Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Salvesen. said:

Tesla er enorme på elbil salg.

Jeg lurer på hva du legger i dette? Tesla har hovedsaklig solgt biler fordi de inntil nylig har vært alene om å levere en pakkeløsning som gjorde at man kunne erstatte en fossilbil uten mye tilpasning av bruksmønster osv.

3 hours ago, Salvesen. said:

Hvorfor spør du meg om dette, det klarer du fint å finne med www.google.com. Ser dog ikke relevansen med nitpick. 

Teslas markedsandel av elektriske biler i Norge er 16.5%

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på hva du legger i dette? Tesla har hovedsaklig solgt biler fordi de inntil nylig har vært alene om å levere en pakkeløsning som gjorde at man kunne erstatte en fossilbil uten mye tilpasning av bruksmønster osv.

Jeg legger i akkurat hva det står, det ser en fint ut i fra tallene jeg har lagt ved. De er enorme på salg sammenlignet med resten. Vill det endre seg? Sannsynligvis. Men det er fortsatt gjeldende. 

Sitat

Teslas markedsandel i Norge er 16.5%

Du glemte tidsaspektet. I år? Snitt over siste året? Denne timen? Sist sekund? Osv. Ganske vesentlig..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 timer siden):

Ja, for voksne er valget enkelt. Man velger alt annet enn Tesla:

https://insideevs.com/news/365615/nextmove-cancel-5-million-tesla-model-3-order/

Ja, det bekrefter det jeg sier. Slikt ser man ikke fra seriøse bilmerker. Det er helt ekstremt.
Man skulle tror at dette er en vesentlig årsak til at slagstallene i Norge går nedover kombinert med andre alternativer. Vil påstå man skal være rimelig dumdristig for å kjøpe en Tesla i dag.

 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (9 minutter siden):

Ja, det bekrefter det jeg sier. Slikt ser man ikke fra seriøse bilmerker. Det er helt ekstremt.
Man skulle tror at dette er en vesentlig årsak til at slagstallene i Norge går nedover kombinert med andre alternativer. Vil påstå man skal være rimelig dumdristig for å kjøpe en Tesla i dag.

 

En ett år gammel artikkel som er blitt diskutert her mange ganger før. Så originalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Tesla er ikke perfekt. Men det er ikke noe bedre. Det er et dilemma.

Teslas store fortrinn er et utbredt ladenettverk. Etterhvert som det etableres ladenettverk for de andre bilmerkene vil dette fortrinnet reduseres. Det store spørsmålet er om Teslas biler, programvare og kundebehandling er tilstrekkelig bra for å beholde markedsandelene sine.

Det skal bli spennende å se fremover hvordan markedet utvikler seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Fortsatt stemmer det ikke. Tesla har ca 50k biler av en bilpark på ca 2,8 mill personbiler. Det er da en total markedsandel på ca 1,8%.

Det var andel av elektriske biler jeg mente men man måtte være synsk for å forstå det, har rettet feilen. Takk.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (34 minutter siden):

Tesla er ikke perfekt. Men det er ikke noe bedre. Det er et dilemma.

Spørs jo helt hva man måler. Er mange som måler andre ting enn det Tesla gjør bra for sine valg av biler. Når til og med eGolf selger godt, så kan man jo fundere litt i hva enkelte folk setter høyere for valg av bil etterhvert som man faller tilbake til normalen, og elbiler ikke er spesielt unormalt lengre. 

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, 6RCURCGB said:

Teslas store fortrinn er et utbredt ladenettverk. Etterhvert som det etableres ladenettverk for de andre bilmerkene vil dette fortrinnet reduseres. Det store spørsmålet er om Teslas biler, programvare og kundebehandling er tilstrekkelig bra for å beholde markedsandelene sine.

Det skal bli spennende å se fremover hvordan markedet utvikler seg.

I mitt syn har Tesla ca fem store fortrinn.

 

1. Rekkevidde.

2. Ladenettverk/ladehastighet.

3. Selvkjøringsteknologi.

4. Ytelser/kjøreglede.

5. Infotainment.

 

Noen konkurrenter tar innpå Tesla på noen av disse punktene, men Tesla leverer fortsatt en svært god totalpakke. Andre konkurrenter har riktignok sine egne fortrinn. Som forhandlernettverk, fit/finish, pris, mm.

I mitt syn er det mer enn god nok plass til Tesla og en haug med konkurrenter.

Jeg forventer at om 5 år selger Tesla kanskje 2 millioner biler per år, og har en elektrisk markedsandel på 10-20% globalt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge var tidlig ute med elbiler og var et viktig marked for Tesla. Norge er også veldig godt egnet for elbiler. Sånn sett er hva som skjer her i landet interessant og kan være en pekepinn.

Og ser man på salgstallene nå, så ser det ut til at folk velger vekk Tesla model S og X til fordel for andre merker. Det til tross for at ifølge flere av dere, så ligger Tesla modellene langt foran de andre. Så spørs om ikke folk flest ser det annerledes. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder lading så er jo kompabilitet også en faktor.

Har man TN nett, IT Nett, 1-fase, 3-fase, 230V eller 400V så får man ladet bilen.
Her kan man møte på utfordringer med noen andre merker. Som f.eks Trafoen man må drasse med seg for å lade en Renault Zoe på IT-nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Når det gjelder lading så er jo kompabilitet også en faktor.

Har man TN nett, IT Nett, 1-fase, 3-fase, 230V eller 400V så får man ladet bilen.
Her kan man møte på utfordringer med noen andre merker. Som f.eks Trafoen man må drasse med seg for å lade en Renault Zoe på IT-nett.

Enig i at det er en fordel. Men vil ikke si at det er en av de største fortrinnene til Tesla.

Syns de er veldig greit å kunne lade med CCS, CHAdeMO, superlader, 400V 3-fase 24A, 230V 32A IT og 230V 32A TN. Men om jeg f.eks skulle vurdert å betale 3800 kr for CHAdeMO adapter i dag, så hadde jeg nok ikke gadd å betale for det. Det er ikke mange stedene man har CHAdeMO men ikke CCS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (8 minutter siden):

Norge var tidlig ute med elbiler og var et viktig marked for Tesla. Norge er også veldig godt egnet for elbiler. Sånn sett er hva som skjer her i landet interessant og kan være en pekepinn.

Og ser man på salgstallene nå, så ser det ut til at folk velger vekk Tesla model S og X til fordel for andre merker. Det til tross for at ifølge flere av dere, så ligger Tesla modellene langt foran de andre. Så spørs om ikke folk flest ser det annerledes. 

Tesla-eiere er ofte opptatt av teknologi også. Det er bare å gå på FB-gruppa til TOCN og spør om folk anbefaler deg å kjøpe en model X nå. Tror majoriteten vil råde deg til å heller kjøpe Y pga. at den er mer teknologisk avansert med bl.a. raskere lading, lavere forbruk og mulighet for både taklast og krok. Prismessig så er det blitt veldig store forskjeller også etter at Tesla sluttet med 75D/Standard Range på S/X.

Skulle jeg hatt ny Tesla, så ville jeg ventet på ny S/X og sett hva de ville kostet før jeg kjøpte noe som helst. Antar en del er i samme båt som meg. 

Jeg vil veldig gjerne ha ny S innen 2-3 år, men da vil jeg ha CCS-lading bakt inn i bilen og jeg vil ha 250kW lading som minimum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

1. Rekkevidde.

2. Ladenettverk/ladehastighet.

3. Selvkjøringsteknologi.

4. Ytelser/kjøreglede.

5. Infotainment.

Jeg ville satt nr 3 i parantes siden det er helt uinteressant for min del, samt motstridende mot punkt 4. Men bortsett fra det er jeg enig. Det sagt så er det jo naturlig at Tesla blir utfordret på alle disse punktene som de har levd godt av en årrekke nå. Dvs. Tesla må fornye seg og være tidlig ute på andre egenskaper som det tar tid for konkurrentene å hente seg inn på. Disse nye tingene tror jeg blir samkjøring "ridesharing" og energi-trading.

Sistnevnte blir nok en community-sak der bileiere og powerwall-eiere får "credits" (småpenger) for å gi Tesla tilgang på batterikapasiteten deres i sanntid. Hvor mye credits man klarer å få blir den nye farsotten i sosiale media, a la posting av middagsbilder og katte/hunde-bilder. En slags igjen-oppfinnelse av henvisningsprogrammet, men godt inspirert av forretningsmodellen bak youtube der brukerne får litt lommerusk for å bidra. Tesla har jo allerede et automatisk kraft-trading-system som bare venter på utrulling i privatmarkedet. Dette kan potensielt bli avduket på batteridagen 22. september.

Samkjøring blir en stor ting a la über, men gjort på en annen, mer Tesla-sk måte. I første omgang uten FSD, men med lovnader om at FSD kommer senere. Uansett, dette vil nok havne i bil-markedsføringen på samme måte som drivstoffbesparelse er. Dette vil også settes i sammenheng med nærliggende superladere slik at de kan summere effektbelastning og dermed forhandle seg til bedre strømpriser på superladerne. Kan kanskje minne om elsertifikat-ordningen eller co2-kvoteordningen, altså salg av virtuelle egenskaper der man ser ganske urelaterte ting i sammenheng.

Begge deler er nye forretningsmodeller som det vil ta mange år før konkurrentene klarer å hente seg inn på. Blant annet fordi andre bilprodusenter ikke har egne dedikerte ladenettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (3 minutter siden):

Var det ikke slik at nesten all lading skulle skje hjemme og at lading på stasjoner derfor ikke er viktig? Det er jo argumentet dere bruker mot hydrogenbiler! Så hvorfor er ladenettverket da viktig i konkurranse mot andre elbiler?

Kan tenkes at man vil på langtur en dag?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Enig i at det er en fordel. Men vil ikke si at det er en av de største fortrinnene til Tesla.

Syns de er veldig greit å kunne lade med CCS, CHAdeMO, superlader, 400V 3-fase 24A, 230V 32A IT og 230V 32A TN. Men om jeg f.eks skulle vurdert å betale 3800 kr for CHAdeMO adapter i dag, så hadde jeg nok ikke gadd å betale for det. Det er ikke mange stedene man har CHAdeMO men ikke CCS.

Nei det er sant. Ser dog ut som man kan låne CHAdeMO adapter mange plasser om man absolutt skulle trenge det. TOCN har vel plassert ut en del til låns - pluss at folk er veldig hjelpsomme med å låne ut sin.
 

Men tror nok Leaf eiere skulle ønske de kunne få brukt en adapter for å lade på CCS - men det kan de ikke..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...