Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, oophus3do said:

Tesla er jo ikke et mellomledd? Pinduoduo samler bare brukere som så samlet sett kjøper fra Tesla med kontrakter fra Tesla, med forbehold om at siden de er såpass mange så er det salg til alle sammen, eller ingen. Hva trur du Tesla ville gjort i dette tilfellet når det gjelder 10,000 biler av gangen?

Slik jeg har skjønt det ser kjøperne aldri nettsiden til Tesla. Da er Pinduoduo et mellomledd.

Og som sagt, jeg tenker Tesla ville ønske å kansellere alle kontraktene, slik at kjøperne heller kan kjøpe via den offisielle siden.

26 minutes ago, oophus3do said:

Beklager, men dette blir ord mot ord mellom Pinduoduo og Tesla, og Pinduoduo ønsker å saksøke. Dog når Tesla personlig har levert biler til noen kunder allerede, mens de nekter kun 1 kunde å få bil, så er det tydeligvis nok til å lure mediene. 

Som sagt, de har jo ingen mulighet til å vite om kunden har bestilt via Pinduoduo. Da er det heller ikke lett å kansellere alle bestillingene. Det blir litt "don't ask, don't tell", der kjøperen er i en gråsone fordi de har benyttet seg av Pinduoduo.

26 minutes ago, oophus3do said:

I mellomtiden så vet vi at 2 RORO skip har gått til Asia som normalt sett skulle gått til EU. I EU så blir bilene solgt med mindre rabatter enn i Asia. Så Tesla taper penger på å sende biler ditt, spesielt når de har en egen fabrikk der. Det burde ikke være vanskelig å se igjennom tullet her. 

Normalt sett går det skip til både Asia og EU. Og jeg vet ikke hva de skipene var fyllt med. Model S/X og Model 3 performance produseres ikke i Kina, så de ville måtte sendes uansett. Prisene er lavere enn i EU, men det kan hende de tjener mer på en performance Model 3 solgt i Kina enn en LR Model 3 solgt i Norge.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Hvorfor skal det være det i Kina? Tesla foretrekker å ha usolgte biler på lager istedet for å selge dem?

Kina er stort. Det tar litt tid på å distribuere biler fra fabrikken, og da prioriterer man å få leveransene i gang tidlig i kvartalet til de lokasjonene som er lengst unna fabrikken. Det er også gjerne slik at man selger unna demobiler mot slutten av kvartalet, og så må man etterfylle med nye demobiler i begynnelsen av neste kvartal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Slik jeg har skjønt det ser kjøperne aldri nettsiden til Tesla. Da er Pinduoduo et mellomledd.

Og som sagt, jeg tenker Tesla ville ønske å kansellere alle kontraktene, slik at kjøperne heller kan kjøpe via den offisielle siden.

Kjøperne signerer kontrakter direkte med Tesla, som jeg har gjentatt sitat fra nå. Formålet til Pinduoduo er kun å samle interesser og få vekt nok til å få på plass muligheten i å diskutere samt få inn rabatter pga flåtesalget.

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Og som sagt, jeg tenker Tesla ville ønske å kansellere alle kontraktene, slik at kjøperne heller kan kjøpe via den offisielle siden.

Ja, ifølge din logikk så velger Tesla med vilje å tape penger per produserte bil ut Fremont ved å selge dem i Asia med større rabatter der enn dem hadde trengt å gått for i EU. Helt uavhengig av Pinduoduo saken. Faktum er at 2 RORO skip ble sendt dit, når de normalt sett skulle blitt sendt til EU. 

Du har 2 muligheter her: 

1. Etterspørselen i EU er ikke bra nok. 

2. Flåtesalg. 

Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Som sagt, de har jo ingen mulighet til å vite om kunden har bestilt via Pinduoduo. Da er det heller ikke lett å kansellere alle bestillingene. Det blir litt "don't ask, don't tell", der kjøperen er i en gråsone fordi de har benyttet seg av Pinduoduo.

Hvorfor ignorerer du utsagnet fra Pinduoduo? Pinduoduo samler bare en liste folk som sier at de er villig i å betale X pris for produktet. Tesla får forespørsel og sier ja, eller nei. Enten selge 10,000 til X, eller selge 0. Endelig signering foregåes mellom kunde og Tesla med prisen Pinduoduo har forhandlet seg til. 

I etterkant så ble 2 RORO skip sendt til Asia.  

 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Prisene er lavere enn i EU, men det kan hende de tjener mer på en performance Model 3 solgt i Kina enn en LR Model 3 solgt i Norge.

En unnskyldning som ikke gir mening i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Kina er stort. Det tar litt tid på å distribuere biler fra fabrikken, og da prioriterer man å få leveransene i gang tidlig i kvartalet til de lokasjonene som er lengst unna fabrikken. Det er også gjerne slik at man selger unna demobiler mot slutten av kvartalet, og så må man etterfylle med nye demobiler i begynnelsen av neste kvartal.

Er det ikke det beste å bare å produsere og levere biler fortløpende? Occams razor tilsier lavere etterspørsel, noe som er litt bekymringsverdig fordi Kina er det eneste markedet igjen som kan holde vekst-historien i live.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Okei.. Var du som bringet fram den testen i utgangspunktet.. Men er vel ikke interessant lenger når Teslan ikke var så dårlig alikevell.

Ingen grunn til å lage stråmannsargumentasjon.
Det var et svar på innlegget som viste at Tesla var overlegen Polestar, men vi ser at dette kommer helt ann på og som testen jeg henviser til viser.

At det ikke er så interessant for min del handler om at forskjellene er for det første små og for det andre er Tesla så ekstremt dårlig på vesentlige områder at bilen uansett er uinteressant. Når bilen er bygget som 90-talls sørkoreaner og selskapet opptrer i tillegg useriøst, så hjelper det ikke om det er hakket bedre på forbruk og har lenger rekkevidde.

Polestar fremstår dessuten som langt mer luksuriøs og har et mye bedre styringssystem innvendig. At så og si alt skal styres fra en skjerm, er både trafikkfarlig og tungvint. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Leveransene er alltid lavere i begynnelsen av kvartalet.

Det er liksom alltid en unnskyldning. Dersom man har stor etterspørsmål og en oppegående fabrikk, så gir ikke dette noe mening.

Det er langt mer sannsynlig at interessen i Kina også dabber av etter startskuddet. Økt konkurranse og at de etablerte merkene begynner å komme på banen kan fort skyve Tesla mer eller mindre ut av markedet. Men vi får vente å se de neste månedene.

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Kjøperne signerer kontrakter direkte med Tesla, som jeg har gjentatt sitat fra nå. Formålet til Pinduoduo er kun å samle interesser og få vekt nok til å få på plass muligheten i å diskutere samt få inn rabatter pga flåtesalget.

Som sagt, min forståelse er at Pinduoduo legger inn kjøpernes informasjon i kontrakten til Tesla, og at kjøperen ikke gjør dette. Dette betyr at Teslas kontrakt er med kunden, men det gjør det litt uvisst akkurat hvordan dette fungerer lovmessig. Det er ikke så enkelt som at Pinduoduo samler sammen 10k kjøpere, og så legger de inn ordre på Teslas nettside. Hvorfor skulle Pinduoduo betale for det?

1 minute ago, oophus3do said:

Ja, ifølge din logikk så velger Tesla med vilje å tape penger per produserte bil ut Fremont ved å selge dem i Asia med større rabatter der enn dem hadde trengt å gått for i EU. Helt uavhengig av Pinduoduo saken. Faktum er at 2 RORO skip ble sendt dit, når de normalt sett skulle blitt sendt til EU. 

Du har 2 muligheter her: 

1. Etterspørselen i EU er ikke bra nok. 

2. Flåtesalg. 

De taper ikke penger per bil på å selge biler i Kina, de tjener mindre penger per bil. Det er en stor forskjell. Og ja, det handler om etterspørsel. Om Tesla hadde hatt etterspørsel til å selge 50k performance Model 3 i EU, så ville de ikke sendt noen biler fra Fremont til Kina. Vi vet de ikke har den etterspørselen. Jeg antar at de har etterspørsel til kanskje 25k biler i Q3 i EU. Og det klarer de nok å få sendt i løpet av kvartalet. Det er estimert at de har sendt 16,7k hittil i Q3 til EU, på Glovis Sun, Grand Dahlia, Glovis Captain og RCC Asia. Glovis Sigma og Donington er de siste for kvartalet som er forventet å sette kurs mot EU. 

1 minute ago, oophus3do said:

Hvorfor ignorerer du utsagnet fra Pinduoduo? Pinduoduo samler bare en liste folk som sier at de er villig i å betale X pris for produktet. Tesla får forespørsel og sier ja, eller nei. Enten selge 10,000 til X, eller selge 0. Endelig signering foregåes mellom kunde og Tesla med prisen Pinduoduo har forhandlet seg til.

Nei, sånn fungerer det ikke. Pinduoduo og Tesla signerer ingenting. Kunden signerer forsåvidt også ingenting før levering.

Men før signering legger Pinduoduo inn ordrer på de bilene som de har fått kunder til å bestille gjennom sine sider. Jeg tror heller ikke de venter med å legge inn bestillingene til de har 10k kunder, eller stopper når de har nådd grensen på 10k. De 10k har kun betydning i forhold til om Pinduoduo gir 5 kunder rabatt. Om de hadde kun oppnådd 9k kunder, så ville de fortsatt lagt de inn, men ingen hadde fått rabatt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -l said:

Er det ikke det beste å bare å produsere og levere biler fortløpende?

Nei, ikke regnskapsmessig. Man har best mulig tall om man har 0 biler i transitt ved slutten av kvartalet.

Men jeg er forsåvidt enig i at tesla bør slutte med disse kvartalsmessige bølgene. Det påvirker kun ett kvartal regnskapsmessig å gå over til fortløpende produksjon/leveranser, og det er bedre for de ansatte og kundene. Og investorene på sikt, ettersom det koster mindre i overtid.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Som sagt, min forståelse er at Pinduoduo legger inn kjøpernes informasjon i kontrakten til Tesla, og at kjøperen ikke gjør dette. Dette betyr at Teslas kontrakt er med kunden, men det gjør det litt uvisst akkurat hvordan dette fungerer lovmessig. Det er ikke så enkelt som at Pinduoduo samler sammen 10k kjøpere, og så legger de inn ordre på Teslas nettside. Hvorfor skulle Pinduoduo betale for det?

Hvorfor løse det så tungvindt? Pinduoduo trenger kun gjøre en markedsundersøkelse for å samle folk for X produkt, og derifra forhandle for brukernes vegne mot selger. Selger og Pinduoduo blir enige, og hvis man må registreres manuelt som her, så kan selger produsere ei link/kode kundene bruker. 

Pinduoduo gir linken til kundene på sin nettside ( med kode allerede plottet slik Tesla uansett bruker referrals) med avtalt pris, og de registrerer seg hos Tesla gjennom den linken på en normal måte. 

Som sagt, så har Tesla personlig levert biler til folk i denne gruppen, mens de har nektet å levere til 1 person som det blir skrevet om. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor løse det så tungvindt? Pinduoduo trenger kun gjøre en markedsundersøkelse for å samle folk for X produkt, og derifra forhandle for brukernes vegne mot selger. Selger og Pinduoduo blir enige, og hvis man må registreres manuelt som her, så kan selger produsere ei link/kode kundene bruker. 

Pinduoduo gir linken til kundene på sin nettside ( med kode allerede plottet slik Tesla uansett bruker referrals) med avtalt pris, og de registrerer seg hos Tesla gjennom den linken på en normal måte. 

Pinduoduo er interessert i trafikken. Det er vel litt det at de kanskje benytter anledningen til å rette reklame mot kundene, slik at de har reklameinntekter, og litt det at de ønsker veksten i brukere. Ser man på hvilken som helst tjeneste med mange millioner brukere, så er de verdt en god del penger, selv om de taper penger.

Det Model 3 stuntet til 255k NOK, har ganske tydelig vært billig PR, når vi hører om det her i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Pinduoduo er interessert i trafikken. Det er vel litt det at de kanskje benytter anledningen til å rette reklame mot kundene, slik at de har reklameinntekter, og litt det at de ønsker veksten i brukere. Ser man på hvilken som helst tjeneste med mange millioner brukere, så er de verdt en god del penger, selv om de taper penger.

Det Model 3 stuntet til 255k NOK, har ganske tydelig vært billig PR, når vi hører om det her i Norge.

Pinduoduo hadde fått trafikken i mitt eksempel med linken som fører dem inn til Tesla med ferdig plottet "referal link". Det støtter Tesla uansett fra før av. 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke noe på at Nikola Tesla har personlig levert biler.

Morsom. Tesla som firma har levert biler til kunder gjennom dette flåtesalget. Men de har nektet 1 person å få en bil. Dette skriver mediene om.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Pinduoduo hadde fått trafikken i mitt eksempel med linken som fører dem inn til Tesla med ferdig plottet "referal link". Det støtter Tesla uansett fra før av. 

Det går så klart an å løse det på denne måten, men hvorfor skulle Tesla støtte en tjeneste de ønsker å bli kvitt?

4 minutes ago, oophus3do said:

Morsom. Tesla som firma har levert biler til kunder gjennom dette flåtesalget. Men de har nektet 1 person å få en bil. Dette skriver mediene om.

Ja, som sagt, det er fordi de ikke klarer å separere ut de som har bestilt via Pinduoduo fra de som har bestilt direkte på Teslas nettside. Om ikke kundene selv informerer om dette faktumet.

Kunden det gjelder var dum nok til å informere om det.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (40 minutter siden):

Det går så klart an å løse det på denne måten, men hvorfor skulle Tesla støtte en tjeneste de ønsker å bli kvitt?

S&P500. Det at de ønsker å bli kvitt dem trur jeg absolutt ingenting på, siden Pinduoduo faktisk gir dem salg og oppmerksomhet.
Dog det å ikke komme med uttalelser om dette, vil skade omdømmet og "bildet" av evig etterspørsel. 
Om man kan kvitte seg med 10,000 lagerbiler på slutten av kvartalet så gjør Tesla selvfølgelig det, selv om de taper penger per bil. Elon's fokus har vært S&P500 og han gjør hva som helst for å komme inn der. 

Espen Hugaas Andersen skrev (41 minutter siden):

Ja, som sagt, det er fordi de ikke klarer å separere ut de som har bestilt via Pinduoduo fra de som har bestilt direkte på Teslas nettside. Om ikke kundene selv informerer om dette faktumet.

Kunden det gjelder var dum nok til å informere om det.

Din konspirasjon er at Pinduoduo har betalt fullpris og taper penger så det synger på 9,500 biler. Jeg følger ikke med på den logikken, da du fremdeles støter på problemet med at Pinduoduo har klart å personlig kjøpe 10,000 biler med riktig informasjon til 10,000 kunder. For et mareritt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

S&P500. Det at de ønsker å bli kvitt dem trur jeg absolutt ingenting på, siden Pinduoduo faktisk gir dem salg og oppmerksomhet.
Dog det å ikke komme med uttalelser om dette, vil skade omdømmet og "bildet" av evig etterspørsel. 
Om man kan kvitte seg med 10,000 lagerbiler på slutten av kvartalet så gjør Tesla selvfølgelig det, selv om de taper penger per bil. Elon's fokus har vært S&P500 og han gjør hva som helst for å komme inn der. 

Jeg tror det er ingen som kjøper Tesla fordi de har en 0,05% sjanse til å få en rabatt på 50k NOK. Nei, dette er kunder som ville kjøpt Tesla uansett.

1 minute ago, oophus3do said:

Din konspirasjon er at Pinduoduo har betalt fullpris og taper penger så det synger på 9,500 biler. Jeg følger ikke med på den logikken, da du fremdeles støter på problemet med at Pinduoduo har klart å personlig kjøpe 10,000 biler med riktig informasjon til 10,000 kunder. For et mareritt. 

De taper da ikke penger på bilene. For alle unntatt de 5 personene som fikk rabatt så er prisen lik Teslas pris. Altså det Pinduoduo må betale for er litt administrasjon/støtte. Og jeg ville anta de har en enkel nettbasert løsning som direkte overfører dataene til Teslas nettsider. Så da har det ingen manuelle operasjoner, og det har liten betydning om det er en person som bruker løsningen eller en million personer. Kostandene til servere vil være litt høyere, men ellers er det ingen konsekvenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...