Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Salvesen. said:

Ellers skal vell Tesla ha battery day i september, og da blir nok deres rekkevidde estimater justert for neste år også. 

Jeg følger ingen bilprodusenter så jeg vet ikke. Er "temadager" for spesielt interesserte noe bransjen driver med eller er dette spesifikt for Tesla (og Apple)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (Akkurat nå):

Jeg følger ingen bilprodusenter så jeg vet ikke. Er "temadager" for spesielt interesserte noe bransjen driver med eller er dette spesifikt for Tesla (og Apple)?

Vet ikke hva andre driver på med, men Tesla har jo hatt noen slike. Der de går igjennom ting. Mens de "andre" kaster ut prototyper med ditt og datt har gjerne Tesla slike unveilings. De gjør vell stort sett alt på andre måter enn normalen, med stor suksess. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Om de tror på det selv så er de gjerne psykotiske. De er ikke løgnere - de er syke. De klarer ikke å skille på virkelighet og fantasi.

Så Elon er psykotisk? Eller trur han på det selv når han sier at han skal løse MS, eller autonomi nivå 5 på dagens (2016) HW og sensor suite? Når folk i bransjen kommer med kritikk, så svarer ikke Elon tilbake - han sier dem er idioter - stort sett. 

Så alternativet er at han villeder og lyver, eller at han er en psykotisk lystløgner? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, plaid skal jo komme i Q4 eller noe slikt. Blir nok langt ut i 2021. Men S og X skal nok oppdateres. Viktige modeller det også. Når det skjer er heller usikkert.

 

Ellers skal vell Tesla ha battery day i september, og da blir nok deres rekkevidde estimater justert for neste år også. 

Spennende å se om plaid er en versjon av model S. Jeg tror Model S bare ble brukt som "mule" for å teste plaid drivlinjen som er 3 motors etter det jeg har forstått.

VAG har lansert e-tron S som har 3 motorer.

Spennende tider vi lever i, performance biler ender vel med 4 motorer etterhvert tenker jeg, så man får ekte torque vectoring i begge ender. 

Er ingen andre biler som har klart å levere like lang rekkevidde pr KWh som Tesla, så jeg tror det når jeg ser bilene til konkurrentene på veien, og Bjørn Nyland får testet dem fra Kløfta og nordover :)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Så Elon er psykotisk? Eller trur han på det selv når han sier at han skal løse MS, eller autonomi nivå 5 på dagens (2016) HW og sensor suite? Når folk i bransjen kommer med kritikk, så svarer ikke Elon tilbake - han sier dem er idioter - stort sett. 

Så alternativet er at han villeder og lyver, eller at han er en psykotisk lystløgner? 

Du kan jo ikke si det er løgn, for det har ikke skjedd enda. Det er verken bevist eller motbevist...

 

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, oophus3do said:

Så Elon er psykotisk? Eller trur han på det selv når han sier at han skal løse MS, eller autonomi nivå 5 på dagens (2016) HW og sensor suite? Når folk i bransjen kommer med kritikk, så svarer ikke Elon tilbake - han sier dem er idioter - stort sett. 

Så alternativet er at han villeder og lyver, eller at han er en psykotisk lystløgner? 

Nå snakket jeg ikke om Musk, ettersom det er vanskelig å beskrive han som en "lystløgner". Men om f.eks noen forteller deg at de er venner med Beyonce, og de går alltid ut på byen i Oslo hver lørdag, så er det ganske sannsynlig at de er psykotiske om de tror på det selv.

Når det gjelder Musk, så ja, det er er ganske åpenbart at han tror på at nivå 4/5 autonomi med sensorene fra 2016. Tiden vil vise om han har rett.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Nå snakket jeg ikke om Musk, ettersom det er vanskelig å beskrive han som en "lystløgner". Men om f.eks noen forteller deg at de er venner med Beyonce, og de går alltid ut på byen i Oslo hver lørdag, så er det ganske sannsynlig at de er psykotiske om de tror på det selv.

Når det gjelder Musk, så ja, det er er ganske åpenbart at han tror på at nivå 5 autonomi med sensorene fra 2016. Tiden vil vise om han har rett.

Jeg linket din uttalelse til Musk og spurte et spørsmål. Da vil altså alternativene være at han ikke har en fjerneste peiling i problemet han prøver å løse, om han virkelig trudde at SD sensorer ville klare å løse nivå 5 autonomi, eller så forstår han ikke hva nivå 5 autonomi er. Eventuelt så løy han om det. 

Er han dum, eller er han en lystløgner? Jeg personlig trur ikke han er særlig dum, så da faller man altså på det siste alternativet. For ingen smart person hadde uttalt seg om slike temaer uten å forvente reaksjoner fra "ikke dumme" mennesker som har nettopp det med autonomi som studie, eller yrke å gjøre. 

Når disse personene fra Waymo eller lignende stiller seg kritisk til det Elon sier, så er tilsvaret fra Elon hva da? Svarer han på kritiske men viktige spørsmål rundt teknologien, eller sier han tåpelige ting og hopper direkte i personangrep? Pedoguy er jo et eksempel på mange svar Elon har gitt mot folk som faktisk har peil i det de gjør - der de reagerer på et tema Elon "plumper" oppi som Simen1 liker å kalle det. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Du kan jo ikke si det er løgn, for det har ikke skjedd enda. Det er verken bevist eller motbevist...

Jo jeg kan si det er løgn, fordi det er teoretisk umulig. Definisjonen til Nivå 5 autonomi gjør selvkjøring på SD sensorer lokalt umulig å løse. Man skal kunne kjøre gjennom regn, snø og tåke, i alle situasjoner - på alle veier.  En CMOS sensor kan ikke se i slike tilfeller, noe som automatisk diskvalifiserer den fremgangsmåten i å noen sinne havne på nivå 5 autonomi. 

Poenget til Elon med å si slike ting, er å lure den vanlige mannen i gata. Så kjapt en ekspert i emnet sier noe imot Elon, så hopper han direkte i personangrep uten å forsvare sine uttalelser med faktiske forklaringer og argumenter i hvorfor han har rett. Hvorfor gjør han dette? Fordi han vet de andre har rett og han kan ikke vinne en slik saklig diskusjon, så for å beskytte hans eneste fokus - aksjepris, så vet han hvordan man manipulerer en gjeng med sauer som ser på han som Messias. Si at den andre personen tar feil, og at han/hun er en idiot. 

Kjøtthuene av noen Teslemmings hopper på saken og angriper personen det er snakk om direkte. Du er klar over at mange av dem som har snakket imot Elon med verdighet og dybde med gode argumenter i hvorfor han tar feil har fått dødstrusler fra kjøtthuene? Elon er en flink markedsøkonom med god forståelse for psykologi, og han bruker kjøtthuene mot de som taler imot han, da han vet at de ikke orker 1,000 meldinger dagen fra en kult, med dødstrusler attpåtil som en bonus. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Jeg linket din uttalelse til Musk og spurte et spørsmål. Da vil altså alternativene være at han ikke har en fjerneste peiling i problemet han prøver å løse, om han virkelig trudde at SD sensorer ville klare å løse nivå 5 autonomi, eller så forstår han ikke hva nivå 5 autonomi er. Eventuelt så løy han om det. 

Er han dum, eller er han en lystløgner? Jeg personlig trur ikke han er særlig dum, så da faller man altså på det siste alternativet. For ingen smart person hadde uttalt seg om slike temaer uten å forvente reaksjoner fra "ikke dumme" mennesker som har nettopp det med autonomi som studie, eller yrke å gjøre. 

Når disse personene fra Waymo eller lignende stiller seg kritisk til det Elon sier, så er tilsvaret fra Elon hva da? Svarer han på kritiske men viktige spørsmål rundt teknologien, eller sier han tåpelige ting og hopper direkte i personangrep? Pedoguy er jo et eksempel på mange svar Elon har gitt mot folk som faktisk har peil i det de gjør - der de reagerer på et tema Elon "plumper" oppi som Simen1 liker å kalle det. 

Personlig betviler jeg ikke at sensorene er tilstrekkelige. Mennesker klarer å kjøre bil med mye dårligere sensorer.

Det som er det store spørsmålet er om Tesla klarer å løse utfordringene med databehandlingen. En menneskelig hjerne på glass kunne kanskje løst utfordringene, men jeg tror det finnes enklere måter. Det tror åpenbart Musk også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Personlig betviler jeg ikke at sensorene er tilstrekkelige. Mennesker klarer å kjøre bil med mye dårligere sensorer.

Vi må gjøre betydelig mer enn å bare se. Og autonomi på nivå 5 vil per definisjon være en betydelig bedre sjåfør enn et menneske. Den skal kjøre problemfritt og skadefritt hvor som helst, når som helst. Det kan ikke selv vi klare. 

Så selv om vi tillater at folk får lappen utenfor en optimal "range" av hvor gode "våre sensorer" er, så vil ikke autonomi få samme mulighet. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det som er det store spørsmålet er om Tesla klarer å løse utfordringene med databehandlingen. En menneskelig hjerne på glass kunne kanskje løst utfordringene, men jeg tror det finnes enklere måter. Det tror åpenbart Musk også.

Er HW2 eller HW3 like kraftige som en menneskelig hjerne? Når vi kjører bil, så kjører vi med mer enn synet våres. Du er en bedre sjåfør nå enn når du nettopp fikk lappen som 18 åring. Hvorfor det? 

Så jeg spør igjen. Trudde Elon oppriktig på at sensorene i 2016 og SW2 var godt nok for nivå 5 autonomi? Hvis ja, så er han en idiot, hvis nei så får du et dilemma. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Elon Musk og Tesla gikk ut i offentligheten og påstod at det var kommet en telefontrussel om at en varsler skulle begå massmord på fabrikken. Motivet for påstanden var mest sannsynligvis å prøve å få politiet til å drepe varsleren.

Den som tok i mot telefonen har sagt at noe sånt aldri ble sagt. Med andre ord var det en ren løgn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Vi må gjøre betydelig mer enn å bare se. Og autonomi på nivå 5 vil per definisjon være betydelig bedre sjåfører enn et menneske. Den skal kjøre problemfritt og skadefritt hvor som helst, når som helst. Det kan ikke selv vi klare. 

Nå endret jeg innlegget til å si nivå 4/5. Musk har ikke påstått at dagens løsning skal fungere i alle forhold.

5 minutes ago, oophus3do said:

Er HW2 eller HW3 like kraftige som en menneskelig hjerne? Når vi kjører bil, så kjører vi med mer enn synet våres. Du er en bedre sjåfør nå enn når du nettopp fikk lappen som 18 åring. Hvorfor det? 

Fordi jeg har et større erfaringsgrunnlag. Det er en av fordelene med en datamaskin-løsning. Man kan programmere den med erfaringene fra mange tusenvis av timer med bilkjøring. Altså fra det punktet der løsningen er like god som et menneske til det punktet der løsningen er betydelig bedre enn et menneske kan man forvente at det vil gå veldig kort tid. Uker, kanskje.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Elon Musk og Tesla gikk ut i offentligheten og påstod at det var kommet en telefontrussel om at en varsler skulle begå massmord på fabrikken. Motivet for påstanden var mest sannsynligvis å prøve å få politiet til å drepe varsleren.

Den som tok i mot telefonen har sagt at noe sånt aldri ble sagt. Med andre ord var det en ren løgn. 

Hva er formålet med å kalle en helt en pedoguy? 
Hva er formålet med å prøve å totalt knuse en "whistleblower"? 
Hva er formålet med å si at HW2 og SD Sensorer kan klare nivå 5 autonomi? 
Hva er formålet med å villede folk i måten AP skal brukes? 
Hva var formålet med å gå imot CA's ordre for å åpne fabrikken? 
Hva var formålet med Covid-19 uttalelsene?
Hva er formålet med å utnytte en proprietær ladeløsning? 
etc..

Alt går mot aksjekurs, og økonomi. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 minutter siden):

Elon Musk og Tesla gikk ut i offentligheten og påstod at det var kommet en telefontrussel om at en varsler skulle begå massmord på fabrikken. Motivet for påstanden var mest sannsynligvis å prøve å få politiet til å drepe varsleren.

Den som tok i mot telefonen har sagt at noe sånt aldri ble sagt. Med andre ord var det en ren løgn. 

Kilde? Altså en avsluttet sak som konkluderte i at Tesla/Musk gikk til falske anklager mot denne personen. 

Om det ikke finnes er det jo du nå som driver med løgner, ikke Tesla/Musk. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Vi må gjøre betydelig mer enn å bare se. Og autonomi på nivå 5 vil per definisjon være en betydelig bedre sjåfør enn et menneske. Den skal kjøre problemfritt og skadefritt hvor som helst, når som helst. Det kan ikke selv vi klare. 

Så selv om vi tillater at folk får lappen utenfor en optimal "range" av hvor gode "våre sensorer" er, så vil ikke autonomi få samme mulighet. 

 

Er HW2 eller HW3 like kraftige som en menneskelig hjerne? Når vi kjører bil, så kjører vi med mer enn synet våres. Du er en bedre sjåfør nå enn når du nettopp fikk lappen som 18 åring. Hvorfor det? 

Så jeg spør igjen. Trudde Elon oppriktig på at sensorene i 2016 og SW2 var godt nok for nivå 5 autonomi? Hvis ja, så er han en idiot, hvis nei så får du et dilemma. 

Si meg, du kommer med så sterke påstander innenfor autonomi, hvordan det ikke vill fungere med ditt og datt. 

Hva baserer du dette på, hvor har du kunnskapen fra? Hvilket universitet forsker du for, evt hvilken jobb har du som gir deg slik empiri? 

Det er ganske ekstreme påstander du kommer med, som tilsvarer at du bør ha god innsikt i emnet og være godt utdannet innenfor dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Nå endret jeg innlegget til å si nivå 4/5. Musk har ikke påstått at dagens løsning skal fungere i alle forhold.

Full Self Driving..... 

“I remain confident that we will have the basic functionality for level five autonomy complete this year,” he said. “I think there are no fundamental challenges remaining for level five autonomy.”

Jo! Han har sagt at dagens løsninger skal fungere i alle forhold! Det er jo det definisjonen av "level five autonomy" betyr! 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg har et større erfaringsgrunnlag.

Hvordan bruker man denne erfaringsgrunnlaget hos fremgangsmåten til Tesla og FSD? 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Man kan programmere den med erfaringene fra mange tusenvis med timer av erafring fra bilkjøring.

Hvordan gjøres dette? HW3 hacks har vist at de har lastet opp totalt sett noen få sekunder med CMOS data iløpet av ei måned. Dette vil være et uferdig datasett og ikke noe man kan trene en komplett løsning på. Du kan f.eks ikke kjøre en simulasjon på dette og mimikere måten en Tesla ville justert seg på. Denne dataen blir kun brukt for typisk "pixel recognition" trening. Litt mer avansert form for captcha data og trening på bilder. 

Så igjen, så må du bevise at fremgangsmåten Tesla har utnyttet ville fungert helt opp til nivå 5 autonomi. Ingenting av det du sier stemmer overrens med hva man vet Tesla gjør for å løse problemet. De ønsket å løse problemet lokalt, med lokal prosessering, med en sensor-suite som lagger og har dårlig oppløsning. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Altså fra det punktet der løsningen er like god som et menneske til det punktet der løsningen er betydelig bedre enn et menneske kan man forvente at det vil gå veldig kort tid. Uker, kanskje.

Feil. Det vil ta kort tid å nå 99% løsning. Det er de siste 1% som er "Corner-cases" og som er typisk umulig å trenes på, rett og slett fordi de foregår så skjeldent. Veltede lastebiler på motorveien er et typisk case man ikke får trent på. Det samme med unger som løper ut i veien etter en fotball. Det er de siste 1% tilfellene som er dødelige, og de vil ta betydelig lengre tid å trene på, enn resterende normale turer uten at ting skjer. 

Hvordan trener Tesla på slike corner cases? Jo de er avhengig av ulykker. Det er først da de laster opp det komplette datasettet for å trene på den. Så hver gang en unge løper ut og blir drept av en bil med AP og data-logging påslått, så vil Tesla bli litt bedre på slike situasjoner. Gjenta for millionervis av skjeldne "corner cases" og du har måten Tesla skal løse autonomi på. 

Er det rart 53 land har signert måten å utvikle autonomi på? Når selv USA velger å kjøre en testpriode for samme fremgangsmåte mot sitt barn Teslas fremgangsmåte, så burde det si sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, bzzlink said:

Er ingen andre biler som har klart å levere like lang rekkevidde pr KWh som Tesla, så jeg tror det når jeg ser bilene til konkurrentene på veien, og Bjørn Nyland får testet dem fra Kløfta og nordover :)

Taycan er like gjerrig ifølge Bjørn Nyland sine tall (noen prosent hit eller dit spiller ingen rolle når det gjøres forutsetninger for beregningene og man ikke vet detaljer som cellespenning osv.)

Etterhvert som de andre kommer med girkasse vil dette jevne seg ut men...

 

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at så mange med Taycan kjøper de hjulene der.. Blåser man såpass på bil så er nok store fete felger viktig og da ødelegger man rekkevidden.

Men Taycan gjør det bra ja. Mye bedre enn først forespeilet når den kom.

Når man cruiser så brukes jo motoren fremme som ikke har girkasse, så eneste fordelen med girkasse når det gjelder rekkevidde er jo at den har clutch som frikobler bakhjulene helt.

Dette blir nok dyrt å holde vedlike etterhvert..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (11 minutter siden):

Taycan er like gjerrig ifølge Bjørn Nyland sine tall (noen prosent hit eller dit spiller ingen rolle når det gjøres forutsetninger for beregningene og man ikke vet detaljer som cellespenning osv.)

Etterhvert som de andre kommer med girkasse vil dette jevne seg ut men...

 

Ehm nei? Model 3 141 Wh/km, taycan 150. evt 188 og 203. Altså 6-8% høyere forbruk. Og det er en bil til dobbel pris?

 

Forøvrig tror jeg ikke folk kjøper Taycan for å komme mest mulig km pr kWh så det har vell lite å si. Men det er totalt feil :) For ikke å nevne lading...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Det er ganske ekstreme påstander du kommer med, som tilsvarer at du bør ha god innsikt i emnet og være godt utdannet innenfor dette. 

Jeg er utdannet innenfor det å bruke slike systemer uten at jeg er utvikler for dem. Men jeg må holde meg oppdatert pga jobben. 

Om du syns det jeg sier virker til å være ekstreme påstander, så kan du jo heller spørre, så skal jeg så godt jeg kan prøve å forklare? 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...