Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Marzo said:

Sannsynligvis Ferodo DS-2500 klossene. Evt 3000 men disse krever litt temperatur for å virke så ikke anbefalt til gatebruk. 
De er ganske aggressive på skivene, men stopper bra og tåler hard bruk. 

Antagligvis 3000 eller noe annet fordi jeg har god erfaring med DS2500. Bremseskivene var de originale flytende skivene uten borring eller slisser. Mulig litt sinte klosser må ha slisser osv. og at det var det som var feilen.

EBC har ikke imponert meg, yellowstuff fungerte riktignok greit på den gamle banebilen som var lett.

Hvis jeg setter opp bilen for bane igjen kommer jeg nok til å prøve Pagid Racing RSL29. Noe særlig mer aggressive klosser enn det tror jeg ikke er noe vits på en bil med originale bremser og treg sjåfør. Men det er jo gøy å få kjørt endel runder sånn at sjåføren får øvd seg og man slipper å stå i depotet og bekymre seg over bremser og om bilen er sikker å kjøre med.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, gamlefar said:

Når kan Tesla begynne å levere biler igjen i Norge? Regner med det primært er Model 3 det skorter på.

De første bilene for kvartalet bør ankomme når som helst. Jeg er ikke helt sikker på hvilken båt de kommer med til Drammen, men når det skjer vil man se registreringsantallet øke raskt. Så det er bare å følge litt med. https://teslastats.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (2 timer siden):

Kollapset i salget av Tesla i år i Norge er helt ekstremt. De skal jammen selge godt de siste månedene for å få et akseptabelt resultat.

Ja, det følger kollapsen i leveransene ;) Jeg leste nettopp et innlegg på FB fra en som bestilte Model 3 i mars og ennå ikke har fått den. Har blitt forespeilet slutten av august, men kunne bli september. Da begynner vi å snakke LANG leveringstid til Tesla å være. Får håpe det er nok biler på båtene som kommer nå. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Ja, det følger kollapsen i leveransene ;) Jeg leste nettopp et innlegg på FB fra en som bestilte Model 3 i mars og ennå ikke har fått den. Har blitt forespeilet slutten av august, men kunne bli september. Da begynner vi å snakke LANG leveringstid til Tesla å være. Får håpe det er nok biler på båtene som kommer nå. 

La meg gjette. Hvis dette kvartalet igjen bekrefter at salget har kollapset, så vil unnskyldningen nok en gang være at det er mangel på biler? 

Skikkelig "evergreen" den der.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (53 minutter siden):

Ja, det følger kollapsen i leveransene ;) Jeg leste nettopp et innlegg på FB fra en som bestilte Model 3 i mars og ennå ikke har fått den. Har blitt forespeilet slutten av august, men kunne bli september. Da begynner vi å snakke LANG leveringstid til Tesla å være. Får håpe det er nok biler på båtene som kommer nå. 

Veldig av spesielt at man ikke klarer å levere biler over en så lang periode. Vi snakker om 8 måneder nå.

Lenke til kommentar

Ser vi på leveransene i måned 3, 6, 9 og 12 i fjor og 3 og 6 i år så er det ikke tvil om at leveransene har krympet. Det er nok lang leveringstid når man bestiller de månedene siden bilen ikke er med på lasset og man må vente potensielt 3 måneder før neste last kommer. Men det virker ikke som det er produksjonskapasiteten som skorter. Det er nok mer at folk hadde ventet veldig lenge på model 3 fram til mars 2019. Skikkelig ketchup-effekt i starten. Så fikk vi neste pulje som hadde sittet på gjæret fram til leveringene startet osv. Det virker som etterspørselen har dabbet av. Dette er mer forståelig for Tesla enn for andre biler siden Tesla trekker litt mer av den typen kunder som skal ha det siste nye, helst nært lanseringsdagen. Traustere merker selger nok mer jevnt.

Akkurat nå tror jeg mange venter på model Y. De fleste som ville ha model 3 har nok allerede kjøpt. Noen venter sikkert på at Y skal resultere i lavere bruktpriser på 3. Andre igjen venter på prisfall pga valuta, eller sylter ned pengene i påvente av tryggere privatøkonomi.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor sannsynlig er det at en SUV skal spise nesten hele markedet til en sedan? 

Vil Polestar knapt selge sin sedan fordi de kommer med en SUV? Eller det tilsvarende med VW eller Nissan? Det fremstår som søkt.

Da Model 3 kunne forhåndsbestilles, så fantes det egentlig ingen konkurranse for den bilen. Med Model Y så er det noen konkurrenter. Og da blir det interessant å se hvordan det påvirker salget.

 

Lenke til kommentar

Men er 142k på verdensbasis egentlig mye?

Det selges nå i året trolig mellom 15-20k med hydrogenbiler og da finnes det knapt fyllenettverk og det produseres heller ikke nok for å dekke etterspørselen. Synes det setter ting litt i perspektiv.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...