Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, gamlefar said:

Du vrir på hva som blir sagt. Jeg sa at "salget går forøvrig ned flere steder" og det er helt korrekt. Salget går ned i Norge og foreløpig tall i USA viser også noe nedgang. Og da skal man huske på at veksten i f.eks i USA i 2019 var nesten ikke eksisterende. Et nytt selskap og med nye modeller bør vokse hele tiden. At de får nye salg i nye markeder er helt naturlig, men veksten er ikke stor.

Om Tesla klarer å levere 140k biler i Q3, som jeg tror, så øker altså salget med 54% fra Q2 2020, eller 25% fra sin forrige rekord på 112k i Q4 2019.

Ser man på første halvdel av 2020 opp mot første halvdel av 2019, så er veksten på rundt 13%. Og det var selv med korona.

Ser man på forventningene for året, så er de på rundt 500k. Det er opp 36% fra 367k i 2019.

Det er ikke veldig mange bilselskaper som har titalls prosent vekst per år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

1. En H2-PHEV og det eksempelet jeg gav deg ville ladet hjemme fra ladeboksen i veggen sammen med elbilen man kanskje har til matpakkekjøringen. Jeg brukte et 20kWh batteri som et eksempel, og dette batteriet er større enn dagens PHEV. 

Det spørs om ikke en H2-PHEV blir først aktuelt med fastoffbatterier. Evt. veldig store biler hvor man mer plass. I Mercedes sin fuel cell gav det i alle fall lite mening da man tapte mye rekkevidde med det ladbare batteriet. Men ting går selvsagt fremover.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (14 minutter siden):
oophus3do skrev (40 minutter siden):

Brenselceller: $40/kW
H2 tanker: 14,75/kWh
Batterier: $80/kWh. 

Hvor komme de produksjonsprisene for hydrogen ifra?

Analyser på de ulike systemene. Jeg linket til dem i en tråd her inne tidligere hvor jeg skrev inn samme eksempel. Men akkurat nå husker jeg bare tallene uten at jeg har linkene. Analyse for H2 tankene var vanskeligst å finne, så den burde jeg ha lagret. Analyse for FC og batterier er mye enklere, så det kan hvem som helst finne. 

Selv om kryssningspunktet er tidligere enn 300-400 km, så sier jeg 300-400 km fordi man må ha en initiell grunn for å installere H2 systemet. Det gir jo null mening i å lagre 0,5kg hydrogen f.eks. samt så ville mitt ideal H2-PHEV produkt inkludert stort nok batteri til at det gir mening å lade hver natt hjemme. 

Dermed inkluderte jeg et 20kWh batteri, fremfor å spare ytterligere kostnader ved å herme f.eks Mirai med <2kWh. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Om Tesla klarer å levere 140k biler i Q3, som jeg tror, så øker altså salget med 54% fra Q2 2020, eller 25% fra sin forrige rekord på 112k i Q4 2019.

Ser man på første halvdel av 2020 opp mot første halvdel av 2019, så er veksten på rundt 13%. Og det var selv med korona.

Ser man på forventningene for året, så er de på rundt 500k. Det er opp 36% fra 367k i 2019.

Det er ikke veldig mange bilselskaper som har titalls prosent vekst per år.

Du sikter for det første til verdensbasis og naturlig med vekst når man åpner i nye markeder og spesielt Kina. I USA som jeg nevnte, så var veksten nesten ikke eksisterende fra 2018 til 2019. Det er ikke et godt tegn.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (53 minutter siden):

Absolutt, de har skjønt litt greia med den bilen. Virker mye mere lovende.
Men skjønner alikevell ikke at de ikke ønsker å la Leaf eierne få lade på CCS med en enkel adapter. Leaf er jo enda i salg.

Man kan jo si det samme om Tesla også. Hvorfor får man kjøpt S/X i dag uten CCS? Riktignok får man med adapter, men i mine øyne burde ikke bilene selges slik. 

Og jeg forstår heller ikke at noen vil kjøpe Leaf. Men samtidig er det folk i min omgangskrets som aldri vil kjøpe annen elbil enn Nissan sine pga at de har hatt utrolig få problemer med sin nåværende Leaf.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (18 minutter siden):

Du vrir på hva som blir sagt. Jeg sa at "salget går forøvrig ned flere steder" og det er helt korrekt. Salget går ned i Norge og foreløpig tall i USA viser også noe nedgang. Og da skal man huske på at veksten i f.eks i USA i 2019 var nesten ikke eksisterende. Et nytt selskap og med nye modeller bør vokse hele tiden. At de får nye salg i nye markeder er helt naturlig, men veksten er ikke stor.

Nei jeg vrir ikke på noe som helst. Jeg er ærlig. Du nitpicker. Salget er opp, og det i en pandemi. Det er verre for "resten". Så og si alle har mindre salg.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Om Tesla klarer å levere 140k biler i Q3, som jeg tror, så øker altså salget med 54% fra Q2 2020, eller 25% fra sin forrige rekord på 112k i Q4 2019.

Men dette er jo ikke imponerende?  De burde ligge nærmere 224k i Q4 2020, med doble fabrikker på full guffe vs kun én. Jeg kan forstå at fabrikken i Kina kanskje trenger litt lengre tid for å havne på samme mengde biler som Gig2, så litt under 200k ville vært greit, men det å skryte av at de tar "rekorder" mangler en viss innsikt i potensialet for produksjon med 2 fabrikker vs 1. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Analyser på de ulike systemene. Jeg linket til dem i en tråd her inne tidligere hvor jeg skrev inn samme eksempel. Men akkurat nå husker jeg bare tallene uten at jeg har linkene. Analyse for H2 tankene var vanskeligst å finne, så den burde jeg ha lagret. Analyse for FC og batterier er mye enklere, så det kan hvem som helst finne. 

Selv om kryssningspunktet er tidligere enn 300-400 km, så sier jeg 300-400 km fordi man må ha en initiell grunn for å installere H2 systemet. Det gir jo null mening i å lagre 0,5kg hydrogen f.eks. 

$54,75/kWh stemmer godt med prognosen jeg viste til og tror også det er fornuftig å regne en batteripris på rundt $80/kWh. 

Uansett hva som skjer i utvikling, så er differansen stor. Det vet selvsagt bilselskapene. At VW og andre sier de legger hydrogen til side er åpenbart bare et spill for galleriet for å få solgt elbiler nå og unngå at folk venter på hydrogenbiler.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (3 minutter siden):

Uansett hva som skjer i utvikling, så er differansen stor. Det vet selvsagt bilselskapene. At VW og andre sier dee legger hydrogen til side er åpenbart bare et spill for galleriet for å få solgt elbiler nå og unngå at folk venter på hydrogenbiler.

VW har delvis rett og feil på samme tid. Når man kjører analysen på energimiks i EU samt hydrogen fra SMR i tillegg til sub-optimale måter å kjøre en teknologi på som er mest effektiv som en generator, så gir BEV's mer mening å satse på her og nå. Men gjør man som alle de andre, der de forstår at H2 produksjon ikke vil gidde å kjøpe strøm fra energimiksen men gjennom PPA, eller direkte gjennom ny RE, så ser man at hydrogen kjapt faktisk blir billigere enn saktelading i enkelte få utvalgte land med høy fossil andel i strømmiksen. 

Her vil konklusjonen snu seg selv helt på hodet, da BEV's er avhengig av at et ekstremt tregt skip skal snues for å gjøre strømmiksen renere. Mens FCEV's kan få tilgang til 100% ren strøm fra første stund i tillegg til å gjøre strømmiksen renere. 

Man må rett og slett diversifisere og satse på flere områder. Jo flere områder man åpner opp for, jo større muligheter er det for at man lykkes i å fjerne 1,5 grader fra snitttemperaturen senere. Man kan ikke ha regjeringer som kun setter fart i en retning, uten at man er teknologinøytral og åpner opp for fri konkurranse. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Men dette er jo ikke imponerende?  De burde ligge nærmere 224k i Q4 2020, med doble fabrikker på full guffe vs kun én. Jeg kan forstå at fabrikken i Kina kanskje trenger litt lengre tid for å havne på samme mengde biler som Gig2, så litt under 200k ville vært greit, men det å skryte av at de tar "rekorder" mangler en viss innsikt i potensialet for produksjon med 2 fabrikker vs 1. 

Det er det motsatt av imponerende og spesielt når man har lansert to nye biler i en prisklasse veldig mange kjøper kombinert med ny fabrikk i Kina. Det er regel rett dårlig. 

Ikke mye vekst å spore så langt.

1704325545_sales2015til2ndquarter2020.thumb.jpg.b44c2cd50d8ef43bfc096c7cea2a1102.jpg

Lenke til kommentar
32 minutes ago, oophus3do said:

Ikke om du bruker den listen som utgangspunkt. Det eksisterer standarder for alt det der nå. Når MEB platformen kommer, så er ikke den her med vertikalt integrerte systemer fra VW. VW har jo pushet på for å bygge en standard i samarbeid med ekspertene og underleverandørene. 

Mens Tesla prøver å bli en PS4 der alt skal løses lokalt, så prøver de andre å inkludere cloudsourcing i større grad med å leie GPU kraft for å tilby streamet spilling sammen med lokal prosessering og havne direkte på teknologien man vil se i PS5.   Hvem som helst kan kjøpe enorme mengder GPU kraft fra skyen for en slikk og en ingenting idag, og veldig mye av prosesseringen man trenger for autonomi kan løses andre steder enn lokalt i bilene. 

Det å kjøre AI pixel recognition slik nVidia gjør for å lage raytracing/oppskalering osv osv mulig i spill, så vil man gjøre det samme for alle veiene på kloden (innenfor rimelighetens grenser og geo-fencing). Når bilen da entrer et sted med trent AI så får man løst koordinatsystemet først og fremst ned til cm nivå, og bilene vil dele samme koordinatsystem dem i mellom slik at man kan få kontroll over dette som er det største problemet. Derifra vil det være mulig med V2V med informasjon som kan deles ned til cm presisjon.  

Det Tesla gjør vil aldri fungere på samme måte, siden bil A og bil B ikke vil dele et lokalt koordinatsystem linket til et overordnet koordinatsystem med høy nok oppløsning. Bil A kan si ifra til bil B at det er et hull i asfalten, men bil B må lete aktivt etter hullet. Med HD-Kart, så vil Bil A kunne is til Bil B at hullet i asfalten er på koordinatsystem 0,0,0. Bil B trenger ikke lete, men kun kvalitetssikre informasjonen når den er der. 

Her snakker vi om to forskjellige ting tydeligvis. Jeg siktet ikke til prosesseringsytelse. Men generell ytelse altså hvor godt fungerer den til å løse biloppgaver.

Jeg brukte smarttelefoner som et eksempel på at man oppnår mye høyere ytelse med samme spesifikasjoner om man har høy vertikal integrasjon i produksjon av produktet.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (1 time siden):

Det er også vesentlig for de millionene som ikke kan lade hjemme. Et godt argument for hydrogenbiler.

Et godt argument for å montere hjemmeladere. Hurtigladere er et dyrt og dårlig substitutt for hjemmelading. Hydrogenbiler er et ennå dyrere og dårligere substitutt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Her snakker vi om to forskjellige ting tydeligvis. Jeg siktet ikke til prosesseringsytelse. Men generell ytelse altså hvor godt fungerer den til å løse biloppgaver.

Jeg brukte smarttelefoner som et eksempel på at man oppnår mye høyere ytelse med samme spesifikasjoner om man har høy vertikal integrasjon i produksjon av produktet.

Ja, jeg brukte fordelen til en standard, og spesielt det de andre ser på, siden ytelsen ikke vil være like viktig. 

Det Tesla prøver på betyr at ytelsen er alfa og omega. 

Det de andre gjør med HD-Kart betyr at man kan bygge masker for å filtrere hvor fokuset skal være for den prosessorkraften og regnekraften man har tilgjengelgi. Mens Tesla analyserer fjellene i bakgrunnen før den finner ut at "nei, her trenger jeg ikke lete mer pga parallax effekten", så er dette allerede bygget inn i HD-Kartet. De andre bilene vil kjappere havne på samme konklusjon, og lete mer i forgrunnen for bevegelige objekter, selv om de har mindre prosessorkraft. Rett og slett fordi prosessorkraften brukes på en bedre måte, med korrekt fokus. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Et godt argument for å montere hjemmeladere. Hurtigladere er et dyrt og dårlig substitutt for hjemmelading. Hydrogenbiler er et ennå dyrere og dårligere substitutt.

Bortsett fra at det mange steder ikke er mulig å montere hjemmeladere og heller ikke er økonomisk sammenlignet med hva prisene blir for hydrogen og hydrogenbiler. Se på prognosene og ha bakhodet et produksjonskostnadene til en FCEV med 500 km er allerede tilsvare en BEV med 500 km. Flere år før hva man regnte med.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Et godt argument for å montere hjemmeladere. Hurtigladere er et dyrt og dårlig substitutt for hjemmelading. Hydrogenbiler er et ennå dyrere og dårligere substitutt.

Du kan gjenta dette til det uendelige, men hjemmeladere kan ikke installeres på eget initiativ i store deler av klodens byer. Man er avhengig av regjering og kommune, by eller hva det er som skal bestemme dette, og det vil det være motstand mot. Hvem skal ta kostnaden og vedlikehold på millionervis av hjemmeladere som er eid av kommunen? 

Enkelte byer i UK har allerede sagt nei til krav om at enhver bil skal ha retten til å lade på gatenivå. PR om at hver lyktestolpe skulle få hver sin lader har også forsvunnet i større grad, og takten for utbygging går ned. Ikke opp, selv om elbilene skyter i været i UK der man sammenligner utbyggingstakt mot elbilsalg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, MrMarbles said:

Man kan jo si det samme om Tesla også. Hvorfor får man kjøpt S/X i dag uten CCS? Riktignok får man med adapter, men i mine øyne burde ikke bilene selges slik. 

Og jeg forstår heller ikke at noen vil kjøpe Leaf. Men samtidig er det folk i min omgangskrets som aldri vil kjøpe annen elbil enn Nissan sine pga at de har hatt utrolig få problemer med sin nåværende Leaf.

Har nok med at det ikke fysisk er plass til CCS plugg i lykten der ladepluggen er nå. Billigere å levere adapter da enn å redesigne bilen.

Men enig i at det er tåpelig.

Men vil sterkt tro at nye S/X får CCS, iallefall om de skal støtte 350kW+.

Leaf selger som bare det ja, uten at jeg forstår hvorfor. Den har batteri som blir glovarmt under hurtiglading, CHAdeMO plugg, man kan ikke velge hvor mye man vil lade (alltid 100%) og har man en eldre en så kjører man vel gjerne rundt med kart fra 2016 for Nissan orka ikke oppdatere det lenger da.

Så jeg vil påstå bilen er en fail i segselv, men en lur en for den har solgt som juling uten at Nissan har brukt mye penger på den. Og mange er overraskende nok fornøyd.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Leaf selger som bare det ja, uten at jeg forstår hvorfor. Den har batteri som blir glovarmt under hurtiglading, CHAdeMO plugg, man kan ikke velge hvor mye man vil lade og har man en eldre en så kjører man vel gjerne rundt med kart fra 2016 for Nissan orka ikke oppdatere det lenger osv.

Da er det kanskje på tide å antyde at en typisk kjøper av Leaf ikke ser på hurtiglading som et stort behov? Kart fra 2016 løses med Android Auto eller Apple Carplay. 

Vips så har man en bil man får mye for pengene for, uten problemer og god service. Den fungerer hver gang til det folk kjøper den for. Pendling til og fra jobb, og småkjøring til butikken og barnehage. Prumpeapp og space-invaders hører man fra barnerommet fra før, og konsollen hjemme har bedre spill. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke overraskende at Leaf har solgt godt. Den er rimelig (med subsidier), har god nok rekkevidde til det meste av bykjøring og er et bilmerke man kan stole på. Virker ut som det knapt har vært feil med bilene, men det er sikkert noe overdrevet. Hvorfor kjøpe noe dyrere når man ikke trenger det? Glimrende som bybil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...