Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Kilde? Altså en avsluttet sak som konkluderte i at Tesla/Musk gikk til falske anklager mot denne personen. 

Du, jeg gidder ikke å bruke masse tid bare fordi du som vanlig ikke gidder å finne ut noe selv og bare siterer et helt innlegg og gaper ut KILDER?

Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Om det ikke finnes er det jo du nå som driver med løgner, ikke Tesla/Musk. 

I følge Espen så er det sånn at om en person lurer penger fra investorer ved å komme med usannheter så kan det ikke kalles løgn med mindre du kan bevise 100% at den personen ikke trodde på det selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (45 minutter siden):

 

Nei det kan du ikke. 

Sitat

Jo jeg kan si det er løgn, fordi det er teoretisk umulig. Definisjonen til Nivå 5 autonomi gjør selvkjøring på SD sensorer lokalt umulig å løse. Man skal kunne kjøre gjennom regn, snø og tåke, i alle situasjoner - på alle veier.  En CMOS sensor kan ikke se i slike tilfeller, noe som automatisk diskvalifiserer den fremgangsmåten i å noen sinne havne på nivå 5 autonomi. 

Bevis det med empiri og data. 

 

Sitat

Poenget til Elon med å si slike ting, er å lure den vanlige mannen i gata. Så kjapt en ekspert i emnet sier noe imot Elon, så hopper han direkte i personangrep uten å forsvare sine uttalelser med faktiske forklaringer og argumenter i hvorfor han har rett. Hvorfor gjør han dette? Fordi han vet de andre har rett og han kan ikke vinne en slik saklig diskusjon, så for å beskytte hans eneste fokus - aksjepris, så vet han hvordan man manipulerer en gjeng med sauer som ser på han som Messias. Si at den andre personen tar feil, og at han/hun er en idiot. 

Bevis det, det er du som kommer med slike ting og ikke beviser eller argumenterer. 

Sitat

Kjøtthuene av noen Teslemmings hopper på saken og angriper personen det er snakk om direkte. Du er klar over at mange av dem som har snakket imot Elon med verdighet og dybde med gode argumenter i hvorfor han tar feil har fått dødstrusler fra kjøtthuene? Elon er en flink markedsøkonom med god forståelse for psykologi, og han bruker kjøtthuene mot de som taler imot han, da han vet at de ikke orker 1,000 meldinger dagen fra en kult, med dødstrusler attpåtil som en bonus. 

Forhold deg til reglemanget og hold deg saklig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Du, jeg gidder ikke å bruke masse tid bare fordi du som vanlig ikke gidder å finne ut noe selv og bare siterer et helt innlegg og gaper ut KILDER?

I følge Espen så er det sånn at om en person lurer penger fra investorer ved å komme med usannheter så kan det ikke kalles løgn med mindre du kan bevise 100% at den personen ikke trodde på det selv.

Samme regla som vanlig ja. Rapportert for løgnaktige påstander. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ehm nei? Model 3 141 Wh/km, taycan 150. evt 188 og 203. Altså 6-8% høyere forbruk. Og det er en bil til dobbel pris?

Dobbel pris pga andre ting enn batterier og elmotorer. Den veier også en god del mer, så effektiviteten på drivverk er stort sett tilsvarende. 

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Full Self Driving..... 

“I remain confident that we will have the basic functionality for level five autonomy complete this year,” he said. “I think there are no fundamental challenges remaining for level five autonomy.”

Jo! Han har sagt at dagens løsninger skal fungere i alle forhold! Det er jo det definisjonen av "level five autonomy" betyr!

Ok, hadde ikke fått med meg den uttalelsen. Personlig tror jeg ikke kjøring i absolutt alle forhold er helt oppnåelig med dagens HW. Du kan komme ganske nært, men kjøring i snøstorm er svært vanskelig, selv for et menneske. Noen ganger er beste løsning bare å parkere.

Men her kommer det også litt an på hva man legger i begrepet nivå 5. Ser nivå 5 er noen steder definert som "steering wheel optional". Det tror jeg Tesla kan oppnå med dagens sensorer. Det er bare det at bilen vil parkere seg selv og nekte å kjøre videre tidligere enn det noen mennesker ville gjøre.

6 minutes ago, oophus3do said:

Hvordan bruker man denne erfaringsgrunnlaget hos fremgangsmåten til Tesla og FSD? 

Hvordan gjøres dette? HW3 hacks har vist at de har lastet opp totalt sett noen få sekunder med CMOS data iløpet av ei måned. Dette vil være et uferdig datasett og ikke noe man kan trene en komplett løsning på. Du kan f.eks ikke kjøre en simulasjon på dette og mimikere måten en Tesla ville justert seg på. Denne dataen blir kun brukt for typisk "pixel recognition" trening. Litt mer avansert form for captcha data og trening på bilder. 

Så igjen, så må du bevise at fremgangsmåten Tesla har utnyttet ville fungert helt opp til nivå 5 autonomi. Ingenting av det du sier stemmer overrens med hva man vet Tesla gjør for å løse problemet. De ønsket å løse problemet lokalt, med lokal prosessering, med en sensor-suite som lagger og har dårlig oppløsning. 

Tesla velger ut de riktige bildene og videoene å laste opp. Og der har de da definert hva bilen skal se etter for å laste opp. Tesla trenger ikke tusenvis av timer med erfaringsdata på å kjøre rett frem på motorvei. De trenger bare de 3 minuttene der det er en elg som løper frem og tilbake. Altså da legger man inn en trigger på at det er noe ukjent i veibanen, og alle situasjoner der triggeren blir utløst sendes inn. Det hender f.eks at collision warning aktiveres på min bil - det ville overraske meg om dette ikke sendes inn. 

6 minutes ago, oophus3do said:Feil. Det vil ta kort tid å nå 99% løsning. Det er de siste 1% som er "Corner-cases" og som er typisk umulig å trenes på, rett og slett fordi de foregår så skjeldent. Veltede lastebiler på motorveien er et typisk case man ikke får trent på. Det samme med unger som løper ut i veien etter en fotball. Det er de siste 1% tilfellene som er dødelige, og de vil ta betydelig lengre tid å trene på, enn resterende normale turer uten at ting skjer. 

Hvordan trener Tesla på slike corner cases? Jo de er avhengig av ulykker. Det er først da de laster opp det komplette datasettet for å trene på den. Så hver gang en unge løper ut og blir drept av en bil med AP og data-logging påslått, så vil Tesla bli litt bedre på slike situasjoner. Gjenta for millionervis av skjeldne "corner cases" og du har måten Tesla skal løse autonomi på. 

Er det rart 53 land har signert måten å utvikle autonomi på? Når selv USA velger å kjøre en testpriode for samme fremgangsmåte mot sitt barn Teslas fremgangsmåte, så burde det si sitt. 

Når autopiloten er like god som en menneske, så er den kanskje på 99,99%. For å være ti ganger bedre enn et menneske, så må den komme seg opp til 99,999%.

Jo flere biler som ser etter slike corner cases, jo mer data får man på dette, og jo enklere er det å programmere inn. Og det er ikke slik at det å samle inn slik data er dødelig. Når har nok Tesla allerede en ganske betydelig erfaringsdatabase på slike hendelser, men det vil fortsette å være en sjåfør i lang tid, og da kan man forvente at sjåføren vil stoppe bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Complexity said:

Når man cruiser så brukes jo motoren fremme som ikke har girkasse, så eneste fordelen med girkasse når det gjelder rekkevidde er jo at den har clutch som frikobler den helt.

Dette blir nok dyrt å holde vedlike etterhvert..

Beklager men dette blir for tullete. Frikobling er også nødvendig for å minske tap  men man trenger ikke girkasse for det. Girkasse er helt nødvendig for å minske tapene i høy fart. Forklar gjerne hvorfor girkassen skal bli dyr å vedlikeholde etterhvert.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Jeg er utdannet innenfor det å bruke slike systemer uten at jeg er utvikler for dem. Men jeg må holde meg oppdatert pga jobben. 

Om du syns det jeg sier virker til å være ekstreme påstander, så kan du jo heller spørre, så skal jeg så godt jeg kan prøve å forklare? 

Kan du utdype? Hvilken jobb og hvilken utdanning? Jeg har spurt deg mange ganger.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tja, plaid skal jo komme i Q4 eller noe slikt. Blir nok langt ut i 2021. Men S og X skal nok oppdateres. Viktige modeller det også. Når det skjer er heller usikkert.

 

Ellers skal vell Tesla ha battery day i september, og da blir nok deres rekkevidde estimater justert for neste år også. 

Noe annet ville være rart ja. TM3 og Y erstatter tross alt ikke disse større bilene, men selger selvsagt mer pga prisklassen.

Tesla bør helst komme med noe litt banebrytene for S og X om de skal få gode salg. Høyere priser og konkurranse gjør salg nå mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Kilde? Altså en avsluttet sak som konkluderte i at Tesla/Musk gikk til falske anklager mot denne personen. 

Søk opp Security Manager Gouthro deposition, så får du bevis. Enten i form av et script du kan lese, eller videoen. Dog disse linkene blir fjernet at Tesla hele tiden av åpenbare grunner. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (Akkurat nå):

Noe annet ville være rart ja. TM3 og Y erstatter tross alt ikke disse større bilene, men selger selvsagt mer pga prisklassen.

Tesla bør helst komme med noe litt banebrytene for S og X om de skal få gode salg. Høyere priser og konkurranse gjør salg nå mye vanskeligere.

Helt enig, jeg går ikke tilbake til S før det gjøres store endringer. Model 3/Y er langt bedre kjøp slik jeg ser det i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Søk opp Security Manager Gouthro deposition, så får du bevis. Enten i form av et script du kan lese, eller videoen. Dog disse linkene blir fjernet at Tesla hele tiden av åpenbare grunner. 

Nei, det kalles påstander. Som vanlig. Jeg vill se en ferdig sak der det er konkludert med at dette er sannheten. Det fant jeg ikke med å google det du sa. Så igjen, kilder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (3 minutter siden):

Og her krangler dere som busten står, mens TSLA er på vei til månen?
 

Good riddance! 

Samme gamle altså :) Har jo vært slik siden 2012. Og gjenngangerne(fortsatt i denne tråden..) har jo kommet med konkurs påstander siden, men alt har gått andre veien. Gir seg ikke :)Og stadig nye emner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Samme gamle altså :) Har jo vært slik siden 2012. Og gjenngangerne(fortsatt i denne tråden..) har jo kommet med konkurs påstander siden, men alt har gått andre veien. Gir seg ikke :)Og stadig nye emner!

Latterlig :)

De kan komme tilbake om 10 år å ta seg et google søk "most valuable companies in the world" å se hvordan det ligger an for Tesla

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Bevis det med empiri og data.

Tesla har ikke autonomi på nivå 5. Er det empiri og data nok? Vi skulle sett smart summon med en bil på tvers av kontinentet for en stund siden, og 1 millioner robotaxier nå i år. 

Forklar meg hvordan jeg skal bevise at et kamera ikke kan se igjennom tåke? Skal du se video av tåke? 
Eller skal jeg forklare noe du allerede vet angående snø som dekker over sensorene, og dermed gjør dem ubrukelige? 

Hva slags type empiri og data trenger du? Det faktum at Elon brukte lagret SD-Kart (trur ikke det var HD) på autonomy day for å lure investorer? 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Men det var jo ikke saken som ble kommentert på. Det som ble kommentert var feil, og det var det jeg påpekte. 

 

Jeg skrev også at om du kalkulerer forskjeller i vekt, så vil du stort sett se at de er rimelig like for effektivitet på drivverket. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...