Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

gamlefar skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kjøpe noe dyrere når man ikke trenger det?

Teknologifrelste kjøper mobiltelefoner fordi den har en kul funksjon man bruker den første uken man eier mobiltelefonen. Samtidig som man husker tilbake til hvor kult det var å oppdage den funksjonen. 2 år senere så skryter man fremdeles den funksjonen opp, selv om den ikke blir brukt. Gimmicks. 

Litt som smart summon/park assists osv. Mye PR og en funksjon folk bruker for å skryte, uten at man bruker den da man vet man parkerer både kjappere og sikrere selv. Dog kjekt å ha når man skal sammenligne noe. Et billig +1. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, oophus3do said:

Da er det kanskje på tide å antyde at en typisk kjøper av Leaf ikke ser på hurtiglading som et stort behov? Kart fra 2016 løses med Android Auto eller Apple Carplay. 

Vips så har man en bil man får mye for pengene for, uten problemer og god service. Den fungerer hver gang til det folk kjøper den for. Pendling til og fra jobb, og småkjøring til butikken og barnehage. Prumpeapp og space-invaders hører man fra barnerommet fra før, og konsollen hjemme har bedre spill. 

Nå er det jo biler i helt forsjellige klasser du sammenligner, og jeg tenker mere på Leaf VS andre tilsvarende biler som f.eks BMW i3.

Har de eldre modellene støtte for Carplay/Auto? I såfall bedre ja, men når batteriet misshandles såppas kan det fort være at bilen er nesten ubrukelig etter 100 000km og det er jo for dårlig. 50km rekkevidde er ikke nok til at jeg kommer meg til/fra jobb engang. Men antar de nyere leaf har bedre kjemi i sine batterier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Teknologifrelste kjøper mobiltelefoner fordi den har en kul funksjon man bruker den første uken man eier mobiltelefonen. Samtidig som man husker tilbake til hvor kult det var å oppdage den funksjonen. 2 år senere så skryter man fremdeles den funksjonen opp, selv om den ikke blir brukt. Gimmicks. 

Litt som smart summon/park assists osv. Mye PR og en funksjon folk bruker for å skryte, uten at man bruker den da man vet man parkerer både kjappere og sikrere selv. Dog kjekt å ha når man skal sammenligne noe. Et billig +1. 

For de fleste blir det en bil nr.2 og det er stort sett godt voksne og familier som kjøper hvor tenåringstendenser ikke er dominerende. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Teknologifrelste kjøper mobiltelefoner fordi den har en kul funksjon man bruker den første uken man eier mobiltelefonen. Samtidig som man husker tilbake til hvor kult det var å oppdage den funksjonen. 2 år senere så skryter man fremdeles den funksjonen opp, selv om den ikke blir brukt. Gimmicks. 

Litt som smart summon/park assists osv. Mye PR og en funksjon folk bruker for å skryte, uten at man bruker den da man vet man parkerer både kjappere og sikrere selv. Dog kjekt å ha når man skal sammenligne noe. Et billig +1. 

Dashcam/Sentry Mode bruker jeg nesten hver eneste dag. Det er en virkelig nyttig "gimmick". Virker som at Xpeng har noe slikt i sine biler, men ellers virker det å være veldig fraværende blandt produsentene.

Dog Mode har jeg og brukt en del. Tåpelig gimmick det og kansje?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Har man et lokalt koordinatsystem (funnet ut av sensorer lokalt i bilen) som plasserer seg riktig i et globalt koordinatsystem, så får man gjort så ekstremt mye mer enn hva Tesla kan få til med å bruke google maps som utgangspunkt. 

Jeg har "i alle år" ment at vi burde ha billige kalibreringspunkter ute i felten. Helt vanlige dingle-reflekser, optimert for IR, skrudd fast på faste punkter rundt om kring i terrenget rundt veiene, samt en IR-lykt og mange IR-kamera i bilen som fanger opp refleksen. Da får man 3D-punkter på kjente faste punkter som alle bilene kan forholde seg til og kalibrere GPS-kartet ut i fra. GPS gir som kjent en presisjon som i beste fall er på meternivå, mens refleksene bør kunne gi en presisjon på centimeternivå eller millimeter. Det bør være en enkel sak å identifisere punkter med dårlig presisjon. F.eks en refleks på en lyktestolpe som svaier i vinden, når man har et sett med andre faste punkter å forholde seg til. Med centimeter eller millimeterpresisjon kan man begynne å filplassere, parkere fint i forhold til fortauskanter, gjerdestolper og sånt. Det kan man ikke med GPS-presisjon. 3D-kart av reflekspunkter er uhyre lite datakrevende (3x32bit pr punkt burde holde) og refleksene er uhyre billig vei-infrastruktur. Punkt-skyen burde vedlikeholdes av Kartverket eller noe sånt og ha et åpent grensesnitt som bilprodusentene bør pålegges å kommunisere med på de bilene som får autonomi på nivå 3 eller høyere.

Også spår jeg at vegvesenet vil få revolusjonert måten de samler tilstandsdata om veiene. Hver bil vil bli et avansert sensorsystem for å automatisk rapportere om problemer med veiene. Alt fra oppsprukket asfalt og  telehiv til underkjølt regn og støy fra løse kumlokk. Her må vi være veldig obs på personvernet. Disse big dataene kan samles inn på riktig eller feil måte. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og unngå at folk med feile motiver får meske seg med dataene.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hyundai Nexo har forøvrig omtrent det halve salgstallet i Sør Korea i år som Model 3. Hva hadde dette tallet vært dersom man solgte en rimeligere modell med langt flere fyllestasjoner i landet? At Nexo har høyere subsidier veier egentlig bare opp for de lave produksjonstallene.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Har de eldre modellene støtte for Carplay/Auto? I såfall bedre ja, men når batteriet misshandles såppas kan det fort være at bilen er nesten ubrukelig etter 100 000km og det er jo for dårlig.

Snakker vi ikke om nybilsalg da? Leaf har jo kommet et stykke siden gen.1. Dog Carplay/Auto mener jeg alltids har vært støttet? 

Uansett har en typisk Leaf kunde forstått fordelene og ulempene. For dem så veier fordelene større enn ulempene. Altså vil jeg anta at en typisk Leaf kjøper ikke er noen som trenger hurtiglading så ofte. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Snakker vi ikke om nybilsalg da? Leaf har jo kommet et stykke siden gen.1. Dog Carplay/Auto mener jeg alltids har vært støttet? 

Nei, det var ikke noe slikt på de gamle Leafene. Vi hadde en i 8 år. Elendig infotainment-løsning som også var svinedyr å bytte om du skulle være så uheldig å ødelegge f.eks skjermen (pris: 84.000,-.....)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har "i alle år" ment at vi burde ha billige kalibreringspunkter ute i felten. Helt vanlige dingle-reflekser, optimert for IR, skrudd fast på faste punkter rundt om kring i terrenget rundt veiene, samt en IR-lykt og mange IR-kamera i bilen som fanger opp refleksen. Da får man 3D-punkter på kjente faste punkter som alle bilene kan forholde seg til og kalibrere GPS-kartet ut i fra.

En må være ytterst forsiktig før man stoler på det som effektivt er ekstern informasjon. Hva skjer når reflektorene flytter seg, for det vil de gjøre p.g.a. alt fra bevegelse i grunnen, uhell, slitasje og ond vilje. 

Jeg skal ikke si at man skal direkte diskvalifisere slike tiltak, men det må være mulig å validere posisjonen via identifisering og krysskorrelasjon med mange andre reflektorer og feilkorreksjon for å redusere konsekvensen av de som ufravikelig er feil  (Som minimum betyr at de trenger å reflektere ID informasjon). BIlen må i tilegg være i stand til å feile trygt så om det er feil i posisjonen kan det uansett ikke medføre farlig opptreden fra systemene som benytter informasjonen, noe som tilsier at alt uansett må verifiseres med interne sensorer ihvertfall godt nok til at bilen kan stoppe sikkert.
 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har "i alle år" ment at vi burde ha billige kalibreringspunkter ute i felten. Helt vanlige dingle-reflekser, optimert for IR, skrudd fast på faste punkter rundt om kring i terrenget rundt veiene, samt en IR-lykt og mange IR-kamera i bilen som fanger opp refleksen. Da får man 3D-punkter på kjente faste punkter som alle bilene kan forholde seg til og kalibrere GPS-kartet ut i fra. GPS gir som kjent en presisjon som i beste fall er på meternivå, mens refleksene bør kunne gi en presisjon på centimeternivå eller millimeter. Det bør være en enkel sak å identifisere punkter med dårlig presisjon. F.eks en refleks på en lyktestolpe som svaier i vinden, når man har et sett med andre faste punkter å forholde seg til. Med centimeter eller millimeterpresisjon kan man begynne å filplassere, parkere fint i forhold til fortauskanter, gjerdestolper og sånt. Det kan man ikke med GPS-presisjon. 3D-kart av reflekspunkter er uhyre lite datakrevende (3x32bit pr punkt burde holde) og refleksene er uhyre billig vei-infrastruktur. Punkt-skyen burde vedlikeholdes av Kartverket eller noe sånt og ha et åpent grensesnitt som bilprodusentene bør pålegges å kommunisere med på de bilene som får autonomi på nivå 3 eller høyere.

 

I2V handler jo om dette. Det koster jo en slikk og en ingenting å installere en SD CMOS sensor på lyktestolpene. De får man jo kjøpt ned til $10 stykket i bulk, og de ville gitt nok til enkel analyse av lyskryssene lokalt som kan styre effektiviteten for lysene mot trafikken. I tillegg til fast kalibreringspunkt som du nevner, der de kan stå synlig for lokale sensorer i bilene. I tillegg til dette så får man muligheten i å redirekte trafikk om f.eks politiet eller ambulanse er på vei og skal gjennom lyskrysset. 

Men ja, enig. Til og med brøytepinner kan plasseres i samarbeid med HD-kart og lagres om man vil det for å løse litt problemer rundt snø, hehe. Ikke de mest robuste punktene, men greit ekstra lag med lav prioritet, der formålet i hovedssk er å vite hvor kanten på veien er, mot hvor på kartet man er i en scenaro der kartene må lagres på nytt som en overlay mot "sommer-versjonen". 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

En må være ytterst forsiktig før man stoler på det som effektivt er ekstern informasjon. Hva skjer når reflektorene flytter seg, for det vil de gjøre p.g.a. alt fra bevegelse i grunnen, uhell, slitasje og ond vilje. 

Hjørnet på bygninger med kontrast mot himmelen bak vil være punkter med høyere prioritet. Man trenger bare måle hvor i en 3D verdenen det hjørnet er, og i relasjon til hverandre, så får man nok punkter til å komme på en høy % solve for koordinatsystemet. Punkter i lyskryss på stolper som kan svaies og kræsjes i, vil ha lavere prioritet, men det kan være bedre enn ingenting. 

Man oppdaterer uansett kartet hele tiden fra bilflåten. En stolpe som er skeiv pga ei fenderbender, blir jo målt til å ha referansepunktet på gal plass. HD-Kartet får første avvik, og når 3-4 biler viser til samme avvik så oppdaterer kartet seg, og den nye plasseringen er den korrekte plasseringen vs den gamle. 

Har man stort sett tilgang til flere punkter, så må man være rimelig uheldig i at alle  (minst) 3 punktene har beveget seg nøyaktig i samme tre dimensjonale retning for å kunne tøyse noe til. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Nei, det var ikke noe slikt på de gamle Leafene. Vi hadde en i 8 år. Elendig infotainment-løsning som også var svinedyr å bytte om du skulle være så uheldig å ødelegge f.eks skjermen (pris: 84.000,-.....)

Det er jo umulig at leaf gen 1 hadde Android Auto. så jeg tenkte på fra det var tilgjengelig til normaltiden det tok før bilene fikk støtte for det. Trur ikke Leaf var særlig treg der. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, 6RCURCGB said:

Tja, jeg ville ikke brukt den funksjonen.

https://www.rt.com/news/465580-tesla-dog-mode-failure-musk/

Ett problem som ble fikset dagen etter med en hastepatch. Var vel ikke rullet ut til alle bilene engang når det ble fikset.

Av andre gimmics så satt jeg faktisk en hel kveld med en musikkprodusent og lekte med Trax appen i bilen. Temmelig morsomt det.

Youtube brukes veldig ofte det og, ettersom dama til tider er utrolig treig med å komme seg i bilen, og min Nevø på 6 år elsker å spille Cuphead.

Alt dette er sikkert uvesentlig for Ola Nordmann på 62år. Han burde kansje heller kjøpe en Leaf.

 

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 minutter siden):

Tja, jeg ville ikke brukt den funksjonen.

https://www.rt.com/news/465580-tesla-dog-mode-failure-musk/

Fiksen kom samme uke som en bruker oppdaget feilen. No dogs harmed - move along.

https://www.theverge.com/2019/8/2/20752113/tesla-dog-mode-ac-bug-fix-rollout-rahul-sood

Dog mode er en genial liten sak og burde være noe alle produsentene implementerte snart. Det burde ikke være unikt for Tesla.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Fiksen kom samme uke som en bruker oppdaget feilen. No dogs harmed - move along.

https://www.theverge.com/2019/8/2/20752113/tesla-dog-mode-ac-bug-fix-rollout-rahul-sood

Dog mode er en genial liten sak og burde være noe alle produsentene implementerte snart. Det burde ikke være unikt for Tesla.

Dog Mode, eller generell mulighet i å ha på AC er noe alle burde ha ja. Men man burde ikke reklamere for Dog Mode før den faktisk fungerer. Da er det tilfeldighetene som styrer om bikkja hadde dødd eller ikke. Her var det en fyr som tilfeldigvis sjekket appen. 

Personlig er jeg strålende fornøyd med at nye funksjoner faktisk må testes av tredjeparter før de slippes ut etter Januar 2021. Majoriteten av oppdateringene vil jo fint gå igjennom, men testingen for å se om Manual ikke ødelegger for dog mode mot Auto ville vært merket allerede der. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at dette er noe mediene tar tak i nå, når Elon indirekte sa at HW4 var på vei under investorday 2019. 

Det betyr at ordene han sa direkte rett før var løgn, rund det at man ikke ville trenge noe mer enn HW3 for nivå 5 autonomi. 

Bah... Få fjernet fyren. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 minutter siden):

Dog Mode, eller generell mulighet i å ha på AC er noe alle burde ha ja. Men man burde ikke reklamere for Dog Mode før den faktisk fungerer. Da er det tilfeldighetene som styrer om bikkja hadde dødd eller ikke. Her var det en fyr som tilfeldigvis sjekket appen. 

Vel, man kan jo si mye om kvalitetskontrollen til Tesla, men de reklamerte åpenbart ikke for noe de visste ikke fungerte. Dog mode fungerte ut fra alt de visste fram til de ble varslet om omgåeses-muligheten. Jeg får kalle den det siden den ligger i gråsonen mellom brukerfeil og programmeringsfeil. Kanskje dårlig kommunisert er et bedre ord for det som skjedde. Uansett, de fikset det omgående uten at noen hunder ble skadd. Bra respons og godt at det endte bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):
Merkelig at dette er noe mediene tar tak i nå, når Elon indirekte sa at HW4 var på vei under investorday 2019. 

Det betyr at ordene han sa direkte rett før var løgn, rund det at man ikke ville trenge noe mer enn HW3 for nivå 5 autonomi. 

Bah... Få fjernet fyren. 

Leste du ikke artikkelen du linket til? I tilfelle, la meg få sitere:

Last year, Tesla finally unveiled the chip as part of its Hardware 3.0 (HW 3.0) self-driving computer.

They claim a factor of 21 improvement in frame per second processing versus the previous generation Tesla Autopilot hardware, which was powered by Nvidia hardware, while only barely increasing the power consumption.

When launching the new chip, CEO Elon Musk announced that Tesla is already working on the next-generation of the chip and they expect it to be 3 times better than the new chip and roughly 2 years from production.

Forøvrig, denne tråden er nå nesten 70 sider langh, og dere krangler og "nitpicker" om stort sett det samme som helt i starten av diskusjonen, uten å komme noe særlig lengre. Hovedsaklig er dere 5 fyrer som sitter fastlåst på deres eget standpunkt, og bruker side opp og side ned om akkurat samme diskusjonen, og det er ikke engang den eneste tråden, men bare en av flere.

Er ikke lov å spekulere, men jeg lurer jammen på om dere alle 5 er permittert pga Korona, for jeg håper virkelig ikke dere sitter i arbeidstiden og hamrer løs i diskusjonen, med mindre det er dette dere faktisk blir betalt for. Men da burde dere jammen oppgi dette. Det er jo enormt med bortkastet arbeidstid dere bruker på å "krangle" (ja. ok, tonen er blitt litt mildere på de siste sidene, det skal dere ha) om akkurat det samme.

Jeg formoder at dere alle 5 ikke ser at dere klarer å bevege de andres meninger her!?!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...