Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Vel, man kan jo si mye om kvalitetskontrollen til Tesla, men de reklamerte åpenbart ikke for noe de visste ikke fungerte. Dog mode fungerte ut fra alt de visste fram til de ble varslet om omgåeses-muligheten. Jeg får kalle den det siden den ligger i gråsonen mellom brukerfeil og programmeringsfeil. Kanskje dårlig kommunisert er et bedre ord for det som skjedde. Uansett, de fikset det omgående uten at noen hunder ble skadd. Bra respons og godt at det endte bra.

Problemet ligger jo på kvalitetskontrollen, og det er litt flaut at man må standardisere kvalitetskontroll, og sørge for at den blir mer og mer opp til tredjeparter når bilprodusenter beviselig ikke klarer å gjøre det selv? Dette gjelder for alle btw og ikke Tesla alene, men Tesla er nok en god bidragsyter i hvorfor lovverket havner der man ser den havner. 

Personlig er jeg glad for at QC får en 2-step authentication (?) for slike funksjoner. 

Dog Mode i seg selv var en fin ide og tanke, men det er synd at den blir rushet slik. Tesla som firma trenger ikke flere slike hendelser som rett og slett havner på mangelfull kvalitetskontroll. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (25 minutter siden):

Dog Mode, eller generell mulighet i å ha på AC er noe alle burde ha ja. Men man burde ikke reklamere for Dog Mode før den faktisk fungerer. Da er det tilfeldighetene som styrer om bikkja hadde dødd eller ikke. Her var det en fyr som tilfeldigvis sjekket appen.  

Med denne tankegangen så kan ingenting noensinne reklameres for, da alt kan gå galt med alt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Leste du ikke artikkelen du linket til? I tilfelle, la meg få sitere:

Leste du sitatet du siterte? Mediene har ikke tatt opp det faktum at HW3 ikke ville være nok for autonomi på nivå 5. Det ble avslørt samme dag som Elon sier at HW3 er alt man vil trenge for all overskuelig fremtid (omtrent en gjentagelse fra HW2). For på et spørsmål fra publikum så må han stammende avsløre at joda, HW4 er i utvikling. 

Altså forblir spørsmålet jeg har silt i 2 år enda mer reelt nå som folk endelig kan lese fra electrek at det jeg har sagt stemmer. Opex for å erstatte 6 år gamle SD CMOS sensorer og en gammel radar vil bli rimelig stor for Tesla når nesten hele bilparken må inn gjennom servicesentrene for oppgradering av sensor suite og HW, mens store deler av kloden fremdeles sliter med mangelfull service og kødannelser. 

Ikke bare må Tesla betale selv for sensorene og kaste (finne bruksområder for de gamle) , de må også ta kostnadene på HW4 som de må gi bort til de som har HW3. Legg så på kostnadene for arbeidstimer hos servicesentrene som også faller på Tesla, så blir det litt. 

Ingen som forstår hvorfor Tesla har fått kritikk for lovnadene sine ennå angående autonomi? Uttalelsene høres fryktelig bra ut fra kundenes perspektiv, men man som kunde burde ønske at Tesla klarer å fjerne uendelige kostnader for å for evig tid måtte sørge for at hele bilflåten følger teknologiutviklingen. Det vil koste ekstremt mye. 

Får da endelig håpe at de introduserer face-tracking og black box funksjonalitet i samme slengen, slik at de endelig i 2022 kan starte å introdusere funksjoner på nivå 3 hos kunder her og i 52 andre land og markeder. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Leste du sitatet du siterte? Mediene har ikke tatt opp det faktum at HW3 ikke ville være nok for autonomi på nivå 5. Det ble avslørt samme dag som Elon sier at HW3 er alt man vil trenge for all overskuelig fremtid (omtrent en gjentagelse fra HW2). For på et spørsmål fra publikum så må han stammende avsløre at joda, HW4 er i utvikling. 

Altså forblir spørsmålet jeg har silt i 2 år enda mer reelt nå som folk endelig kan lese fra electrek at det jeg har sagt stemmer. Opex for å erstatte 6 år gamle SD CMOS sensorer og en gammel radar vil bli rimelig stor for Tesla når nesten hele bilparken må inn gjennom servicesentrene for oppgradering av sensor suite og HW, mens store deler av kloden fremdeles sliter med mangelfull service og kødannelser. 

Ikke bare må Tesla betale selv for sensorene og kaste (finne bruksområder for de gamle) , de må også ta kostnadene på HW4 som de må gi bort til de som har HW3. Legg så på kostnadene for arbeidstimer hos servicesentrene som også faller på Tesla, så blir det litt. 

Ingen som forstår hvorfor Tesla har fått kritikk for lovnadene sine ennå angående autonomi? Uttalelsene høres fryktelig bra ut fra kundenes perspektiv, men man som kunde burde ønske at Tesla klarer å fjerne uendelige kostnader for å for evig tid måtte sørge for at hele bilflåten følger teknologiutviklingen. Det vil koste ekstremt mye. 

Får da endelig håpe at de introduserer face-tracking og black box funksjonalitet i samme slengen, slik at de endelig i 2022 kan starte å introdusere funksjoner på nivå 3 hos kunder her og i 52 andre land og markeder. 

Så når man tror man har noe som vil være godt nok, så skal man slutte å utvikle fordi det ikke kan bli enda bedre? Er det det du mener de mente med å si at HW var god nok?

Forøvrig leser jeg ikke det du sier i det du linket til. Jeg dro ut hele sitatet fra artikkelen, så om den ikke er nøyaktig nok, så skyldes det eventuelt alt det som ikke er skrevet der. Men da må du jo linke til dette, og ikke det som direkte motsier det du påstod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Med denne tankegangen så kan ingenting noensinne reklameres for, da alt kan gå galt med alt. 

Var litt dårlig forumlert bare. Reklame for en funksjon er greit, men da må funksjonen slippes når den er klar. QC er ekstremt mye mer viktig i en slik funksjon, enn ei prumpe-lyd f.eks. 

Det at Dog Mode ikke ble testet i "Manual viftestyring" viser litt dybden av QC, hvis den i det hele tatt var der. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Var litt dårlig forumlert bare. Reklame for en funksjon er greit, men da må funksjonen slippes når den er klar. QC er ekstremt mye mer viktig i en slik funksjon, enn ei prumpe-lyd f.eks. 

Det at Dog Mode ikke ble testet i "Manual viftestyring" viser litt dybden av QC, hvis den i det hele tatt var der. 

Har selv vært QA Ingeniør. Det hender faktisk feil blir gjort uten at det blir plukket opp i testene før slipp og ikke avdekket før produktet er hos kunde. Det skjer. Det skjer hos VAG også, det skjer i samtlige bransjer på hele planeten. Man kan selvsagt være kritiske mot at feil skjer og jo grovere jo verre, men det lov å være litt realistisk også, oophus3do - det er enkelt å være en digital dekksparker

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Dog Mode i seg selv var en fin ide og tanke, men det er synd at den blir rushet slik. Tesla som firma trenger ikke flere slike hendelser som rett og slett havner på mangelfull kvalitetskontroll. 

Bra du går tilbake på insinuasjonene om bevisst løgn i markedsføringa (som er kriminelt og straffbart i Norge): "Men man burde ikke reklamere for Dog Mode før den faktisk fungerer."

Da er vi vel enige i at det lå på kvalitetskontrollen til hvordan GUI kan tolkes og mistolkes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Så når man tror man har noe som vil være godt nok, så skal man slutte å utvikle fordi det ikke kan bli enda bedre? Er det det du mener de mente med å si at HW var god nok?

Forøvrig leser jeg ikke det du sier i det du linket til. Jeg dro ut hele sitatet fra artikkelen, så om den ikke er nøyaktig nok, så skyldes det eventuelt alt det som ikke er skrevet der. Men da må du jo linke til dette, og ikke det som direkte motsier det du påstod.

Nei, man skal slutte å lyve. 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Bra du går tilbake på insinuasjonene om bevisst løgn i markedsføringa (som er kriminelt og straffbart i Norge): "Men man burde ikke reklamere for Dog Mode før den faktisk fungerer."

Da er vi vel enige i at det lå på kvalitetskontrollen til hvordan GUI kan tolkes og mistolkes?

Bevisst løgn innenfor Dog Mode har jeg da aldri tatt opp? Bevisst løgn finnes andre steder. 

Ja, Dog Mode saken er kritikk mot og bekreftelse av hvor høyt/lavt QC ligger i prioritet. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Nei, man skal slutte å lyve. 

 

Slik som det med RORO-båtene som gikk til Kina, men så var hele flåtesalget bare en rabatt på 5 biler som ikke var flåtesalg fra Tdsla likevel?

Glasshus sier jeg bare. 

Btw, å ta feil, forandre mening og det å direkte lyve, er 3 forskjellige ting. Jeg vil ikke påsto du løy, men tok grundig feil, men du gikk veldig hardt ut med den feilen du gjorde.

Men du vil ikke akseptere at det kan ha vært noe annet enn løgn, siden det var Elon Musk som sa/skrev/ble sitert på noe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Har selv vært QA Ingeniør. Det hender faktisk feil blir gjort uten at det blir plukket opp i testene før slipp og ikke avdekket før produktet er hos kunde. Det skjer. Det skjer hos VAG også, det skjer i samtlige bransjer på hele planeten. Man kan selvsagt være kritiske mot at feil skjer og jo grovere jo verre, men det lov å være litt realistisk også, oophus3do - det er enkelt å være en digital dekksparker

Forskjellen ligger jo i hvor kritisk funksjonen er i bruk. Det er ikke så kritisk om man finner feil på noe som ikke omhandler liv & død. Dog Mode handler om temperatur i en bil, og bikkjer har dødd av for høy temperatur før. Selv barn har det. 

Da er det litt kritisk at en feil som lett burde oppdages gjennom normal QC slipper igjennom på en funksjon som kan berøre folk så hardt om feilen eksisterer. 

Det å skru på Dog Mode 1 gang for å se at AC slår seg på holder ikke før man slipper slikt ut til folk. Man må jo teste funksjonen innenfor de mulighetene den kan skrues på. Manuell viftekontroll er jo en funksjon veldig mange har aktivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Ja, Dog Mode saken er kritikk mot og bekreftelse av hvor høyt/lavt QC ligger i prioritet. 

Javisst, det kan godt være at Tesla har en vei å gå i sin QC-avdeling, jeg mistenker det samme selv. Men har selv vært deltager i RCA (Root Cause Analysis) der man først har presentert en enkel og svært opplagt feil, men når man går dypere ned i saken så finner man gjerne at det kan være flere og/eller andre årsaker for at en gitt feil oppstår. Det er ikke så svart-hvitt som du skal ha det til, det er *alltid* to sider av en sak

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Slik som det med RORO-båtene som gikk til Kina, men så var hele flåtesalget bare en rabatt på 5 biler som ikke var flåtesalg fra Tdsla likevel?

RORO båtene som gikk til Kina var jo reelt. Spørsmålet rundt hvorfor er like gjeldende nå siden de bilene må selges i et marked med mindre avanse enn utsultede EU som verken har en fabrikk eller biler på lager. 

Sitat

Men du vil ikke akseptere at det kan ha vært noe annet enn løgn, siden det var Elon Musk som sa/skrev/ble sitert på noe?

Overbevis meg om at Elon ikke har levert løgner så er jeg åpen for det. Det er en rimelig fin linje mellom "å love for mye" mot "bevist løgn" syns jeg. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Er ikke løgn, med mindre man bevisst feilinformerer.

Det har du rett i. Antar at det er en kombinasjon av begge deler. Eller man overdriver bevisst for å skape blest, men vet sjansen for det er enten minimal eller ikke eksisterende.

Uansett så havner man i et dårlig lys når spådommene og lovnadene gang på gang feiler.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Er ikke løgn, med mindre man bevisst feilinformerer.

Det er jo det han gjør? Bevisst feilinformerer om hva HW3 vil kunne klare, mens man er 2 år inn i utviklingen av HW4, samt tester nyere sensor suits. Hadde de vært i mål, og kun ventet på godkjenninger fordi de er lokalt på nivå 5 autonomi, så burde godkjenningene være enkle å få tak i. Dog dette er utsagn han har gjentatt i årevis nå. "Waiting for approvals". 

Nå innrømmer han jo at de kjører en "rewrite". Hva betyr det i forhold til tidligere utsagn? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Selv barn har det. 

Hvem går fra barn i bilen? ? For et sykt argument! Snakker om krisemaksimering, du setter jo alle kluter til for at Tesla skal være det mest ondskapfulle selskapet i hele verden. Det er så drøyt at det ligner på .. nei, jeg har ikke ord en gang. Det er useriøst å diskutere på dette nivået 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Hvem går fra barn i bilen? ? For et sykt argument! Snakker om krisemaksimering, du setter jo alle kluter til for at Tesla skal være det mest ondskapfulle selskapet i hele verden. Det er så drøyt at det ligner på .. nei, jeg har ikke ord en gang. Det er useriøst å diskutere på dette nivået 

Idioter og crack-addicts regner jeg med. Men det har foregått altså. 

Det er jo litt av poenget. Slike funksjoner må testes skikkelig før man laserer det ut, siden man må regne med at idiotene vil gjøre idiotiske ting med dem. Som f.eks å spille inn en pornofilm. Eller bruke Dog Mode for å kunne handle mens ungen sover. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...