Gå til innhold

12 pin connector for RTX 3080 Ampere

Snicker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en eldre PSU Corsair 750W HX som jeg kjøpte i 2009. Den har modul løsning for kablene. Og har fungert strålende. Noen som vet om det er mulig å anskaffe 12pins connector kabel til denne for kommende RTX 3080 Ampere kort? Eventuelt ny PSU med 12 pins connector?

Ser at jeg har drop i 12v når jeg kjører GTX 1080 i gaming på kortet i dag, (Ligger på 12,3v i desktop men faller til 12,0 ved gaming) er det normalt eller er det kanskje på tide med ny PSU uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen strømforsyning til salgs som kommer med en 12-pin, så hvis det blir nødvendig for nye kort kan du være sikker på at det følger med en adapter i eska.

Angående fallet i spenning, måler du det med multimeter, eller er det en eller annen sensor i HWMonitor eller HWiNFO? For programvareavlesninger av spenning er typisk på bærtur. Både 12.3V og 12.0V er innenfor ATX12V-spesifikasjonen, men det er langt unna hvor bra de første HX750-modellene var på 12V-regulering.

Uansett er det kanskje på tide å vurdere en ny strømforsyning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Nedre grense på +12V er 11,4V. Et fall på 0,3V er ingenting.

Mener du 2x8pin kanskje?

Takk for info. Merker at jeg får artifacts på skjermen når jeg kjører grafikktunge spill en stund. Så noe er det. Temp virker ok. 80-85grader på GPU. ca 70grader på CPU. Nei, de nye RTX 3080 kortene skal visst kreve 12 pins kontakt. Funker ikke med 2 x 8 pins.

Noreng : Bruker GPU-Z å ser på PCIe slot voltage og 8-pin Voltage.

Endret av Snicker
Lenke til kommentar

NVIDIA har ganske gode sensorer for spenning bakt inn i kortet, så det er nok riktig. 300 mV fall ved last er godt innenfor spesifikasjonene til ATX, men det er også noe nærmere 5 ganger så mye som tester av den PSUen viste da den var ny. Da tipper jeg rippel også har økt tilsvarende, og sannsynligvis utenfor ATX12V sin 120mV spesifikasjon nå.

Om du får artifakter i spill når du kjører lenge kan det enten være VRAM på skjermkortet som begynner å feile, eller så er det for mye rippel (som så forårsaker feil).

Start med å bytte ut strømforsyningen, om skjermkortet fortsatt viser feil kan du sende det inn på reklamasjon (5 år fra kjøpsdato i Norge)

• Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (2 timer siden):

Om du får artifakter i spill når du kjører lenge kan det enten være VRAM på skjermkortet som begynner å feile, eller så er det for mye rippel (som så forårsaker feil).

Start med å bytte ut strømforsyningen...

Takk Noreng for utfyllende info. Det som er artig er hvis jeg kjører GPUen i silent mode. Da når den temp på 90grader. Da klokker den 1733Mhz da får jeg ikke artifact. Men kjører jeg 'standard' holder den 80grader og klokker på 1835Mhz.Da får jeg artifacts.  (Og en sjelden gang gamecrash) Så mistenker at den ikke får nok strøm levert. Bruker Gigabyte sitt eget OC program.

HW: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming

Sedsberg, ja en får nok bare vente å se. Får klare meg med dagens PSU til 3080 kommer.

Endret av Snicker
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Av erfaring tror jeg heller det er skjermkortet. Prøv å klokke ned bare minnet f.eks.

Det ligger på 10010Mhz både på Silent og Standard. Men kan prøve. Noen ide hva jeg burde sette det til?

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke hva mitt 1080 feilet på, men kankskje prøve 500MHz under stock? Jeg fikk veldig fort artefacts både ved GPU og minneoverklokking. Tidligere har jeg erfart at PSU ofte får hele maskinen til å enten fryse eller crashe. Ikke bare skjermkortet. Ganske likt som når systemminnet feiler.

Edit: Men en 11 år gammel PSU kan sikkert være fornuftig å bytte uansett hvis du skal tyne den med et 3080. Men kanskje vente til det blir bekrefta at den ikke kommer med propit... prorpi... pr... ny kabelstandard.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...