Redaksjonen. Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 Denne norsk-svenske elbåten satser på rekkevidde – ikke på fart [Ekstra] Lenke til kommentar
Johosianna Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 (endret) pilotbåt: losbåt eller helst slepebåt? Endret 23. juli 2020 av Johosianna Lenke til kommentar
JUL Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 Hva er det med batteriet som gjør at det blir så vanvittig dyrt? 350 000 for 40 kwh. Da kan man jo kjøpe en ny Nissan Leaf ta ut batteriet, vrake bilen og fremdeles ha penger igjen. Lenke til kommentar
Inge Bakke Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 Det må ikke være litiumbatterier. I denne båten kommer du langt med blybatterier, og da blir det en helt annen pris. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 Redusere hastigheten for å minke drivstofforbruket. Dette kan man jo gjøre med stort sett alle ikke-planende båter. Eller biler for den saks skyld. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 (endret) JUL skrev (På 23.7.2020 den 16.12): Hva er det med batteriet som gjør at det blir så vanvittig dyrt? 350 000 for 40 kwh. Da kan man jo kjøpe en ny Nissan Leaf ta ut batteriet, vrake bilen og fremdeles ha penger igjen. Ser vi på prisen Tesla tar for sine Semi batteri får du ca 2 tonn batteri for den prisen => ca 360 kWt Dette medfører at Du kan kjøre i 40 knop på veg i 8 timer med denne «applikasjonen» (se bildet under), ja og så 5 timer på sjø eller vatn med et uttak på 100 hp (72 kW). Bavaria boate startet med å produsere seglbåter i serier på 2 000. Det dette medførte var et fall i pris på over 50 % og en høynet kvalitet i forhold til svensk båtproduksjon => Svenskene var borte dagen etterpå. Får dei inn gode 2 000 forhåndsbestillinger er det jo bare å starte båtbygging. Det er en markedsundersøkelse i seg selv, som er reell. Produktet fritidsbåt har jo vært for dårlig siden krigen. Dog er stoda, logistikk og muligheter for å nytte eksisterendes ladestruktur, matbutikker og servicefaseliteter greit å kunne ta med seg. Bare se på hvor mykje mer bobilistene bruker det dei har, her er synergieffekter man kan høste og bruke som salgsargument. Komm an litt MOT....... ref, gå til «båtene blir lite brukt», ca 11 minutter ut i : https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-soerlandet/201307/DKSL99071513/avspiller Markedet må være villig til å klarere behov, ikke uøkonomiske batteri-drømmerier. Det er jo lov å bruke eksisterende kunnskap selv om det er lavteknologi; om man skal ut i markedet å hente penger. For den saks skuld; bruk en GSM telefon, utviklet i Norge for å slå av en prat..... Og kunne vært noe man lærte å bruke på BI og NHH, 2 vekttal i første semester, Da det langt fra er en selvfølge at man kan det fra før (er god nok). Joda, T^3 (Ting Tar Tid) her noe 19 år gammele skriblerier: the MOV TyskbbbFinw97.pdf Har Du en båt og vil lage den om til hybrid så gjør følgende: PowerWall fra Tesla, en brukt el-motor, frekvensomformer, tannreim, to reimjul og en strammer til det. Så litt glassfiber, 2 slisser med stål, poleuretan skumm og en 5 liter vinylester. Vil Du ta det litt lenger: Ring en elektriker og bruk motor med permanentmagneter (en gammel bussdynamo går også) og få ladefunksjon osv, osv. Eller Du kan starte en matblogg, om det er Deres fokus: https://www.tu.no/artikler/mot-grillekspert-leif-tore-som-til-og-med-baker-brod-pa-grillen/494864 Endret 25. juli 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå