nor.jorgen Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 To gode artikler om teamet: https://www.jusstorget.no/kjaeledyr-i-leiligheter/ http://norskhuskattforening.net/KATTESEMINAR 17 -19 APRIL 2009 - KATT I BORETTSLAG - Bodil Eikeset.pdf Som styreleder i et eget borettslag var dyrehold et det vanligste tingene som jeg fikk spørsmål om fra meglere og også en del potensielle kjøpere som ringte direkte til meg. Borettslaget hadde en del kompliserte rutiner på dette området. Dyrehold var i utgangspunkt forbudt (ja, brudd på borettslagsloven), men kunne godtas etter søknad og etter høringsrunde i oppgangen. Jeg var ikke kjent med at styret hadde nektet hundehold selv etter negativ høringsrunde. Formelt sett kunne jeg likevel ikke si til potensielle kjøpere at vi ville godkjenne hunden deres, men understreket deres gode rettigheter til det. Det var likevel ikke nok for for flere kjøpere og som dermed trakk seg fra kjøpsprosessen/budrunde. Siden vår praksis hadde en klar negativ effekt på boligverdien, fikk styret etter hvert med på å endre vedtektene til å tillatte hundehold uten søknad. Vedtektene sier i stedet noe om at hundehold må ikke være til ulempe/sjenanse for naboer. Det er som er beboerenes vanligste bekymring, masse bjeffing etc, er noe som borettslagsloven allerede gir beskyttelse mot og mulighet for styret å bekjempe. Borettslaget bør i stedet skille mellom håndheving av dyr i leiligheten og på fellesområdene. F.eks. vedtok vi forbud mot lufting av dyr på borettslags fellesområder og at hunder skal alltid være i bånd på vei ut eller gjennom borettslaget. Det vil også være i borettslagets interesse å ha ha regler som klart ikke er i strid med borettslagsloven! Dere kan selv skrive en godt begrunnet sak til generalforsamlingen med forslag om endring av vedtektene. Når det nærmer seg innkalling til årsmåte/generalforsamling vil styret måtte sette en frist for innsending av saker til generalforsamling og da kan dere sende inn et slik sak. (Kan strengt tatt sendes inn til styret når som helst, de er pliktig til å ta med saken på saksliste, men de kan skrive en egen innstilling/forslag). Lenke til kommentar
frisk_frosk Skrevet 26. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2020 nor.jorgen skrev (28 minutter siden): To gode artikler om teamet: https://www.jusstorget.no/kjaeledyr-i-leiligheter/ http://norskhuskattforening.net/KATTESEMINAR 17 -19 APRIL 2009 - KATT I BORETTSLAG - Bodil Eikeset.pdf Som styreleder i et eget borettslag var dyrehold et det vanligste tingene som jeg fikk spørsmål om fra meglere og også en del potensielle kjøpere som ringte direkte til meg. Borettslaget hadde en del kompliserte rutiner på dette området. Dyrehold var i utgangspunkt forbudt (ja, brudd på borettslagsloven), men kunne godtas etter søknad og etter høringsrunde i oppgangen. Jeg var ikke kjent med at styret hadde nektet hundehold selv etter negativ høringsrunde. Formelt sett kunne jeg likevel ikke si til potensielle kjøpere at vi ville godkjenne hunden deres, men understreket deres gode rettigheter til det. Det var likevel ikke nok for for flere kjøpere og som dermed trakk seg fra kjøpsprosessen/budrunde. Siden vår praksis hadde en klar negativ effekt på boligverdien, fikk styret etter hvert med på å endre vedtektene til å tillatte hundehold uten søknad. Vedtektene sier i stedet noe om at hundehold må ikke være til ulempe/sjenanse for naboer. Det er som er beboerenes vanligste bekymring, masse bjeffing etc, er noe som borettslagsloven allerede gir beskyttelse mot og mulighet for styret å bekjempe. Borettslaget bør i stedet skille mellom håndheving av dyr i leiligheten og på fellesområdene. F.eks. vedtok vi forbud mot lufting av dyr på borettslags fellesområder og at hunder skal alltid være i bånd på vei ut eller gjennom borettslaget. Det vil også være i borettslagets interesse å ha ha regler som klart ikke er i strid med borettslagsloven! Dere kan selv skrive en godt begrunnet sak til generalforsamlingen med forslag om endring av vedtektene. Når det nærmer seg innkalling til årsmåte/generalforsamling vil styret måtte sette en frist for innsending av saker til generalforsamling og da kan dere sende inn et slik sak. (Kan strengt tatt sendes inn til styret når som helst, de er pliktig til å ta med saken på saksliste, men de kan skrive en egen innstilling/forslag). Takk for informasjon! Vi skal absolutt få dette på agendaen på neste generalforsamling. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 (endret) On 7/25/2020 at 11:57 AM, frisk_frosk said: Det er flere grunner til hvorfor vi ønsker å anskaffe hund. Et av de er et psykososialt behov. Vi har selvsagt ikke lagt frem erklæring før nå da vi ikke visste at det var behov for det før vi ble informert. ? Vi er begge oppvokst med hund og er godt kjent med trening og sosialisering av hund. Hunderasen det er snakk om er Staffordshire terrier. Vi har også nøye valgt ut en oppdretter som kun avler på rolige individer. Vi kjenner rasen godt og vet at rasen vil passe godt inn her. Det blir ikke noe tissing inne når hunden er voksen og den skal heller ikke springe ned noen. Ikke blir det gauling og gneldring heller... Vi bor 5 meter fra utgangsdøren og hunden skal selvsagt være i bånd/evt bæres (grunnet trapp). Vi ønsker også å ha med hunden på jobb på dagtid. Staffordshire terrier byttet senere navn til amerikansk Staffordshire terrier.. Du mener kanskje Staffordshire bull terrier? Gratulerer så mye hvis du fant en seriøs og god oppdretter, de er det ikke så mange av. Husk uansett utfall å sende forslag om endring av vedtekter slik at tåpelige dyreforbud kan elimineres. Selv flyttet jeg inn i leilighet med staff, jeg sendte styret en orientering slik at de visste om det. Jeg poengterte at jeg hadde gode grunner til å ha dyr og sørget for at det var krystallklart at jeg ikke på noen måte søkte om å ha dyr. Endret 27. juli 2020 av Snylter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå