Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

6 hours ago, JØI said:

Det du fine er sitat og lenker til der stater kommer fra. Som regel Elon sin Twitter. Størrelsen påfjellet av løgner er litt skremmende når en se dyrkingen av denne lystløgneren. Det er skremmende at en kan lag en så lang saklig liste over så mange løgner. 

Litt løgner har plutselig gjort han til verdens 4. rikeste person. Ikke verst bare det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Igjen så ser du svarte katter rundt hvert hjørne. Nei, det finnes selvsagt kritikk mot EM som er berettiget. Det er helt greit å kommentere selvsagt.

Det er dette evinnelig gnaget på alt som har vært, og som har vært fikset på, som dras frem igjen og igjen. Og det er stort sett bare noen få av de som er her inne, som rett og slett ikke klarer å dytte dette fra seg.

Men samtidig så virker det som intet av det f.eks. VW har gjort med dieselgate, er verdt å kritisere. Selv om de beviselig har gjort stor innsats for å hvitvaske forurensningen bilene har stått for, noe som påvirker helsa til svært mange folk på planeten. At antageligvis en del flere i bilbransjen har gjort tilsvarende, ser man jo heller ikke at det reageres mot.

Og masse av dette som dras frem har jo dessuten lite og intet å si på hvordan bilene er. Hva han finner på å si som er SpaceX-relatert, påvirker stort sett ikke noen av Teslaene som er å få tak i. Eller hvorvidt regnskapet er korrekt eller ikke.

Så hvorfor må dere dra dette frem hver eneste gang? 

Anbefaler deg å sette folk på ignore. Så slipper du å lese hatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salget av Tesla faller i Europa. Så får vi se hvordan det går i siste kvartaler.

Sitat

Ifølge tall fra markedsanalytikerene Jato Dynamics steg salget av elbiler i Europa, til tross for krisen, med 34 prosent i første halvår i år i forhold til samme periode i fjor.

På samme tid falt Tesla-salget med 18 prosent.

https://motor.no/bilsalget-elbil-europa/elbilsalget-til-vaers-men-tesla-salget-stuper-i-europa/177564

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:

Det han sier og gjør selvfølgelig. Det å ikke rapportere skader på fabrikken. Det å kalle en helt en pedoguy. Det å si at barn er immune mot Covid 19. Det å risikere ansatte på fabrikken ved å ikke gi dem tilstrekkelige tiltak for å forhindre smitte. Det å si at folk som føler seg i risikosonen kan få være hjemme, mens de faktisk får sparken. Det å selge HW2.5 til folk som trur de får HW3. Det å si at man skal produsere ventilatorer for PR uten å lage én eneste en. 

Er mye å ta av. 

Og så? Det virker som du føler at dette er pure evil og at det er din plikt som menneske å beskytte oss andre mennesker mot dette? At vi andre på en måte er dumme og lettpåvirkelige og hvis ikke du gjør din plikt i folkeopplysningens navn, så blir verden uutholdelig. 

Musk er en fascinerende fyr, og jeg er glad for at det finnes sånne mennesker som forsøker å dytte menneskeheten videre, edle motiver eller ikke. Jeg er ikke i tvil om at han slår ut på spekteret til Asberger, og skulle hatt noen som passet på han, sånn at ikke de villeste tankene når allmenheten.

Jeg valgte bilen jeg kjører (Tesla Model 3), fordi en miljøfanatisk lokalpolitiker her i Oslo tvang meg til å kjøpe elbil. Tesla er de eneste som leverer en elbil som kunne dekke transportbehovet i familien. Ingen av konkurrentene har biler som kan det, og ser ikke ut som de ønsker/klarer å lage det med det første heller.

Opplevelsen ved å være Tesla eier det siste året gjør at det skal mye til å få meg til å gå tilbake til BMW, Audi og Porsche som jeg tidligere synes var de beste til å løse behovet mitt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Et slikt fall i et stort marked er meget uheldig selv om man har skapt nye markeder og har totalt sett økt salget. Spesielt når dette elbilmarkedet vokser mye samtidig.

Man kan gjerne skylde på manglende leveranse og at man solgte mye året før fordi det var mange forhåndsbestillinger. Men Tesla må tross alt vokse for å tjene penger og bør ta mye av dette inn igjen i de siste kvartalene.

Nå som subsidiene har falt vekk flere steder, så øker det usikkerheten kombinert med større konkurranse. Så langt ifra sikkert at mer stabil leveranse er løsningen alene. Og i Kina ser man dessuten fall allerede, selv om det selvsagt er for tidlig der å konkludere.

Model 3 er blitt dyrere i basismodellen enn hva som var forespeilet, noe som ikke gjør det enklere.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (25 minutter siden):

Et slikt fall i et stort marked er meget uheldig selv om man har skapt nye markeder og har totalt sett økt salget. Spesielt når dette elbilmarkedet vokser mye samtidig.

Man kan gjerne skylde på manglende leveranse og at man solgte mye året før fordi det var mange forhåndsbestillinger. Men Tesla må tross alt vokse for å tjene penger og bør ta mye av dette inn igjen i de siste kvartalene.

Nå som subsidiene har falt vekk flere steder, så øker det usikkerheten kombinert med større konkurranse. Så langt ifra sikkert at mer stabil leveranse er løsningen alene. Og i Kina ser man dessuten fall allerede, selv om det selvsagt er for tidlig der å konkludere.

Model 3 er blitt dyrere i basismodellen enn hva som var forespeilet, noe som ikke gjør det enklere.

Ja, er spent å se hvor dette skal gå neste år med egen fabrikk i Tyskland. Det må jo nesten være høyere etterspørsel enn det de har levert i år for å kunne rettferdiggjøre fabrikk der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snowleopard said:

Det er dette evinnelig gnaget på alt som har vært, og som har vært fikset på, som dras frem igjen og igjen. Og det er stort sett bare noen få av de som er her inne, som rett og slett ikke klarer å dytte dette fra seg.

Men samtidig så virker det som intet av det f.eks. VW har gjort med dieselgate, er verdt å kritisere. Selv om de beviselig har gjort stor innsats for å hvitvaske forurensningen bilene har stått for, noe som påvirker helsa til svært mange folk på planeten. At antageligvis en del flere i bilbransjen har gjort tilsvarende, ser man jo heller ikke at det reageres mot.

Og masse av dette som dras frem har jo dessuten lite og intet å si på hvordan bilene er. Hva han finner på å si som er SpaceX-relatert, påvirker stort sett ikke noen av Teslaene som er å få tak i. Eller hvorvidt regnskapet er korrekt eller ikke.

Så hvorfor må dere dra dette frem hver eneste gang? 

Det er nok den blinde fornektelsen av feil ved bilene som driver endel av dette tror jeg. Det er bare et fåtall av Tesla tilhengerene i de siste trådene som er enige i at kvaliteten er laber osv. Trenger man å bli enige om det, nei absolutt ikke. Men når enkelte kategorisk avviser at det kan være gjort noe feil fra Tesla sin side og at det må være sjåføren som har gjort noe feil for eks. fremstår dette som en religion/kult.

Så har vi de "nyfrelste" som hevder at Tesla model 3 er den desidert beste bilen i alle disipliner uten å komme opp med noen som helst dokumentasjon. At Tesla model 3 kan være verdens beste bil for svært mange betyr ikke at den er best  på noe objektivt sett.

Vi kan vel si det sånn, Tesla skaper engasjement. Hadde Musk håndtert media og sine egne tanker bedre hadde det selvfølgelig aldri blitt så mye oppstyr. Endel av uttalelsene hans er helt horrible men det betyr på ingen måte at han er dum som dere antyder at "haterne" mener.

At politikerene valgte å favorisere diesel var mot all faglig kunnskap. Jeg har aldri satt meg inn i detaljene ved dieselgate men jeg har forstått såpass at selv uten jukseprogramvare vil en dieselmotor slippe ut mye mer NO2 osv. i praksis enn ved testene den går igjennom som gir de offisielle tallene. Juks er selvfølgelig under all kritikk men det er mange eksempler oppigjennom historien på at dumme reguleringer som skulle redusere utslippene i praksis økte de. For eks. Californias krav til utslipp i ppm som resulterte at alle produsentene tynnet ut eksosen som igjen økte utslipene. Det er komisk rett og slett men regulatorene gjør ikke slike feil lenger såvidt jeg vet.

Når det gjelder dumme tekniske løsninger på biler jeg har hatt oppigjennom årene kan jeg skrive en liten bok. BMW sine vannpumper med impeller laget av plast for eks. BMW er en av de mere innovative tyske bilprodusentene og det har jo driftsikkerheten lidd av ift. Mercedes som hang 10-15 år etter den gangen. Utvikling koster, idag er svært mange deler laget av polymerer uten at man ofrer det en tanke eller at det er noe problem.

Igjen, det er den blinde fornektelsen av konkrete feil ved bilene som av flere blir vridd til at kritikerene hater Musk. Da får man kult fornemmelser med en gang.

Kanskje begge "sider" skal prøve å skrive på en måte som gjør at hater/kult flagget ikke spretter opp i første vending?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Men samtidig så virker det som intet av det f.eks. VW har gjort med dieselgate, er verdt å kritisere.

Hvorfor skal man ikke kritisere VW for det de har gjort med dieselgate? Det å gjøre noe feil på en plass unnskylder ikke feil en annen plass, og VW sjefene som var ansvarlige for Dieselgate fortjener bot, fengselsstraff og alt som hører til. De burde heller aldri få lov til å få en jobb der de har ansvar. 

Whataboutism fungerer dårlig, og  i en Tesla tråd så er det naturlig at man snakker om Tesla og deres CEO. Jeg trur ingen av de som gir kritikk til Elon ikke hadde gitt kritikk til VW angående Dieselgate? Det er jo en sak som foregår ennå, og jeg håper alle ansvarlige får den straffen de fortjener. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Og så? Det virker som du føler at dette er pure evil og at det er din plikt som menneske å beskytte oss andre mennesker mot dette? At vi andre på en måte er dumme og lettpåvirkelige og hvis ikke du gjør din plikt i folkeopplysningens navn, så blir verden uutholdelig. 

Jeg diskuterer situasjonen og Elon fordi jeg syns det er fascinerende å se at han får lov til å gjøre som han gjør. Jeg er også nysgjerrig på hva folk tillater både ellers og i markedet. Markedet skal tross alt være en "selvrensende" system, med rettferdighet. 

Om du ikke synes at Elons uttalelser er spennende å diskutere, så finner jeg det mer merkelig at du bruker tid på å angripe personer fremfor å bare ignorere diskusjonen? 

bzzlink skrev (1 time siden):

Musk er en fascinerende fyr, og jeg er glad for at det finnes sånne mennesker som forsøker å dytte menneskeheten videre, edle motiver eller ikke.

Spørsmålet man må stille seg er om det er greit at man kan bruke en slik psykisk tanke og "mål" for å lure folk og tjene på det. Alle ønsker en bedre klode, og det å unnskylde seg selv ved å si at man "redder kloden" fungerer dårlig om man beviselig ikke gjør det i samme slengen? "Suck my Cock" sier Elon indirekte til SEC som har som eneste formål å sjekke at ting foregår gjennom normale lover og regler. 

Det å bygge et proprietært ladenettverk er første steg mot å bremse kloden i et skifte, og den er ikke der som en hjelp. Bevis 1. 
Det å ikke ha oppe en velfungerende og testet resirkulasjons fasilitet og metode for å samle brukte batterier, mens man designer dem til å være så vanskelige som overhode å resirkulere er bevis 2. 
Det å kjøre privatflyet til typisk narkokartell områder ukentlig er bevis 100, og det er mye i mellom her. 

Musk er en fascinerende fyr, men det er en voksende gruppe mennesker som trur at han har personlige økonomiske insentiver for å gjøre det han gjør, fremfor formålet i å redde kloden. Det å bygge elbiler var lurt. Det å si at man redder kloden er også lurt. Problemet er at det må bevises at man faktisk redder kloden, og gjør alt man kan for å gjøre livet enklere for alle som ønsker å følge den samme veien. Det gjør ikke Tesla. Uten Dieselgate og Electrify America, så ville den eneste mulige elbilen å kjøpe i USA være en Tesla. 

Er dette designet slik? Ifølge meg, ja - da man kun følger det man har lært i Silicon Valley, men da går man imot det man selv sier man ønsker å gjøre.  
Man har til og med fått det slik at for å få støtte i USA for å bygge ladenettverk, så må man gi alle muligheten i å lade der. Det betyr at det stort sett er umulig for andre lade-tilbydere å konkurrere mot Tesla som finansierer sitt ladenettverk gjennom bilsalg, som i seg selv er subsidiert. De må installere både Tesla sin Type 2 kontakt, Chademo og CCS før de får tilgang til samme pengebinge og hjelp. 

Hadde Tesla hjulpet med å bygget et landsdekkende ladenettverk, som hjalp alle elbiler, så faller hva de gjør inn i hva Elon sier de gjør. Det gjør dem ikke idag. Idag hjelper Elon seg selv og Tesla, og ikke formålet totalt sett med å bytte ut diesel med elbiler, forutenom diesel med Teslaer i et forsøk på å bygge et monopol. 

Fjern Dieselgate og man hadde ikke hatt firma som Bollinger, eller Rivian da de ikke hadde hatt nubbsjans i å bygge et ladenettverk. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det at Trump får gjøre/si hva han vil er mye mere skremmende enn Musk. Han har en del mere makt.

Uten Musken ville elbil livet vært kjedelig enda, og det er ganske utrolig hva SpaceX var fått til.

Hva han skriver på Twitter tar jeg sjelden for høytidelig. Han legger ut noen morsomme memes til tider da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (57 minutter siden):

Det er nok den blinde fornektelsen av feil ved bilene som driver endel av dette tror jeg. Det er bare et fåtall av Tesla tilhengerene i de siste trådene som er enige i at kvaliteten er laber osv. Trenger man å bli enige om det, nei absolutt ikke.

Jeg tror en god del her leser det de ønsker å lese, ikke det som faktisk står. Ta meg som eksempel. Selv om jeg kjører tesla selv så har jeg ingen blind fornektelse over feil ved bilene. Jeg har opplevd feil både på min og ser en hel del feil i diverse nettfora som absolutt er kritikkverdige. "Amerikansk byggekvalitet" i bilsammenheng er et skjellsord i samme gata som "kinakvalitet", bare mildere. "Tysk byggekvalitet" har derimot mer status og respekt selv om det ikke betyr feilfritt der heller. Dieselgate er jo bare en av mange fadeser som kan tilskrives Tysk bilindustri. Fransk byggekvalitet var for noen tiår siden et skjellsord på linje med kinakvalitet (med unntak av visse Citroen-modeller), mens Spansk og Tjekkisk byggekvalitet har vært litt ymse. Britisk fikk man jo i hele spekteret. Men det er vel EU-regler, standardisering og oppkjøp som har gjort bilkvaliteten jevnere i Europa.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har vært mye snakk om at Musk lyver over de siste årene. Men når det diskuteres så klarer ingen noensinne bevise en eneste løgn.

En løgn er altså et bevisst forsøk på å forlede, ved å gi falsk informasjon. Det er ikke tilstrekkelig å ta feil.

Det er menneskelig å ta feil. Musk er et menneske som det hender tar feil, og han kan absolutt sies å være en optimist, spesielt i forhold til tid. Det er ikke en fordel når det kommer til å uttale seg realistisk om fremtiden.

(Altså, bare for å understreke poenget en gang til: Det er ikke en løgn om man tror på det selv.)

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det har vært mye snakk om at Musk lyver over de siste årene. Men når det diskuteres så klarer ingen noensinne bevise en eneste løgn.


Er dette en spøk?

En løgn er enhver feilaktig påstand som fremsettes som sannhet.
Tror du at lystløgnere generelt ikke lyver, fordi de tror det de sier selv?

Når man fremsetter en rekke påstander som er helt klart feilaktige, eller lover ting som ikke gjennomføres, eventuelt ikke gjennomføres til de tidspunkt man har lovet, så er det en løgn.

Man må jo ha et like lemfeldig forhold til sannheten som Elon Musk for å ikke forstå at mannen ofte lyver, enten man liker bilene eller ei.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Når man fremsetter en rekke påstander som er helt klart feilaktige, eller lover ting som ikke gjennomføres, eventuelt ikke gjennomføres til de tidspunkt man har lovet, så er det en løgn.

Det er vell stort sett dette som skjer, Musklover noe innen X tid og det kommer langt senere. At folk blir overrasket av dette enda er overraskende. Spesielt de som fotfølger personen og notererer tidene(virker det som). Det bør være forventet basert på tidligere empiri. 

 

Forsinkelser i prosjekter er helt normalt, men Tesla er nok veldig drøye på sine påstander innenfor tid. Eller rettere sagt Musk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, gamlefar said:

Når kommer nye modeller av S og X?

Ser at det har vært snakket om høyere rekkevidde blant annet. Samtidig ser vi at andre merker snakker om rekkevidde på 800 km neste år på enkelte dyre modeller.

Etter det jeg har fått med meg, så er ikke S og X noe særlig viktig for planene fremover. De hadde en rolle, men den er snart utspilt

Kilde: https://techcrunch.com/2019/10/23/elon-musk-model-s-model-x-production-continues-for-sentimental-reasons/

Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:


Er dette en spøk?

En løgn er enhver feilaktig påstand som fremsettes som sannhet.
Tror du at lystløgnere generelt ikke lyver, fordi de tror det de sier selv?

Om de tror på det selv så er de gjerne psykotiske. De er ikke løgnere - de er syke. De klarer ikke å skille på virkelighet og fantasi.

1 minute ago, 0laf said:

Når man fremsetter en rekke påstander som er helt klart feilaktige, eller lover ting som ikke gjennomføres, eventuelt ikke gjennomføres til de tidspunkt man har lovet, så er det en løgn.

Om man lover noe som man ikke klarer å holde, men tror på det selv at man skal få det til, da er man ikke en løgner, da er man bare upålitelig.

Men det er også en annen sak. Det påstås at Musk lover masse forskjellig, men det er sjeldent at han lover noe. Han forteller mye om sine forventninger, men en forventing er ikke på noen slags måte et løfte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Etter det jeg har fått med meg, så er ikke S og X noe særlig viktig for planene fremover. De hadde en rolle, men den er snart utspilt

Kilde: https://techcrunch.com/2019/10/23/elon-musk-model-s-model-x-production-continues-for-sentimental-reasons/

Tja, plaid skal jo komme i Q4 eller noe slikt. Blir nok langt ut i 2021. Men S og X skal nok oppdateres. Viktige modeller det også. Når det skjer er heller usikkert.

 

Ellers skal vell Tesla ha battery day i september, og da blir nok deres rekkevidde estimater justert for neste år også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...