En advokat vil anse det som injuriesak og kan sikkert bistå. Ærekrenkelser, senere avkriminalisert med virkning i 2015 kan imidlertid gi grunnlag for erstatningsansvar jf. lov om skadeserstatning § 3-6 a. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Ta kontakt selv? Si at du har bemerket deg kommentarer om tidligere ansatte som du finner usannsynlig at er sanne og at du ønsker at dette ikke skjer etter at du har forlatt jobben? Og gi tydelig beskjed at om du får høre noe slikt vill du gå juridisk til verks? Ofte er det nok å bare snakke direkte til noen, en trenger ikke dra inn hele kavaleriet. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Be alle du kjenner som jobber der om å ha på avlyttingsapp på telefonen når de er rundt ho. Bevis er ikke dumt. Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Hvis du har tenkt til å søke dagpenger så må du regne med at du får en 12 ukers sanksjon, som betyr at du ikke mottar dagpenger de første 12 ukene etter at du får innvilget dagpenger. Hvis du får en sanksjon så husk å sende meldekort også i sanksjonsperioden. Lenke til kommentar
vara Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 1 hour ago, Taurean said: Be alle du kjenner som jobber der om å ha på avlyttingsapp på telefonen når de er rundt ho. Bevis er ikke dumt. Fin måte å bli oppsagt 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 vara skrev (42 minutter siden): Fin måte å bli oppsagt Gjest 3a70e...8bf skrev (4 timer siden): I går leverte jeg inn oppsigelsen Hvordan skal det kunne oppdages at man har på en avlyttingsapp? Lenke til kommentar
vara Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 2 hours ago, Taurean said: Be alle du kjenner som jobber der Forferdelig idé for dem som fremdeles jobber der å delta. Du blir ikke øyeblikkelig sagt opp hvis det blir oppdaget men det er brudd på lojalitetsplikten og kan være en av grunnene til en mulig oppsigelse.https://rett24.no/articles/-skjult-lydopptak-er-ofte-illojalt#:~:text=Å ta skjulte opptak av,etter norsk rett i dag. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 vara skrev (39 minutter siden): Forferdelig idé for dem som fremdeles jobber der å delta. Du blir ikke øyeblikkelig sagt opp hvis det blir oppdaget men det er brudd på lojalitetsplikten og kan være en av grunnene til en mulig oppsigelse.https://rett24.no/articles/-skjult-lydopptak-er-ofte-illojalt#:~:text=Å ta skjulte opptak av,etter norsk rett i dag. Det er brudd på lojalitetsplikten å spre stigmatisering om andre også, særlig fra en maktposisjon. Og hva skal man gjøre? Noe må man jo gjøre for å få slutt på det. Lenke til kommentar
Gjest 3a70e...8bf Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 Rawls skrev (15 timer siden): Hvis du har tenkt til å søke dagpenger så må du regne med at du får en 12 ukers sanksjon, som betyr at du ikke mottar dagpenger de første 12 ukene etter at du får innvilget dagpenger. Hvis du får en sanksjon så husk å sende meldekort også i sanksjonsperioden. Dette er utenfor spørsmålet mitt og er uansett ikke en bekymring da jeg er økonomisk sikret. Men takk for tips. Anonymous poster hash: 3a70e...8bf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 Taurean skrev (16 timer siden): Be alle du kjenner som jobber der om å ha på avlyttingsapp på telefonen når de er rundt ho. Bevis er ikke dumt. Totalitær overvåking hjelper ingen. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 Ettersom jeg en gang hadde et lignende problem med en tidligere arbeidsgiver som var litt sånn som ts beskriver og en ny arbeidsgiver som ville ringe rundt til referanser så vil jeg bare komme med et generelt tips som ikke berører jussen; Jeg ringte vedkommende på forhånd for å føle ut hvordan han forholdt seg til meg. Sørget for å ha en hyggelig samtale og informerte om situasjonen. Snakket litt om den tidligere jobben og jeg hintet frempå at han bare måtte ringe om det brant på jobb en gang og han trengte folk en helg. Planen min var å gi han en følelse av at han kunne "bruke" meg. Dette ham i en situasjon der han følte han hadde kontroll og var happy med vår relasjon. Jeg vet at han ble dritsur på meg når jeg slutta, siden vi hadde så mye jobb, så jeg var litt bekymret for at han skulle "ta hevn" ved å svartmale meg. Han snakket uansett fint om meg og jeg fikk jobben. Så kort sagt tenker jeg at du ikke skal legge så mye tanker i dette før du søker på en konkret jobb. De denne personen snakker med kjenner denne antagelig og tar det den sier med en klype salt. Jeg ville derfor ikke tenkt så mye på det før en evt søkersituasjon som beskrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå