gamlefar Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 Har ikke noe tro på at ny model S og X vil løfte interessen til store høyder. Handler mer om tøffere konkurranse og at folk flest heller velger tryggere alternativer. Selv om rekkevidden til både etron og iPace er et godt stykke bak og de manglet egne hurtigladere, så velger nå mange disse fremfor Tesla. Det er en klar pekepinn. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 1 minute ago, gamlefar said: Har ikke noe tro på at ny model S og X vil løfte interessen til store høyder. Handler mer om tøffere konkurranse og at folk flest heller velger tryggere alternativer. Selv om rekkevidden til både etron og iPace er et godt stykke bak og de manglet egne hurtigladere, så velger nå mange disse fremfor Tesla. Det er en klar pekepinn. Nei vi får se da Om nye S klarer 70-80 mil så blir det jo en ny kundegruppe som blir interessert igjen. Blir og litt stusslig med bare 35 mil på e-tron da. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 Salget kommer med all sannsynlighet til å stupe for Model 3 også når VW og flere andre kommer på banen. Model Y kommer neppe til å selge godt i lengden heller. Folk velger trygghet og da er Tesla et siste valg. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 Complexity skrev (Akkurat nå): Nei vi får se da Om nye S klarer 70-80 mil så blir det jo en ny kundegruppe som blir interessert igjen. Blir og litt stusslig med bare 35 mil på e-tron da. De andre kommer allerede neste år med rekkevidde på 60 mil. Godt nok til å matche Tesla. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 8 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Men når det gjelder P/E, så må man huske at P/E ser på fortiden, mens aksjekursen vil forsøke å reflektere fremtiden. Det er på ingen måte umulig at Tesla kan være verdt dagens markedsverdi, om noen år. Men personlig tror jeg Tesla vil kunne halvere seg eller mer i løpet av de neste 12 månedene, for så å begynne å ta seg opp igjen. Hvis jeg ikke husker feil startet Tesla å etablere ladenettverket sitt før Model S ble lansert. Det var selvfølgelig helt nødvendig men gratis lading osv. til de første kundene etablerte en trofast kundemasse. Tesla har ladenettverk med slik jeg forstår det akseptabel oppetid sitt som gjør totalpakken attraktiv. God ladedekning oppveier ulempene med en bil av tvilsom kvalitet og holdbarhet? Men hvor lenge vil kundene finne seg i biler av middelmådig kvalitet, med stadig skiftende retningslinjer for kundebehandling osv.? Feilene som finnes på biler som har passert Teslas kvalitetskontroll(?) ville få selv en streikende bilfabrikkarbeider fra Storbritannia på 80 tallet til å gremmes ? Etterhvert som de store kompetente produsentene lanserer sine modeller må Tesla i stadig større grad konkurrere på selve produktet (altså bilen). Etterhvert som offentlig ladeinfrastruktur forbedres vil Tesla sitt fortrinn med proprietære ladestasjoner reduseres. Dette går riktignok sakte men Tesla vil ikke kunne vinne tilbake terreng her (med mindre de tilbyr gratis lading igjen eller finner på noen andre stunt). Så alt i alt er prisingen av Tesla helt latterlig i mine øyne. Jeg ser ingen grunn til at Tesla kan stå imot Nissan, sVAG, BMW osv.... 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 22 minutes ago, 6RCURCGB said: Hvis jeg ikke husker feil startet Tesla å etablere ladenettverket sitt før Model S ble lansert. Det var selvfølgelig helt nødvendig men gratis lading osv. til de første kundene etablerte en trofast kundemasse. Tesla har ladenettverk med slik jeg forstår det akseptabel oppetid sitt som gjør totalpakken attraktiv. God ladedekning oppveier ulempene med en bil av tvilsom kvalitet og holdbarhet? Men hvor lenge vil kundene finne seg i biler av middelmådig kvalitet, med stadig skiftende retningslinjer for kundebehandling osv.? Feilene som finnes på biler som har passert Teslas kvalitetskontroll(?) ville få selv en streikende bilfabrikkarbeider fra Storbritannia på 80 tallet til å gremmes ? Etterhvert som de store kompetente produsentene lanserer sine modeller må Tesla i stadig større grad konkurrere på selve produktet (altså bilen). Etterhvert som offentlig ladeinfrastruktur forbedres vil Tesla sitt fortrinn med proprietære ladestasjoner reduseres. Dette går riktignok sakte men Tesla vil ikke kunne vinne tilbake terreng her (med mindre de tilbyr gratis lading igjen eller finner på noen andre stunt). Så alt i alt er prisingen av Tesla helt latterlig i mine øyne. Jeg ser ingen grunn til at Tesla kan stå imot Nissan, sVAG, BMW osv.... Tesla konkurrerer allerede først og fremst på bilene. De er i all hovedsak ekstremt morsomme å kjøre, og kvaliteten er stort sett akseptabel. Tidlige biler har ofte hatt mer trøbbel, og ettersom produksjonen går seg til så blir det til slutt ganske bra. Her er det også greit å notere seg at Tesla gjøre det bedre og bedre for hver bilmodell de kommer med, med færre feil til å begynne med, og så raskere og raskere forbedret kvalitet. Ikke at det noensinne har vært helt elendig. Jeg har en Model X, som er modellen som har hatt dårligst rykte, og det har vært noen feil, men ikke uakseptabelt mye feil. Nå har jeg kjørt den 117k km. Det hjelper mye å få Model X lånebil - da har man like god bil, og man sparer bilen sin for en del km. Så man tjener jo bare penger på feilene. Den største ulempen har vært lang ventetid på servicesentrene, men den tiden er forbi, nå får man stort sett time neste uke. En av de største styrkene til Teslaer er infotainmentløsningen, som er trolig den beste løsningen på markedet, og Tesla har autopilot-systemet som er svært populært. Jeg har ingen tvil om at Tesla kan måle seg med konkurrentene på sikt. Det er bare å se på Model 3 opp mot konkurrentene C-klasse/A4/3-serie i USA. Konfigurerer man til lik pris så kommer Tesla best ut. Og de elektriske alternativene som konkurrentene vil komme med vil fort være betraktelig dyrere enn sine fossile alternativ, ettersom de ikke har samme teknologiske fordel som Tesla, og heller ikke volumet. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (49 minutter siden): Her er det også greit å notere seg at Tesla gjøre det bedre og bedre for hver bilmodell de kommer med, med færre feil til å begynne med, og så raskere og raskere forbedret kvalitet. TMY er et direkte motbevis mot denne uttalelsen. Det har aldri vært dårligere enn nå. Det er en grei grunn til at Elon bedriver brannslukking nå i Q2 angående lovnader om produksjonen. Espen Hugaas Andersen skrev (51 minutter siden): Så man tjener jo bare penger på feilene. Hva folk finner seg i og unnskylder problemene med. Man får leiebil og sparer km.... ? 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 1 minute ago, oophus3do said: TMY er et direkte motbevis mot denne uttalelsen. Det har aldri vært dårligere enn nå. Det er en grei grunn til at Elon bedriver brannslukking nå i Q2 angående lovnader om produksjonen. Hva folk finner seg i og unnskylder problemene med. Man får leiebil og sparer km.... ? Hehe, mulig Tesla kun rekrutterer inspektører fra Stevie Wonder school of quality surveyors... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 gamlefar skrev (4 timer siden): Salget kommer med all sannsynlighet til å stupe for Model 3 også når VW og flere andre kommer på banen. Model Y kommer neppe til å selge godt i lengden heller. Folk velger trygghet og da er Tesla et siste valg. Salget av Model 3 har jo stupt i alle eksisterende marked. Det er kun innføring i stadig nye marked som holder salgstallene så vidt flytende. Når en i tillegg får konkurrenter så blir jo Tesla en nisjeleverandør. I sterk kontrast til den hypede vekstmodellen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 kremt skrev (32 minutter siden): Kan de ikke bare pushe en facelift ota da Ja, vil se hva Tesla må gjøre for å stå imot Polestar 2. Den alene kommer jo til å detronisere Model 3. Model Y er så ræva bygget at den er død før fødsel. Er jo daglig nye tråder med helt horribelt dårlig bygget eksemplar. Lekkasjer av vann, lakk som mangler, stift som er lakkert inn i lakken, seter som ikke er festet osv. Hver eneste dag! Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 JØI skrev (6 minutter siden): Salget av Model 3 har jo stupt i alle eksisterende marked. Det er kun innføring i stadig nye marked som holder salgstallene så vidt flytende. Når en i tillegg får konkurrenter så blir jo Tesla en nisjeleverandør. I sterk kontrast til den hypede vekstmodellen. Joda, men har vel koronasituasjonen også hatt sin betydning. Nå det er sagt, så ser jeg ikke for at Model 3 kommer til å selge spesielt godt igjen. Over the top Menigheten kommer til å peke på at skyldes lansering av Y. Men en sedan og SUV er to forskjellige biler og ingen grunn til at salget skulle svikte fullstendig for Model 3 med introduksjonen av Y. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 JØI skrev (5 minutter siden): Ja, vil se hva Tesla må gjøre for å stå imot Polestar 2. Den alene kommer jo til å detronisere Model 3. Model Y er så ræva bygget at den er død før fødsel. Er jo daglig nye tråder med helt horribelt dårlig bygget eksemplar. Lekkasjer av vann, lakk som mangler, stift som er lakkert inn i lakken, seter som ikke er festet osv. Hver eneste dag! Det var det jo om model 3 også når den kom? Men hva skjedde når den kom til Norge? Jo den gruste salget i månedsvis og totalt av året.. Altså jeg forsvarer ikke det dårlige arbeidet, men det var akkurat det samme når model 3 kom. Ble en mega suksess her hjemme likevel. Den er også på topp 5 av elbiler solgt I Norge i år... 4 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 (endret) Men topp fem er i grunnen ikke bra for det som skal være en folkebil og som er så ny. Hvor havner den neste år når det finnes langt flere modeller å velge mellom mon tro. Endret 24. juli 2020 av gamlefar 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 gamlefar skrev (1 minutt siden): Men topp fem er i grunnen ikke bra for det som skal være en folkebil og som er så ny. Hvor havner den neste år når det finnes langt flere modeller å velge mellom mon tro. Ja alt under topp en er jo tøys? var forøvrig tøys når de lå på topp en også. Blir aldri bra nok, så ingen vits å diskutere videre.. 7 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 42 minutes ago, oophus3do said: TMY er et direkte motbevis mot denne uttalelsen. Det har aldri vært dårligere enn nå. Det er en grei grunn til at Elon bedriver brannslukking nå i Q2 angående lovnader om produksjonen. Produksjonsoppstarten av Model Y har ikke vært feilfri, men fortsatt en del bedre enn produksjonsoppstarten av Model 3. 42 minutes ago, oophus3do said: Hva folk finner seg i og unnskylder problemene med. Man får leiebil og sparer km.... ? Det er jo bare et faktum. 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden): Produksjonsoppstarten av Model Y har ikke vært feilfri, men fortsatt en del bedre enn produksjonsoppstarten av Model 3. Jeg finnes ikke enig. Jeg kan ikke huske at TM3 oppstarten var så ille som nå med TMY, og det er ekstra ille, nå som TMY skal dele 70% av produksjonen som ifølge deg selv burde være innstilt allerede. Dog både TM3 og TMY blir idag levert med helt håpløse feil. Men hva skal man forvente når de produserer i et voksende telt. Greit flaut å få en bil med ulike farger i interiøret og eksteriøret. Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden): Det er jo bare et faktum. Det er ikke særlig unikt at man får en lånebil om det er garantisaker. Dog det er rimelig tåkete å prøve å få dette til å være positivt. Endret 24. juli 2020 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 Salvesen. skrev (16 minutter siden): Ja alt under topp en er jo tøys? var forøvrig tøys når de lå på topp en også. Blir aldri bra nok, så ingen vits å diskutere videre.. Dårlig bortforklaring. Dette var en folkebil som skulle knuse det meste. Til tross for Ingem av de store bilprodusentene har kommet med en folkebil enda og konkurransen sånt sett har vært svært lav, så har den allerede fort havnet bak i rekkene. Det er et meget dårlig resultat. Den solgte kun bra basert på forhåndsbestillinger da det ikke fantes gode alternativer. Når VW og de andre kommer med folkebiler, så stuper salget ytterligere. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden): Produksjonsoppstarten av Model Y har ikke vært feilfri, men fortsatt en del bedre enn produksjonsoppstarten av Model 3. Det er jo bare et faktum. Du kan ikke i fulle alvor påstå at kvaliteten på Model Y er bedre en hva den var/r på Model 3? Det renner jo over med tråder der helt hinsides ein påpekes. Feil som er så graverende at det ikke bare er en skam, men direkte bekymringsverdig at kommer forbi noen som helst form for kvalitetskontroll. Lekk vindu, lekk pakninger (støv), mangel på lakk, feil i lakk, seter som ikke sitter, bolter som mangelen fler steder på flere biler, estetiske ting som helt skjevt satt sammen panel, dører og bagasjeromslokk. Feilene eeer så mange og så graverende at enhver produsent med respekt for seg selv ville stanset all produksjon, tilbakekalt alle bilene og begynt forfra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 gamlefar skrev (3 minutter siden): Dårlig bortforklaring. Dette var en folkebil som skulle knuse det meste. Til tross for Ingem av de store bilprodusentene har kommet med en folkebil enda og konkurransen sånt sett har vært svært lav, så har den allerede fort havnet bak i rekkene. Det er et meget dårlig resultat. Den solgte kun bra basert på forhåndsbestillinger da det ikke fantes gode alternativer. Når VW og de andre kommer med folkebiler, så stuper salget ytterligere. Det som da kommeer til å skje er at folkebilene il bli fordelt på fler produsenter og flere modeller. Det samlede salet her vil vær massivt over Model 3, men neppe over Model 3 som enkeltbil første året. Sånn at teslaratiene kommer til å klamre seg tl deet ene året Model 3 solgte godt og ta det som en sier. Litt som om VW skulle enda snakket om at Bobla er tidens bil siden den en gang i tiden satt salgsrekord. På tross av at det antallet ikke en gang eer een promille av dagens bilpark. Uansett, Tesla blir en nisjeleverandør der jeg tipper markedsandelen i 2021 vil gå ned mot 1% i Norge. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 24. juli 2020 Del Skrevet 24. juli 2020 1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said: Tesla konkurrerer allerede først og fremst på bilene. De er i all hovedsak ekstremt morsomme å kjøre, og kvaliteten er stort sett akseptabel. Tidlige biler har ofte hatt mer trøbbel, og ettersom produksjonen går seg til så blir det til slutt ganske bra. Her er det også greit å notere seg at Tesla gjøre det bedre og bedre for hver bilmodell de kommer med, med færre feil til å begynne med, og så raskere og raskere forbedret kvalitet. Kan du forklare hva du mener med ekstremt morsomme å kjøre? Er det dette pubertale fokuset på rask akselerasjon (på bekostning av batteriets og drivlinjens levetid) du mener eller mener du bilen har gode kjøreegenskaper? Hadde Tesla knyttet til seg bedre kompetanse på design, konstruksjon og produksjon hadde ikke kvalitetsavvikene deres blitt en stående vits. Men når de er så uprofesjonelle og desperate at de tom. bruker bygningsarbeidere for å opprettholde produksjonstakten sier det mye om filosofien til selskapet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg